- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Per pasaulinę pandemiją smarkiai kentėjęs jūrų keltų verslas sunkiai vaduojasi iš ekonominių negandų.
Brangina keltų bilietus
Kai kurios laivybos kompanijos gyrėsi, kad pagal keleivių skaičius jūrų keltuose buvo sugrįžta į priešpandeminį lygį arba yra netoli jo.
2022 m. jūrų keltų verslui kai kuriuose regionuose smarkiai smogė Rusijos karas prieš Ukrainą. Rytinės Baltijos jūros valstybėse jūrų keltuose ne tik kad neliko keleivių rusų, bet ir smarkiai sumažėjo jūrų keltais gabenamų krovinių.
Keleivių problema ypač aktuali Estijos ir Suomijos linijose. Tokio keleivių srauto, koks buvo prieš pandemiją, dar nėra. Talino ir Helsinkio linijose 20–30 proc. teko kelti bilietų kainas. Sukurta ir tokia sistema, kad kai kuriuose keltuose bilietų kainos tapo tarsi šokinėjančios – galutinė jų kaina priklauso ir nuo to, kiek užpildytas vienas ar kitas keltas. Įtakos turi ir kelto plaukimo laikas.
Kad kainos jūrų keltuose ateityje būtų mažinamos, nėra jokių vilčių. Pateikiami skaičiavimai, kad dėl ES ekologinių reikalavimų nuo 2024 m. energetikos išlaidos laivams išaugs apie 60 proc., nuo 2025 m. – dar apie 40 proc.
Kiek tai didins jūrų keltų kainas, kol kas nėra atsakymų. Bet kad didins, jau yra tarsi aišku. Jūrų keltų savininkai guodžiasi, kad be kainų didinimo įvedamų ES naujovių ir reikalavimų jos neišgyventų.
Tuo pat metu jūrų keltų kompanijų atstovai teigė jaučiantys nerimą dėl didėjančios vidinės konkurencijos, kuri galinti pristabdyti ryškesnį bilietų kainų didinimą.
Klaipėdoje didėjanti vidinė konkurencija tarp jūrų keltų gali atnešti ir netikėtų kainų, netgi mažėjančių.
Klaipėdoje aštrėja konkurencija
Dar blogesnėje padėtyje atsidūrė tos jūrų keltų laivybos kompanijos, ypač rytinėje Europoje, kur pagrindinis pajamų šaltinis buvo krovinių gabenimas. Užsidarius Rusijos ir Baltarusijos rinkoms, krovinių jūrų keltuose gerokai sumažėjo.
Įtakos, ypač šiais metais, turėjo ir tai, kad smarkiai krito pramonės šakų gamyba. Nutrūkus pigesnės medienos ir kitų žaliavų importui iš Baltarusijos, buvo gerokai apsunkinta baldų, metalų konstrukcijų ir kitos produkcijos gamyba.
Šiemet gerokai mažiau nei pernai krovinių yra Centriniame Klaipėdos terminale, taip pat DFDS keltuose Klaipėdos uoste. Įtakos turėjo ir Klaipėdos uoste atsiradusi konkurencija. Vis daugiau krovinių keliauja per Klaipėdos konteinerių terminalą, kur gerokai praplėsti sunkvežimių sukaupimo su kroviniais plotai.
Teritorija prie rekonstruotų 127 ir 128 krantinių pirso buvo gerokai išplėsta. Nors jau pernai krovinių kiekis jūrų keltuose Klaipėdos uoste mažėjo, „TT-Line“ linijose, kurios yra Klaipėdos konteinerių terminalo iš Uosto direkcijos nuomojamoje dalyje, apimtys didėjo. Daugėjo į terminalą plaukiančių ro-ro tipo laivų. Didėjo ne tik jūrų keltų į Švedijos Treleborgą reisų skaičius, bet ir atsirado visiškai su DFDS konkuruojanti nauja „TT-line“ keltų linija į Karlshamną.
Šiuo atveju liniją į Karlshamną, kokią turi ir DFDS, „TT-line“ rengiasi „pramušti“ pigesnėmis kainomis. Akivaizdžiai vyksta vidinė konkurencija, kuri Klaipėdos uoste tarsi ir nebestebina. Atskiros kompanijos uoste tarpusavyje jau konkuruoja dešimtmečius.
Jūrininkų trūkumas
Tuo pat metu, kai rytinės Baltijos šalių uostuose pasijuto ryškus krovinių, o atskirais atvejais ir keleivių trūkumas, kai kurios Vakarų Europos šalys susiduria su jūrų keltų įgulų trūkumo problemomis. Tai ypač aktualu vasarą, kai jūrų keltuose smarkiai daugėja turistų.
Norvegijos jūrų keltų laivybos kompanija „Torghatten Nord“ pripažino, jog turėjo atšaukti kelis jūrų keltų reisus dėl jūrininkų trūkumo. Apskritai imant, darbas jūrų keltuose, ypač vasarą, kai daug žmonių, yra pragariškas. Nuo to kenčia ne tiek jūrų keltų jūrininkai, kiek keltus ir keleivius aptarnaujantis personalas.
Yra duomenų, kad ir kai kuriose jūrų keltų linijose rytinės Baltijos šalyse yra sunku surasti aptarnaujančio personalo, ypač kajučių tvarkytojų, nes atlyginimai nėra dideli, o darbo daug. Viena kelto kambarinė guodėsi, kad atplaukus į uostą kiekviena per trumpą laiką turinti sutvarkyti po 60–70 kajučių.
„Jūs net neįsivaizduojate, koks kartais kajutėse būna vaizdas po girtuokliavimo nakties. Tarsi kajutėse būtų gyvenę ne žmonės, o kiaulių banda“, – dėstė moteris.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje siūloma branginti automobilių stovėjimą, numatyti nemokamas dvi valandas8
Klaipėdoje siūloma koreguoti automobilių stovėjimo zonų ribas, dėl to dalyje uostamiesčio paslauga brangtų, tačiau kartu ketinama numatyti nemokamas dvi valandas vairuotojams pietų metu. ...
-
V. Sinkevičius: Baltijos jūros tarša milžiniška – 93 proc. teritorijos kenčia nuo eutrofikacijos3
Eurokomisaras Virginijus Sinkevičius sako, kad šiuo metu Baltijos jūra yra itin užteršta ir dėl šios priežasties Lietuva, kartu su kitomis draugiškomis regiono šalimis, turi įgyvendinti „nepatogius, bet ambicingus...
-
Klaipėdos senamiesčio gatvelėse – šventinė mugė2
Uostamiestyje prasidėjo šventinė tris dienas truksiančio „Žuvies dienų“ festivalio skanėstų ir amatininkų dirbinių mugė senamiesčio gatvelėse. Prekybininkai siūlo įsigyti įvairių gardumynų, gaivių gėrimų, juvelyrikos dirb...
-
Vitės kvartalo gyventojai kviečia į Kaimynų šventę
Gausybę šio savaitgalio pramogų ir linksmybių Klaipėdoje papildys ir sekmadienį po pietų prie centrinio stadiono rengiama Kaimynų šventė. Į ją visus klaipėdiečius kviečia Vitės kvartalo gyventojai. ...
-
Klaipėdoje „Meridianas“ iškels bures, dedikuotas Švyturio metams1
Klaipėdos simboliu tapęs „Meridianas“ penktadienį pakeldamas bures pradės naują vasaros sezoną. ...
-
Klaipėdoje – šventinių renginių gausa2
Jau šiandien uostamiestyje prasidės aibė šventinių renginių. Pirmą kartą vyks „Žuvies dienų“ festivalis, taip pat bus apstu muzikos ir šokių kolektyvų pasirodymų, dirbtuvių, edukacijų, ceremonijų, koncertų ir kit...
-
Skelbiami priėmimo į Klaipėdos mokyklas rezultatai3
Ketvirtadienį būsimųjų pirmokų, penktokų, devintokų bei kitų klasių mokinių tėvai jau gali sužinoti priėmimo į Klaipėdos mokyklas rezultatus. Mokyklos priskirtos 4027 vaikams. ...
-
Klaipėdoje pradedamas antrasis hidraulinių bandymų etapas1
Pirmojo etapo metu, gegužės 13 d., šilumos trasų bandymai buvo atlikti teritorijoje nuo Stadiono iki Danės gatvės. Darbai vyko sklandžiai, todėl šilumos karšto vandens ruošimui tiekimas atnaujintas jau kitos dienos ryte. Jano...
-
Klaipėdoje startavo navigacinis sezonas
Klaipėdos pilies uoste paskelbta jachtų ir pramoginių laivų sezono pradžia. Startą vainikavo trys senovinės patrankos šūviai. O šventė prasidėjo gražia tradicija – aplinkos tvarkymu. Po talkos šiukšlių maiša...
-
Irkline valtimi – per Ramųjį vandenyną: A. Mockus atskleidė kelionės tikslą12
Irkline valtimi iš Amerikos į Australiją per Ramųjį vandenyną šį rudenį plauksiantis klaipėdietis Aurimas Mockus viliasi įgyvendinti užsibrėžtą tikslą per aštuonis mėnesius. Šios kelionės intencija – ne tik pri...