Maskvoje vykusiame didžiausiame Vakarų Europos ir Baltijos jūros regiono transporto forume "TransRusija 2014" Klaipėdos uostas pristatytas kaip konteinerių paskirstymo centras (HUB-as).
"Transhipmento" srautai pajudėjo
Klaipėdos uostą nauju statusu Maskvoje pristatė Uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus. Jau artimiausiu metu į Klaipėdos uostą pradės plaukioti transatlantiniai vidutinės talpos apie 6,5 tūkst. TEU konteinerių gabenantys laivai.
Įtakos Klaipėdos uoste atsirasti HUB-ui turėjo tai, kad "Klaipėdos Smeltės" akcijas prieš penkerius metus įsigijo antros pagal dydį pasaulyje konteinerinės laivybos linijos antrinė bendrovė "Terminal Investment Limited". Ji valdo per 30 konteinerių terminalų įvairiose pasaulio šalyse.
Transokeaninio konteinerių terminalo statyba Klaipėdos uoste buvo sudėtinga dėl ekonominių priežasčių ir politinių pokyčių. Kai Uosto direkcijai pradėjo vadovauti A.Vaitkus, šio terminalo krantinės buvo užbaigtos statyti. Dabar pati "Klaipėdos Smeltė" užbaiginėja patį konteinerių terminalą.
Vadinamieji "Transshipmento" srautai, o tai ir apibudina HUB-ų veiklą, šiemet "Klaipėdos Smeltėje" atsirado kovo mėnesį.
Šiuo metu Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija yra visiškai pasirengusi priimti transokeaninius konteinerinius laivus. Neoficialiai kalbama, kad HUB-o startas Klaipėdoje bus įformintas jau šį mėnesį.
Maskvoje A.Vaitkus kalbėjo ir apie Klaipėdos uosto planus gilinti jį iki 17 metrų. Tai jau ilgesnės perspektyvos tema. Toks gylis taip pat turėtų įtakos Klaipėdos uoste ateityje priimant dar didesnius konteinerinius laivus.
Šiuo metu pasaulyje kaip tik konteinerinėje laivyboje sparčiausiai didėja laivai.
Klaipėda – ne vienintelis HUB-as
Klaipėdos uostas ne vienintelis, kuris stengiasi tapti krovinių skirstymo centru (HUB-u). Tame pačiame forume "TransRusija 2014" apie naujas konteinerių gabenimo galimybes prabilo ir Vokietijos Hamburgo uostas. Jis pasirengė priimti didžiausius pasaulyje 18 tūkst. TEU gabenančius konteinervežius.
Kaip konteinerių priėmimo HUB-as krovos apimtis kasmet didina Lenkijos Gdansko uostas. Pernai jo krova peržengė 1 mln. TEU per metus. Šiemet krovos augimas vėl siekia apie 20 proc.
Konteinerių skirstymo centro atsiradimas uostuose sudaro sąlygas intensyviau vystytis ir įvairiems logistikos servisams. Todėl nieko nuostabaus, kad daugelis uostų stengiasi jais tapti. Galima teigti, kad šiuo metu Baltijos jūros regione yra tarsi HUB-ų bumas.
Realiai konteinerių HUB-as šiuo metu Baltijos jūros regione veikia tik Gdansko uoste. Arčiausiai tokio tikslo yra ir Klaipėdos uostas. Apie norą tapti HUB-ais yra pareiškusi Talino uosto vadovybė. Tokių norų turi ir Rygos uostas.
Rusijos norai – dideli
HUB-u, o tiksliau ta vieta, kuri "nutemps" krovinius nuo kitų Baltijos uostų, įvardinamas šalia Sankt Peterburgo statomas "Bronkos" konteinerių terminalas. Rusija turi didelių vilčių auginti konteinerių srautą ir Ust Lugos uoste.
Toje šalyje buvo prabilta apie tai, kad konteinerių HUB-as galėtų būti statomas Kaliningrado srityje. Tuo neva netgi domėjęsi didžiausios pasaulyje konteinerinės laivybos linijos "Maersk Line" atstovai. Tačiau dabar jau netgi oficialiai pripažįstama, kad statyti didelį konteinerių uostą Kaliningrado srityje nerealu.
Ištisą grupę konteinerinių HUB-ų Rusija planuoja statyti šiauriniuose regionuose. Didžiausias jų būtų Tolimuosiuose Rytuose Petropavlovske – Kamčiatkoje. Jie pasiteisintų tik tuo atveju, jei vietoje įprasto Transatlantinio laivybos kelio tarp Azijos ir Europos kroviniai pradėtų keliauti Šiaurės keliu pagal Rusijos pakrantes.
Rusijoje netgi siūloma kurti atskirą ledo klasės laivų konteinerinę laivybos liniją. Pradžioje joje užtektų trijų ledo klasės konteinervežių.
Ar įmanoma, kad būtų stiprinamas Rusijai naudingas Šiaurės kelias dabar, kai įtampa tarp Rusijos ir Vakarų pasaulio didėja?
Rusijos transporto logistai forume "TransRusija 2014" prabilo ir apie konteinerių centro kūrimą iš Ukrainos perimto Krymo Sevastopolio uoste.
Bet tai gali būti ir propagandinis žaidimas, neva demonstruojantis, kad Rusija rūpinasi iš Ukrainos atplėštu kraštu.
Naujausi komentarai