Žinia apie atrastą nuskendusį Antrojo pasaulinio karo laikų nacių povandeninį laivą tarp nardytojų mėgėjų sprogo tarsi mina. Tačiau paveldo saugotojai labai greitai pasistengė, kad skenduolis nardymo aistruoliams taptų nepasiekiamas.
Neleido nei rusų, nei lenkų
Interneto tinklalapiuose vos pasirodžius filmukui apie naujai aptiktą karo laikų skenduolį, tarp nardytojų ėmė sklisti gandai, kad visi galintieji kuo skubiau lankytų atrastąjį povandeninį laivą, nes greitai valdiškos institucijos prie jo esą nebeprileis. Ir jų būgštavimai pasitvirtino.
Šventinį savaitgalį prie nuskendusio povandeninio laivo nardyti plaukęs klubo "Oktopus" vadovas Arūnas Vainora su grupe turistų uosto prieigose buvo sustabdytas pasieniečių ir nukreiptas atgal. Toks esą Kultūros paveldo departamento sprendimas.
A.Vainora teigė, kad nuplaukė į Kopgalio pasienio užkardą, nes laive buvo ir du Rusijos piliečiai, kurie privalėjo pateikti savo vizas, o tada jiems parodė raštą, jog į norimą jūros kvadratą plaukti niekas neleis.
"Mūsų neišleido į jūrą, nors Kultūros paveldo departamento rašte prašoma ne uždrausti, o tik apriboti patekimą prie laivo. Tokius apribojimus galima būtų taikyti pavieniams asmenims, bet ne oficialiems nardymo centrams", – įsitikinęs A.Vainora.
Klaipėdietis teigė, kad tą dieną jie buvo ne vieninteliai, norėję pakliūti prie to skenduolio. Pasieniečiai taip pat neišleido latvių ir lenkų nardytojų grupių.
Laivas, įvardijamas kaip U-580, neva buvo aptiktas prieš pat Jonines, o jau po dešimties dienų Kultūros paveldo departamentas išplatino direktorės Dianos Varnaitės pasirašytą raštą, kuriuo prašoma apriboti galimybes nardytojams mėgėjams artintis prie nuskendusio objekto.
Departamento ėjimas žirgu
Pakrančių apsaugos rinktinės Kopgalio pasienio užkardoje patvirtino, kad tai kol kas vienintelis kvadratas Lietuvos teritoriniuose vandenyse, kur nardyti neleidžiama.
"Objektas laikytinas kultūros paveldo objektu, kurio išsaugojimui būtina užtikrinti fizinę ir teisinę apsaugą. Mūsų duomenimis, objektas jau intensyviai lankomas povandeninių narų mėgėjų ir tikėtina, kad greitai bus apiplėštas", – rašoma Kultūros paveldo departamento rašte.
Toliau rašoma, kad iš filmuotos medžiagos matyti, jog rastame laive yra sprogmenų, atviros povandeninės torpedos, kurių detonavimas gali pakenkti tiek pačiam laivui, tiek nardytojams mėgėjams, tiek saugiai laivybai.
Departamentas patvirtino, jog neturi techninių galimybių užtikrinti laivo apsaugos Baltijos jūroje, todėl kreipėsi į pasieniečius, kad šie stabdytų nardytojus, kol bus nuspręsta įstatymais apriboti fizinių asmenų patekimą į šį laivą.
Nardytojai lieja įniršį
Toks netikėtas draudimas sukėlė nardytojų įniršį, kurį šie lieja internete. Štai ką po kelių dienų rašė narų tinklalapiai.
"Šiandien jachta "Pegasus" tikrinome taškus, turimus jūroje. Klubas "Orka" ir draugai iš Latvijos klubo "Poseidonas" buvo atsigabenę sonarą. Nutarėme panerti ir prie dr. V.Vilko atrasto objekto. Pasieniečiai mums labai greitai liepė iš ten dreifuoti už 1 jūrmylės. Sužinojome, kad draudžiama nardyti tik šitame rajone. Reziumė: mieli nardytojai, jeigu Lietuvoje norime turėti nardymo verslą, turime slėpti mūsų atrastus objektus.
Neduok Dieve, apie tai sužinos valstybės institucijos, kurios per paskutines dvi dienas parodė, kaip skatina turizmą mūsų valstybėje."
"Mūsų jau visai nebegerbiamos valstybinės institucijos šiandien uždraudė visoms vietinėms ir tarptautinėms grupėms nardyti prie U-580. Va taip mes remiame savo ekonomiką, turizmą ir visa kita. Nerti oficialiai nedraudžiama, bet draudžiama ten plaukti. Nepaklusnumas – transporto priemonės konfiskacija, bauda ir vos ne laisvės atėmimas. Jėga! Dar kartą sveikinu prisidėjusius prie šios nesąmonės."
"Stebėtini tempai. Kai reikia kažko iš valstybės, taip greitai tai nevyksta. Pajungti pasieniečiai, kurie lyg ir rimtesnių užsiėmimų neturi, kaip daiverius (nardytojus – A.D.) nuo wreckų (paskendusių laivų – A.D.) vaikyti. Tokiam rimtam reikalui ir kuro yra. Vienas draudimo motyvų – išsaugoti laivą ateities kartoms. Mes ir esame ateities karta. Po laivo nuskendimo praėjo daugiau nei 70 metų, kokioms dar ateities kartoms reikia jį saugoti? Tuoj ten iš to laivo nieko neliks."
Kas plėšia laivus?
Į 40 m gylį, kuriame glūdi U-580, panerti gali ne kiekvienas naras mėgėjas, tam reikalingos specialios žinios, apranga, dujų mišiniai. Argumentuojama, kad vien todėl ten masinio povandeninio turizmo nebus.
"Ką ten saugoti? Laivas U-580 yra mokomasis. Torpedos – netikros. Jis po vandeniu pragulėjo 70 metų. Kuo mes jam galime pakenkti? Tačiau skaudžiausia, kad šiandien visi nardytojai yra prilyginti plėšikams", – neslėpė apmaudo A.Vainora.
Nardytojas teigė su povandeninio paveldo plėšikais nėra susidūręs.
Per pastarąjį dešimtmetį yra apiplėšti du istoriniai laivai – "Karl Zeitz" ir "Fusilier".
Labiausiai nuo niokotojų nukentėjo "Karl Zeitz". Vadinamajame W-30 dar prieš 8 metus vaizdo kamera A.Vainora užfiksavo galingą laivo šturvalą, tačiau po kelerių metų jo neliko.
"Viskas yra nupjauta profesionaliais instrumentais, tai – ne naro mėgėjo darbas su metalo pjūkleliu, tai – padaryta hidropjūklais. Tam, kad iškeltų tokį daiktą, reikėjo kranų. Tad jei ir yra kokie plėšikai, jie susiję su stambiomis įmonėmis, kurios pjausto laivus", – mano klaipėdietis.
Neoficialiais duomenimis, "Fusilier" apiplėšimas – fikcija. Teigiama, jog bijodami, kad daiktų iš nuskendusio laivo neištampytų plėšikai, vienas oficialios institucijos atstovas savo iniciatyva pasirūpino, kad nuskendusio laivo ekipuotė būtų surinkta ir perlaidota toliau, kad niekas jos nepasisavintų.
Kita barikadų pusė
Ne taip seniai nardytojų mėgėjų klubui priklausęs Svaigedas Stoškus – dabar kitoje barikadų pusėje. Jis dirba Kultūros paveldo departamente ir mano, kad povandeninis plėšikavimas yra masinis reiškinys.
"Nueikite į Palangos turgelį ir pamatysite, kokiomis senovinėmis lėkštėmis ten prekiauja. Paklauskite, iš kur jie jas gavo. Prekybininkai net neslepia, kad jos iš nuskendusių laivų", – atskleidė S.Stoškus.
Nardytojai įtaria, kad ribojant patekimą prie nuskendusių laivų ir sumanius dalijant leidimus norintiems ten panardyti atsiras terpė korupcijai."Dabar mes turime puikią terpę kriminalui – plėšimui. Tvarka turi būti, tai – ne vien nardytojų nuosavybė", – įsitikinęs S.Stoškus.
Dienraščiui pavyko susisiekti su vienu tų nardytojų, kuris buvo tarp pirmųjų, panėrusių prie vadinamojo U-580, dėl kurio ir kilo sumaištis."Nemanau, kad nardytojai gali kaip nors fiziškai pakenkti tam objektui. Neaišku, kodėl uždraudė ten nardyti. Juk nardo grupės su instruktoriais, šie žino, kaip elgtis. Laivas yra prarūdijęs skylėtas, į vidų įlįsti neįmanoma, nes pilna smėlio", – pasakojo nardytojas.
Informacija buvo vieša?
Iš tiesų skenduolį U-580 pirmieji aptiko ne narai mėgėjai, kaip skelbiama, o Lietuvos saugios laivybos administracijos hidrografinis laivas. Administracija pirmoji ir vienintelė žinojo skenduolio koordinates.
Tarnybos vadovo Evaldo Zacharevičiaus pasiteiravus, kaip galėjo nutekėti ši informacija privačiam nardymo klubui, jis atsakė, kad tai – vieša paslaptis.
"Kai mūsų darbuotojai suranda kokią nors povandeninę kliūtį, ją identifikuoja, mes privalome skelbti oficialiai. Tai ir buvo padaryta mūsų tinklalapyje, skyriuje "Pranešimai jūrininkams". Tam, kad ten niekas nežvejotų, nemestų inkarų, mes nurodome ir koordinates. Tie, kas supranta, iššifravo šitą pranešimą", – tikino E.Zacharevičius.
Tačiau tarp pranešimų jūrininkams šitos informacijos tarnybos tinklalapyje vis dėlto nepavyko aptikti. Vadinasi, informacija galėjo nutekėti ir kitais keliais. Pavyzdžiui, iš kitų tarnybų, kurios apie tą skenduolį žinojo.
Rado ne tą laivą?
Karo metu Klaipėdoje bazavosi 24-oji mokomoji Vokietijos povandeninių laivų flotilė.
U-580 priklausė flotilei, kuri bazavosi Pilau.
1941 m. lapkričio 11 d. vokiečių povandeninis laivas U-580 nuskendo po susidūrimo su laivu taikiniu "Angelburg". Žuvo 12 jūrininkų, 32 išgelbėti.
Klaipėdos universiteto mokslinis bendradarbis Jūratis Liachovičius spėja, kad neseniai aptiktas laivas yra ne U-580, o U-340.
"Vokiečių tinklalapiuose pateikti visi duomenys apie šiuos laivus ir nurodyta konkreti jų skendimo vieta. U-580 nuskendo šiauriau Klaipėdos, nei U-340. Taigi didesnė tikimybė, kad būtent šis laivas ir yra tas atrastasis", – tikino J.Liachovičius.
"Skenduolyje teoriškai torpedos galėjo būti ir mokomosios, tačiau tokiuose laivuose nebūtinai viskas buvo muliažas. Reikia nepamiršti, kad laivas nuskendo karo metais", – teigė J.Liachovičius.
Komentaras
Vladas Žulkus
Profesorius, archeologas
42 pasaulio šalys yra pasirašiusios UNESCO povandeninio kultūros paveldo apsaugos konvenciją. Lietuva tą konvenciją ratifikavo 2006 m. Šis susitarimas įpareigoja mus saugoti kultūros objektus, teritoriniuose vandenyse, gretutiniuose vandenyse, ekonominėje zonoje. Bet kol kas su ta apsauga yra sunkoka.
Šiandien Lietuvoje yra maždaug 10 objektų, kurie saugomi įstatymų, tačiau didžiausia jų dalis kol kas yra nesaugoma. Ir tie nardymai prie nuskendusių laivų yra nekontroliuojami. Tai nereiškia, kad ten negalima nardyti, tačiau, kaip muziejuje negalima liesti eksponatų, taip ir po vandeniu to daryti nereikėtų.
Vis dėlto tų taisyklių nėra laikomasi. Pastarasis atvejis, kai vaikinai kažkur gavo nuskendusio povandeninio laivo koordinates ir skubėjo ten pasinerti, suprantamas. Bet mes žinome, kas bus po mėnesio. Praktika rodo, kad nuo nuskendusio laivo skubiai yra nurenkama, ką tik galima nurinkti.
Šiuo atveju Kultūros paveldo departamentas operatyviai ėmėsi priemonių, kad uždraustų nardymą, bent jau kol kas. Tai – klubams nemalonūs dalykai, bet visose šalyse numatomos licencijos, norint nardyti prie tokių objektų. Tai gali būti lankoma, viešinama, bet reikia kontroliuoti. Iš viso mūsų teritorijoje yra apie 70 nuskendusių laivų. Suprantama, nėra būtinybės saugoti visų.
Nuskendusių laivų registre yra bent 10–15 skenduolių, kuriems reikalinga apsauga. Manau, tai ir bus įteisinta artimiausiu laiku.
Naujausi komentarai