Siūlo labiau rūpintis Dange
Bene pirmą kartą surengtas Klaipėdos miesto valdžios institucijos Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijos išvažiuojamasis posėdis Dangės upe plaukiant nuo jos žiočių iki Tauralaukio tilto. Kartu dalyvavo ir Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos atstovai.
Vėliau posėdį ketinama pratęsti savivaldybėje – spręsti, ką reikėtų daryti, kad Dangės upėje labiau būtų plėtojamas turizmas. Norai dėl turizmo Dangėje jau yra daugelį metų, bet reikalai bent kiek sparčiau nepajudėjo.
Netgi nėra jokios informacinės medžiagos apie tai, kad Klaipėdoje Dangės upėje galima plaukioti ne tik iki Biržos tilto, bet ir gerokai toliau, net iki Tauralaukio tilto.
Pradėta diskutuoti ir apie tai, kad Klaipėdos miesto savivaldybės administracijoje turėtų būti atskiras vandenų ir uostų skyrius. Dabar Dangės upe realiai rūpinasi tik vienas žmogus – viešojoje įstaigoje „Klaipėdos paplūdimiai“ esantis Dangės vidaus kelio administratorius Deivis Bilkšvis.
Situacija: irkluotojų ir turistų interesai Dangėje kirstųsi. (Vidmanto Matučio nuotr.)
Daugelį metų Dangės upėje vandens kelias buvo tik iki Jono kalnelio.
2017 m. jis pratęstas iki Liepų gatvės tilto – iš viso 4,3 km. Nuo 2019 m. Dangės upė kaip vietinis kelias pailgėjo dar 8,5 km iki Klaipėdos miesto ribos.
Upė sparčiai užželia
2019 m. pavasarį buvo atlikti Dangės upės batimetriniai matavimai nuo žiočių iki Klaipėdos – Palangos kelio ties Žaliuoju Slėniu, kur ir yra Klaipėdos miesto riba. Gylis yra 3,5–4 m – žiotyse, tarp tiltų, prie „Meridiano“, Mokyklos gatve, toliau 2,5–3 m. Netgi ties posūkiu prie Joniškės gatvės vietomis yra 4 ir net 5 m gylis. Prie Liepų gatvės tilto gylis Dangėje siekia net iki 8 m. Toliau iki 2–3 m. Prie Klaipėdos universiteto botanikos sodo yra nuo 1,5 iki 3 m. Netgi prie Tauralaukio tilto dar yra 1,5–3 m gylis. Toliau upėje jau yra užkardų su vieno metro ir mažesniu gyliu. Tačiau posūkiuose yra vietų, kur gylis siekia ir 6 m.
Ties Žaliuoju Slėniu buvo nustatytas 1–2,5 m gylis. Prie Šalteikių gatvės arba A13 (Palangos) kelio jis yra 1,1–1,5 m.
Administravimas: šiuo metu Dangės upe paskirtas rūpintis Deivis Bilkšis. (Vidmanto Matučio nuotr.)
Teoriškai su plokščiadugniais laiveliais galima būtų plaukti visa 12,8 km ilgio Dangės upės Klaipėdos miesto trasa. Tačiau už Tauralaukio tilto upės vaga jau gerokai prižėlusi, yra medžio sąvartų.
Visuomenininkė Dalia Žukienė atkreipė dėmesį, kad paspartėjęs Dangės užžėlimas rodo, jog upėje ne viskas gerai su ekologija. Ji siūlė Klaipėdos miestui tartis su Kretingos rajono savivaldybe ir bendrai ieškoti būdų ir lėšų tvarkyti visą Danės-Akmenos upės baseiną.
Teoriškai kol kas tik maždaug 9 km ilgio Dangės upės dalyje iki Tauralaukio tilto laisvai galėtų būti vykdomas vandens turizmas. Tačiau ir šiame maršrute reikėtų upę valyti.
Klaipėdos miesto savivaldybėje šiuo metu yra rengiama techninė užduotis dėl Dangės upės valymo konkurso.
Nėra vietų išlipti
Esminis klausimas – ko laivams plaukti į Dangės upę? Už Jono kalnelio joje nėra prieplaukos, netgi vietos, kur būtų galima išlipti. Nors pamatyti čia būtų ką – turistai galėtų plaukti ir į Botanikos sodą, ir į parką prie Dangės upės, ir į Bachmano dvarą, jei tik čia būtų įrengta kokia nors ekspozicija.
Prie Dangės upės galėtų būti įrengta ir minimali turistų aptarnavimo infrastruktūra, galbūt netgi atsirasti viešojo maitinimo taškai. Dangėje bent keliose vietose galėtų būti įrengtos laikinos pantoninės prieplaukos. Taip pat prie upės beveik nėra slipų, kur būtų galima nuleisti valtis ar motorinius laivus.
Keliose vietose žmonės yra susirentę laikinus tiltelius, kur galima išlipti iš valties.
Sprendimas: dalis katerių Dangėje laikomi laikinoje prieplaukoje prie Artojų gatvės. (Vidmanto Matučio nuotr.)
Prie Artojų gatvės pramoninio rajono netgi yra dvi prieplaukos, kur stovi nemažai katerių. Tačiau realiai už Jono kalnelio Dangėje nėra nė vienos legaliai įteisintos prieplaukos. Pagal parengtus dokumentus – detaliuosius planus Klaipėdos miesto savivaldybė Dangėje yra suplanavusi įrengti laivų prieplaukas – nuo žiočių plaukiant į aukštupį dešinėje pusėje prie Mokyklos gatvės tilto, po to 22 ha teritorijoje didelį 300 mažųjų laivų uostą prie Liepų gatvės tilto priešais „Klaipėdos medieną“.
Planai parengti 2015 m., tačiau pinigų ar koncesininko uostui įrengti taip ir neatsirado.
Taip pat per Dangės upę ties Baltijos, Žolynų gatvėmis yra numatytas pėsčiųjų ir dviratininkų tiltelis, kuris sujungtų su naujuoju privačiu Tauralaukio kvartalu prie Skroblų gatvės.
Ties Panevėžio gatve numatytas ir naujas automobilių tiltas – naujas Klaipėdos išvažiavimas į Palangos kelią tarp Tauralaukio ir Paupių.
Patraukli ir turistus galinti pritraukti laivyba Dangės upe būtų tarsi rakštis Klaipėdos irklavimo mokyklai. Dabar Dangėje už Jono kalnelio, ties irklavimo baze mokomi irkluoti vaikai, meistriškumą lavina jau patyrę sportininkai.Pramoginių laivelių plaukimas irkluotojams keltų pavojų. Tai ne kartą jie buvo minėję ir savivaldybėje svarstant klausimus apie mažųjų laivų uosto įrengimą ties Liepų gatve.
Naujausi komentarai