Su jūrinio paveldo ženklu
Jau kelerius metus žalsvu apsauginiu tinklu uždengtas pastatas Naujojoje Uosto gatvėje, išsikišęs į važiuojamąją plento dalį, yra avarinės būklės.
Namas negyvenamas jau keliolika metų. Savivaldybė senokai buvo pasirengusi jį griauti, tačiau tai užginčijo paveldosaugininkai.
Po virtinės teismų tarp Klaipėdos savivaldybės ir Kultūros paveldo departamento, apleistas pastatas pripažintas urbanistinės struktūros elementu.
Nuspręsta, kad turi būti išsaugota pastato vieta ir tūris.
Tai 1883 m. pastatytas mūrinis Klaipėdos karališkojo uosto statybos valdybos namas – Darbų uosto komplekso dalis.
1923–1940 m. jame veikė pirmoji lietuviško Klaipėdos uosto valdyba, dirbo ir gyveno žymiausi jūrų inžinieriai bei administratoriai L.Hagenas, G.Borchertas, R.Visockas, J.Šimoliūnas, L.Stulpinas.
Paradoksalu, bet šis apgailėtinai apleistas objektas kažkur buvo pažymėtas jūrinio paveldo ženklu, kuriuo ženklinami su jūriniu paveldu susiję objektai – pastatai ir buvusių pastatų vietos, krantinės, takai, laivai ir kita.
Taip esą siekiama pabrėžti Klaipėdos kaip jūrinio miesto išskirtinumą, kartu išryškinant ir Lietuvos kaip jūrinės valstybės veidą.
Galutinio sprendimo nėra
Klaipėdos savivaldybės Paveldosaugos skyriaus vedėjas Vitalijus Juška pripažino, jog pasibaigus teismams, savivaldybės netenkina status quo dėl šio namo.
Tačiau nusprendus ką nors daryti su šiuo statiniu – griauti ar renovuoti, jį esą reikėtų vertinti vėl iš naujo.
"Šiuo atveju iš savivaldybės nėra apsispręsta, kad tą namą žūtbūt reikėtų nugriauti. Pastatas turi savininkus, kiek mes su jais bendravome, jie irgi aiškių nuostatų neturi. Kol kas to statinio neleidžiama griauti, tačiau ne iki galo apsispręsta ir jį išsaugoti. Faktiškai po dvejų trejų metų bylinėjimosi galima konstatuoti, kad galutinio sprendimo nėra", – apgailestavo V.Juška.
Ką toliau daryti, dabar jau esą turės tartis statinio savininkai ir kontroliuojančios institucijos.
"Kalbant apie to namo būklę, situacija yra graudi ir pavojinga. Pats buvau nuėjęs ir mačiau, kad perdangos supuvusios, lubose atsivėrusios angos, tinkas byra, būklė labai prasta, nors tam tikrų vertingų elementų tame pastate tikrai yra – tiek skliautinis rūsys, tiek jo grindų danga autentiška ir gana geros būklės. Labai gaila, kad tas pastatas niekam nereikalingas. Jei būtų reikalingas, seniai būtų radę būdą, kaip jį panaudoti", – teigė V.Juška.
Žmonėms bus patogiau
Kol situacija dėl statinio Naujojoje Uosto gatvėje 5 dar neaiški, saugant pėsčiuosius, apsispręsta įrengti apėjimą apie pastatą iš kitos pusės, nugriaunant tvoras ir už namo įrengiant laikiną šaligatvį.
Nes šiuo metu kai kurie pėstieji apeiti pastatą bando važiuojamąja kelio dalimi, tik atsargesni grįžta prie perėjos ir eina į kitą gatvės pusę.
Tvoras ketinta pradėti griauti iškart po Joninių. Netrukus po to savivaldybė už pastato įrengs laikiną šaligatvį, panaudodama nuo kitų objektų rekonstrukcijos likusias medžiagas.
Naujuoju taku bus galima apeiti pastatą ir vėl grįžti į Naująją Uosto gatvę tęsti kelionės palei gatvę įrengtu šaligatviu.
Tuo esą bus išsprendžiamos dvi problemos – žmonių susisiekimas taps gerokai patogesnis bei saugesnis ir kartu kol kas neliks poreikio ardyti statinio.
Vis dėlto ir šis sprendimas laikinas, nes vėl neaišku, koks galiausiai bus šio pastato likimas.
(be temos)