Kalio trąšų sankcijos užklupo nepasiruošus

Kalio trąšų sankcijos užklupo nepasiruošus

2022-03-06 10:00

Baltarusija iki pat šių metų vasario netikėjo, kad Lietuva gali užkirsti jos kalio trąšų eksportą per Klaipėdos uostą, kuris šiai šaliai buvo pats palankiausias.

Užsišaldo: nuo 2022 m. vasario ištuštėjo su baltarusiškomis kalio trąšomis susijęs Birių krovinių terminalo kompleksas.
Užsišaldo: nuo 2022 m. vasario ištuštėjo su baltarusiškomis kalio trąšomis susijęs Birių krovinių terminalo kompleksas. / Vidmanto Matučio nuotr.

Kalio trąšas – į Rusijos glėbį

Kaip žinome, baltarusiškos kalio trąšos per Klaipėdos uostą nebevežamos nuo vasario 1 d.

Baltarusiškų trąšų gabenimą nutraukė valstybės valdoma "Lietuvos geležinkelių" bendrovė. Buvo tikėtasi, kad baltarusiškas trąšas veš privačios kompanijos "LGC Cargo" ir "Gargždų geležinkeliai".

Vyriausybinė komisija, tikrinanti strateginių įmonių sandorius, neleido to daryti. Tos įmonės neturi galimybių vežti krovinius tranzitu per Lietuvą, nes tokia veikla buvo įteisinta tik "Lietuvos geležinkeliams". Teisę vežti krovinius tranzitu per Lietuvą bandyta įteisinti teismuose, tačiau ir jie to neleidžia.

Galbūt "Lietuvos geležinkeliai" galėtų vežti per Lietuvą ne "Belaruskalij" trąšas, kurioms JAV taiko sankcijas, o kokios nors kitos Baltarusijos įmonės trąšas, kurioms sankcijos netaikomos. Prašymų gabenti per Lietuvą į Klaipėdos uostą tokių Baltarusijos įmonių be sankcijų trąšas buvo, tačiau kokių nors sprendimų kol kas nėra.

Dėl to Klaipėdos uoste – tam tikra nežinomybė. Baltarusijos trąšas Klaipėdos uoste krovęs Birių krovinių terminalas lūkuriuoja, kaip viskas spręsis. Nors per Klaipėdos uostą "Belaruskalij" trąšos nejuda, darbuotojų ši uosto kompanija kol kas neskuba atleisti.

Kai kurie ekspertai mano, kad Lietuva su Baltarusijos kalio trąšomis elgiasi keistokai. Ji daranti viską, kad Rusija galėtų perimti kalio trąšų gabenimo kontrolę. Kalio trąšos buvo vienas esminių Baltarusijos strateginių eksporto krovinių, kuris leisdavo jai tarsi būti atsvara dėl Rusijos kišimosi į šios šalies ekonomiką.

Terminalas būtų 2024-aisiais

"Lietuvos geležinkelių" atsisakymas gabenti "Belaruskalij" trąšas kol kas užklupo Baltarusiją nepasiruošusią. Nors jau apie porą metų buvo kalbama, kad baltarusiškos kalio trąšos gali būti gabenamos per Rusijos uostus, tam nebuvo ruošiamasi. Tai paaiškėjo po praėjusią savaitę vykusio Baltarusijos diktatoriaus Aliaksandro Lukašenkos susitikimo su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu.

Baltarusijai vėl pasiūlyta statyti savo trąšų terminalą Rusijos planuojamame sausų krovinių uoste Leningrado srityje Primorske. Toks terminalas pačiais greičiausiais tempais Primorske galėtų būti pastatytas ne greičiau kaip per 1,5–2 metus.

Baltarusijos premjeras Romanas Golovčenka nurodė, kad pirmosios kalio trąšų tonos Primorske galėtų būti pradėtos krauti 2023 m., o  terminalas būtų baigtas statyti 2024 m.

Baltarusijos užsienio reikalų ministras Vladimiras Makėjus apie kalio trąšų krovą per Rusijos uostus kalbėjo labai aptakiai – esą vyksta konkretūs darbai, kad būtų panaudoti Rusijos uostai trąšoms krauti. Jokių naujo trąšų terminalo statybos terminų jis nenurodė.

Kiek konkretesnis yra Baltarusijos premjeras Romanas Golovčenka. Jis nurodė, kad pirmosios kalio trąšų tonos Primorske galėtų būti pradėtos krauti 2023 m., o terminalas būtų baigtas 2024 m. A.Lukašenka trašų terminalą Rusijoje norėtų pradėti statyti jau netrukus.

Kur iki to laiko Baltarusija krautų apie 12–14 mln. tonų kalio trąšų kasmet? Į tai bent viešai pateiktų Baltarusijos atsakymų nėra. Tikimasi, kad kažkiek trąšų priims Rusijos uostai, bet ne tą kiekį, kuris buvo gabenamas per Klaipėdos uostą.

Klausimai dėl Rusijos geležinkelių

Net ir po 1,5–2 metų pačiai Baltarusijai pastačius trąšų terminalą Primorske, trąšų eksportas per šį Rusijos uostą nebus lengvas. Šiuo metu Rusijoje labiausiai trūksta birių krovinių krovos kompleksų, tarp jų ir birių trąšų.

Kitas didžiulis Rusijos transporto "deficitas" – geležinkelių pajėgumas. Jie tinkamai negali aprūpinti netgi pačios Rusijos uostų terminalų. Tai yra viena iš priežasčių, kodėl Rusijos uostai yra užkrauti tik maždaug apie pusę pajėgumo.

Rusijos geležinkelių lygis daugelyje vietų yra maždaug toks, koks Lietuvoje buvo prieš 20 metų. Prisiminkime, kad magistraliniai geležinkelio keliai buvo šiek tiek tvarkomi, o ne tokie reikšmingi buvo su senais mediniais pabėgiais ir greičio ribojimu iki 30–40 kilometrų per valandą. Tas pats buvo ir Klaipėdos uoste, jo prieigose, kai dar netgi apie 2000 m. nuo bėgių nuriedėdavo į uostą gabenami kroviniai.

Lietuvos geležinkeliai buvo sparčiai vystomi naudojantis ES parama. Rusijoje daugumoje geležinkelių laikas yra sustojęs, nes pati šalis daugiau dėmesio nuolat skyrė kariniams reikalams.

Jei Rusijos geležinkeliai ir buvo vystomi, tai labiau naudojant investicijas iš šalies. Daugelis planuotų investicijų įsisavinimo terminų būdavo atidėliojami. Geležinkelių infrastruktūros vystymo programos, kurios turėjo būti įgyvendintos 2015 ar 2017 m., iki šiol nepajudėjo.

Iš Baltarusijos nėra tiesioginės geležinkelio atšakos į Primorską. Dar neaišku, kiek dideliems krovinių srautams gabenti pritaikytas geležinkelis iš Baltarusijos į Sankt Peterburgą, nes didelės būtinybės juo gabenti krovinius nebuvo netgi sovietiniais metais. Patikimiausia magistralinė geležinkelio linija yra iš Minsko į Maskvą, o iš jos – į Sankt Peterburgą. Bet tai sudarys didžiulį vingį ir papildomų išlaidų.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų