Kinija aplenkė Japoniją
Pasaulio verslo analitinė kompanija "Vessels Value" paskelbė, kad šių metų lapkritį pasauliniame laivybos reitinge įvyko perversmas. Į pirmąją vietą išsiveržė Kinija, ji aplenkė pastaruosius kelerius metus pagal laivyno vertę pirmavusią Japoniją.
Kinijos kompanijos kontroliuoja 191 mlrd. JAV dolerių vertės laivyną.
Kinijai priklauso pats didžiausias pasaulyje konteinerinių laivų laivynas. Jis dar plėsis, nes iš pasaulyje šiais metais užsakytų 516 naujų konteinerinių laivų 46 proc. bus statomi Kinijos kompanijoms. Kinijos savininkai gali greitai aplenkti didžiausias pasaulyje konteinerinės laivybos kompanijas Danijos "Maersk Line" ir Italijos-Šveicarijos MSC.
Tendencija: Kinijos laivynas tapo brangiausiu pasaulyje. Vidmanto Matučio nuotr.
Kinijoje sparčiai auga ir balkerių laivynas. Per šiuos metus jo vertė pakilo nuo 28 mlrd. JAV dolerių iki 53 mlrd. JAV dolerių.
Į antrą vietą nustumtos Japonijos laivyno vertė 187 mlrd. JAV dolerių. Japonijai priklauso didžiausias pasaulyje automobilių plukdymo laivynas, dujovežiai, sausakrūviai balkerių tipo laivai. Vien šiais metais Japonijos MOL, "NYK Line", "K Line" kompanijos pačioje Japonijoje užsakė pastatyti 26 naujus automobilių gabenimo laivus.
Silpsta Europos laivynai
Iš Europos šalių trečioje vietoje pagal laivyno vertę yra Graikija, šešta – Vokietija, aštunta – Didžioji Britanija, dešimta – Norvegija. Dešimtuke nėra tokių laivybos tradicijas turinčių Europos šalių kaip Danija, Švedija, Nyderlandai, Ispanija ar Italija.
Iš dešimtuke esančių Europos šalių sparčiausiai kilo Graikijos laivų savininkų laivyno vertė. Vien šiais metais ji išaugo nuo 93 iki 145 mlrd. JAV dolerių. Graikija išlieka didžiausia pasaulyje tanklaivių laivyno valdytoja. Jos "Suezmax" ir "Aframax" laivų vertė augo net iki 30 proc. Taip pat Graikijoje smarkiai (nuo 28 mlrd. JAV dolerių iki 53 mlrd. JAV dolerių) augo balkerių laivyno vertė. Maždaug 2 mlrd. JAV dolerių išaugo ir dujovežių vertė. Graikai išsiskyrė ir tuo, kad šiemet ypač aktyviai supirkinėjo parduodamus naudotus laivus.
Vizija: šiuo metu kaip vienas iš perspektyvesnių yra vertinamas dujovežių laivynas.
2021 m. ypač augo konteinerinių ir balkerinių laivų aktyvai, pasaulyje sparčiai daugėja dujovežių, bet nyksta keleivinis ir kruizinis laivynas.
Vokietijos laivyno vertė siekia 77 mlrd. JAV dolerių. Per 2021 m. jos laivyno vertė išaugo 34 mlrd. JAV dolerių. Toks augimas atrodo neįtikėtinas, tačiau jis vyksta dėl atskirų laivų rūšių. Vokietijos savininkai valdo palyginti nemažai konteinerinių laivų kompanijų. Šios kategorijos laivynai dėl dešimtimis kartų išaugusių frachtų visame pasaulyje smarkiai pabrango. Maždaug vienu milijardu JAV dolerių išaugo ir Vokietijos laivų savininkų mažo tonažo sausų krovinių laivų vertė.
Didžiosios Britanijos laivyno vertė šiemet lapkritį vertinta 54 mlrd. JAV dolerių. Ją per šiuos metus iš 7 vietos išstūmė Pietų Korėjos laivynas, kurio vertė 58 mlrd. JAV dolerių.
Norvegiją iš 9-osios vietos išstūmė Taivanas su 47 mlrd. JAV dolerių laivyno verte. Net 32 mlrd. JAV dolerių Taivano laivyno vertės sudaro konteineriniai laivai. Jos laivynas turi tendencijų dar labiau augti, nes vien šiemet Taivano kompanijos "TS Lines", "Wan Hai Lines", "Evergreen" užsakė pastatyti 107 naujus laivus.
Norvegijos laivyno vertė 42 mlrd. JAV dolerių. Jos laivyno vertė krito dėl naftos platformų, pagalbinio ir specializuoto laivyno, nes smarkiai sumažėjo Norvegijos naftos gavyba. Norvegijoje yra ir gausus kruizinis laivynas.
Kruizinio laivyno krizė
Šiais metais ypač smarkiai krito JAV laivyno vertė. Todėl ją iš trečios vietos ir išstūmė Graikija.
Lapkričio mėnesį JAV laivyno vertė siekė 96 mlrd. JAV dolerių. Iš jų net 58 proc. vertės sudaro JAV kruizinės laivybos kompanijos. Tarp jų didžiausios pasaulyje kruizinės kompanijos, kaip "Carnival", "Royal Caribbean". JAV kruizinių kompanijų vertė per metus nukrito 7 mlrd. JAV dolerių.
Smukimas: 2021 m. ir vėl labiausiai nukentėjo kruiziniai laivai ir JAV laivynas, kur jie dominuoja.
JAV yra ir palyginti didelis jūrų keltų laivynas, kuriam įtakos taip pat turėjo pasaulinė COVID- 19 pandemija.
Jei pandemija ir toliau tęsis, nuo jos labai priklausomo JAV laivyno vertė mažės. Ją iš ketvirtos vietos pasaulyje gali išstumti Singapūras, kuris ypač didina konteinerinį ir balkerinį laivyną. Taip pat ir Pietų Korėja, jos laivybos kompanijos "Hyundai LNG", "Pan Ocean" ir "H Line" per 2021 m. užsakė pastatyti net 15 naujų didelių dujovežių.
Bendra 2021 m. laivybos tendencija yra tokia, kad ypač augo konteinerinių ir balkerinių laivų aktyvai, pasaulyje sparčiai daugėja dujovežių, bet nyksta keleivinis ir kruizinis laivynas.
Naujausi komentarai