Dešiniavairių automobilių vairuotojai triumfuoja po jų interesus apgynusio teismo sprendimo, tačiau lygių teisių reikalauja ir tie, kurie kitose ES šalyse savo automobiliams atliko techninę apžiūrą. Vos kirtus Lietuvos sieną, tokia mašina mūsų šalyje nelaikoma techniškai tvarkinga.
Kirtai sieną – nauji vargai
Išsirinkusi ką tik iš Vokietijos parvežtą automobilį Kauno turguje, klaipėdietė negali atsistebėti tokia įstatymų kūrėjų logika.
"Jei automobilį tinkamu dalyvauti eisme pripažino Vokietijos specialistai, kodėl to nepripažįsta Lietuva? Visus parametrus atitikusi mašina, manyčiau, vokiečių buvo patikrinta dar griežčiau nei lietuvių. Tačiau esu verčiama vėl atlikti techninę apžiūrą. O juk tai kainuoja pinigus ir atima mano laiką", – pasakojo klaipėdietė.
Vairuotoja kėlė klausimą, ar automobilio techninė būklė gali pakisti vos kirtus kitos ES šalies sieną? Jei ne, kodėl mašiną privalu vėl tikrinti?
Nuo liepos 1-osios galiojanti automobilių registracijos tvarka smukdo naudotų automobilių pardavėjų verslą.
"Klaipėdiečiui įsigyti automobilį, pavyzdžiui, Kaune, yra neįmanoma misija. Iš Vokietijos atgabenta ir techniškai tvarkinga mašina pirmiausia turėtų būti užkelta ant priekabos ir tik taip nugabenta iš turgaus į techninių apžiūrų centrą. Nes be apžiūros Lietuvoje negalima registruoti automobilio", – savo patirtį pasakojo klaipėdietė.
Siekiama pasipinigauti
Moteris kreipėsi į valstybės įmonę "Regitra" ir pamėgino išsiaiškinti, kodėl iš jos reikalaujama naujos techninės apžiūros.
"Perskaičiau nuo liepos 1-osios įsigaliojusį įstatymą ir jame neradau parašyta, kad galioja tik Lietuvoje atlikta techninė apžiūra. Formuluotė "privalomoji techninė apžiūra" manęs neįtikina, kad ji turi būti tik lietuviška. Įstatyme nėra parašyta ir kur konkrečiai turi būti atlikta apžiūra. Vadinasi, turi galioti ir užsienio šalies apžiūros dokumentai", – pabrėžė klaipėdietė.
Vairuotoja spėja, kad reikalavimas atlikti techninę apžiūrą tik Lietuvoje teisme tikrai galėtų būti nuginčijamas.
"Regitra" negali automobilio registruoti, kol negaus informacijos apie automobilį iš techninės apžiūros centrų. O kur įstatyme parašyta, kad tik elektroninėje erdvėje esanti informacija yra tikra? Kodėl esą yra nepatikimas oficialus dokumentas, išduotas Vokietijoje? Manyčiau, viskas yra daroma dėl pinigų. Iš to uždirba techniniai centrai, galbūt ir pati "Regitra", – piktinosi vairuotoja.
Siūlė skraidinti sraigtasparniu
Konkrečių atsakymų, kaip elgtis tokioje situacijoje, moteris neišgirdo nei iš "Regitros" darbuotojų, nei iš techninės apžiūros centrų specialistų.
Telefonu klaipėdietę konsultavusi specialistė tikino, kad anksčiau buvo duodamas 7 dienų laikotarpis, per kurį galima susitvarkyti techninę apžiūrą.
"Teko po kelis kartus skambinti į šias įmones, nes visi siuntinėjo kuo toliau. "Regitroje" patarė kreiptis į techninės apžiūros centrą dėl vienadienio leidimo. O techninės apžiūros centruose siuntė teirautis informacijos dėl laikinos automobilio registracijos "Regitroje", – prisiminė moteris.
"Norint eksploatuoti automobilį, iš karto reikia atlikti techninę apžiūrą. Mes teikiame laikinosios registracijos paslaugą, tačiau norint važiuoti keliu vis tiek reikia techninės apžiūros talono. Na, taip, situacija sudėtinga. Belieka automobilį vežti vilkiku. Na, gal ir sraigtasparniu, kaip norite", – aiškino "Regitros" atstovė.
Konsultantė priminė, kad automobilio registracijai galima užsisakyti specialistą, kuris nuvyks į vietą ir sutikrins automobilio duomenis.
"Tai kainuoja 30 litų, apie 8 eurus. Bet jums tai nepadės. Laikinoji registracija kainuoja apie 30 eurų. Kažin ar apsimoka taip registruoti automobilį, nes po 30 dienų vėl reikės leisti pinigus. Pirma registracija Lietuvoje kainuoja 45 eurus. Ar ne pigiau vilkiku vežti mašiną?" – klausė "Regitros" atstovė.
Įstatyme pažymėta, kad ne ilgiau nei mėnesį laikinai įregistruojamos tik iš Lietuvos išvežamos Lietuvos Respublikoje arba užsienio šalyje galiojančios registracijos ar leidimo laikinai dalyvauti viešajame eisme neturinčios transporto priemonės.
"Tačiau mano automobilis yra jau įvežtas. Ar tuomet turiu apgaudinėti valstybę ir nurodyti, kad, vos įvežus, ketinu jį išvežti?" – samprotavo pirkėja.
Pasiūlė pataisas
Mūšis dėl noro įteisinti kitose šalyse atliktą apžiūrą vyksta jau senokai. Pasak valstybės įmonės "Regitra" Klaipėdos filialo vadovo Sauliaus Budino, tikėtina, kad šis klausimas artimiausiu metu turėtų būti išspręstas.
"Kiek žinau, vyksta diskusijos Seime. Juk esame ta pati ES erdvė, daugelis teisės aktų šalyse yra unifikuoti, o reikalavimai skirtingose šalyse labai panašūs arba vienodi. Būtų logiška manyti, kad Vokietijoje, Anglijoje ar Olandijoje taikomi reikalavimai nėra žemesni nei Lietuvoje", – kalbėjo S.Budinas.
Jo teigimu, užsienio šalyje įsigytas automobilis, kirtęs valstybinę sieną, yra išregistruojamas iš tos šalies registro.
"Duodamas laikas, per kurį reikia prisiregistruoti kitoje šalyje. Vienos šalys palieka tuos pačius valstybinius numerius, kitos išduoda laikinus valstybinius ženklus, kurie galioja tam tikrą laiką", – teigė S.Budinas.
Seime šiuo metu laukiama Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų svarstymo.
Įstatymo projekte rašoma, kad ES valstybėse narėse atlikta Lietuvoje registruotų motorinių transporto priemonių ir priekabų valdytojų transporto priemonių periodinė privalomoji techninė apžiūra turėtų būti pripažįstama galiojanti Lietuvoje teisės aktų nustatyta tvarka.
Šis projektas Seime turėtų būti pradėtas svarstyti pavasario sesijoje.
Laukia ES direktyvos
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos administracijos direktorius Gintautas Šlėderis pastebėjo, kad nuo 2018 metų įsigaliosianti ES direktyva, kuri įpareigos pereiti prie bendros automobilių registracijos duomenų bazės, neišspręs visų ginčų.
Tikimasi, kad ES šalyse atliktas technines apžiūras bus galima pripažinti visoje bendrijoje.
"Šioje direktyvoje parašyta, kad už techninę apžiūrą atsako ta šalis, kurioje registruota transporto priemonė. Tačiau ten neparašyta, kad techninę apžiūrą turėtų pripažinti kita šalis. Nežinau, kaip Seimas ar Vyriausybė traktuos pateiktas įstatymo pataisas, tačiau mums teko domėtis šiuo klausimu ir paaiškėjo, kad užsienyje registruotiems automobiliams kitose šalyse techninės apžiūros nėra atliekamos", – aiškino G.Šlėderis.
Belgijos ar Vokietijos techninių apžiūrų centrai oficialiai pareiškė, kad jie užsienio šalyje registruotiems automobiliams negali atlikti apžiūros, nebent gali pasiūlyti komercinę paslaugą.
O tai reiškia, kad tokia apžiūra neįgaus teisinio statuso, automobiliui dokumentas nebus išduotas.
Išeitų, kad nei dabar galiojantys teisės aktai, nei 2018 metų gegužės 20 dieną įsigaliosianti direktyva nenumato pareigos ES narei atlikti kitoje valstybėje registruotos transporto priemonės techninės apžiūros.
Naujoji tvarka išspręstų tik lengvųjų automobilių pirkėjų ar emigrantų sunkumus. Transporto įmonės liks nuviltos, nes Lietuvoje registruoto vilkiko užsienio šalyje tiesiog niekas nenorės priimti patikrai.
Skaičiuoja nuostolius
Karas dėl techninių apžiūrų, pasak G.Šlėderio, labiausiai yra įsuktas transporto įmonių. Vežėjai esą piktinasi, kad jų vilkikams, kurie yra išvykę į reisą, turi būti sudarytos galimybės techninę apžiūrą atlikti užsienio šalyse.
"Jie aiškina, kad patiria nuostolių vien dėl techninės apžiūros nukreipdami vilkiką atgal į Lietuvą. Buvo derėtasi su vienu centru Vokietijoje, tačiau nežinau, ar pavyks išspręsti duomenų perdavimo klausimą. Juk transporto priemonės duomenys yra perduodami į techninės apžiūros sistemą, kuri ir įvertina, ar transporto priemonė yra techniškai tvarkinga. Kaip bus pasikeista duomenimis tarp šalių, nėra aišku", – pasakojo G.Šlėderis.
Išregistruos per 180 dienų
Neatlikus techninės apžiūros ar neapdraudus automobilio, jis per 180 dienų automatiškai bus išregistruotas iš transporto priemonių registro.
"Kita vertus, sustabdžius automobilį kelyje užsienio šalyje registruoto automobilio techninės apžiūros talono niekada neprašoma pateikti. Transporto priemonė patikrinama vietoje. Jei yra trūkumų, automobilis siunčiamas į patikros punktą. Nesvarbu, ar lietuvis, ar užsienietis ją vairuoja", – situaciją komentavo G.Šlėderis.
Tačiau jis pats pripažino, kad užsienio šalyje atlikta techninė apžiūra turėtų būti pripažinta automobilio registravimo metu kitoje šalyje.
"Manyčiau, techninę apžiūrą tokiu atveju galima atlikti po registracijos. Yra tik kelios išimtys. Jei mašina daužyta ar nuvažiavusi daugiau nei 160 tūkst. kilometrų, registruojančios šalies institucija gali paprašyti atlikti apžiūrą prieš registraciją. Šiuo metu galioja tvarka, kuri nurodo apžiūrą atlikti prieš registraciją", – kalbėjo specialistas.
Skiriasi galiojimo laikas
Kiekvienoje šalyje taikomi beveik vienodi reikalavimai automobilių techninei būklei, tačiau pati apžiūra galioja skirtingą laikotarpį.
"Latvijoje apžiūra galioja metus. Kitose šalyse – trejus. O naujiems automobiliams kitose šalyse techninė apžiūra galioja ketverius, trejus ir dvejus metus", – pastebėjo G.Šlėderis.
Jis prisiminė, kad Ispanijoje būta teisminio ginčo, kuriuo siekta, kad kitoje šalyje įgytas techninės apžiūros dokumentas būtų pripažintas registruojant automobilį.
Naujausi komentarai