Pagyvintų nuobodų vaizdą
Jau lyg ir buvo parinkta vieta – „Sūduvis“ stovėtų dešinėje Dangės pusėje prie Pilies tilto, priešais Karlskronos aikštę. Ši vieta nėra bloga. Ji tiko ir Lietuvos jūrų muziejui, kuris nori perimti iš Lietuvos karinių jūrų pajėgų šį laivą ir jame rengti ekskursijas, edukacijas.
Pradinis Lietuvos jūrų muziejaus noras buvo statyti „Sūduvį“ už „Meridiano“. Šis variantas labiausiai netiko viešajai įstaigai Klaipėdos irklavimo centras. Laivas trukdytų rengti irklavimo varžybas. Klaipėdos irklavimo centras atidarė naują irklavimo bazę. Kam kelti laivą ten, kur vyksta sporto varžybos, kur kirstųsi sporto ir jūrinės kultūros interesai?
Krantine vanduo eina kiaurai. Praplaukia koks nors laivelis ar uosto locmanų kateris, ir vanduo užutekyje teliuskuoja.
Optimaliausia vieta „Sūduviui“ yra prie Pilies tilto. Žvelgiant nuo Karlskronos aikštės, laivo fone būtų pokariniai Klaipėdos pastatai. Šioje vietoje laivas neabejotinai pagyvintų nuobodoką vaizdą“, – svarstė Kultūros paveldo departamento Klaipėdos skyriaus specialistas Laisvūnas Kavaliauskas.
Anot jo visuose uostuose yra istorinių karinių laivų. Bene geriausias pavyzdys – Londono centre, kur Temzėje pastatytas karinis kreiseris „HMS Belfast“.
Klaipėdoje planuojamas pastatyti 47 m ilgio ir 8 m pločio „Sūduvis“ nė iš tolo negali prilygti 187 m ilgio ir 17 m pločio britų kreiseriui. Tačiau Klaipėdoje, nuolat kalbant apie tai, kad Dangėje trūksta laivų, palyginti nedidelis laivas daliai miestiečių ir politikų tapo tarsi nepageidaujamas.
Galima pamanyti, kad „Sūduvis“ Dangės upėje jau trukdo, o gal ir trukdys kažkokių verslininkų dabartiniams ar ateities interesams.
Dangėje ar prie pasieniečių?
Susidaro įspūdis, kad laivą „Sūduvis“ stengiamasi išstumti iš Dangės upės ir nukišti kur nors kitur. Pradžioje buvo planuojama į „Memelio miestą“, bet paaiškėjo, tiksliau visą laiką buvo žinoma, kad ten joks mažesnis laivas negali stovėti, nes pakilus vėjui išilginės bangos, arba vadinamas traukūnas, juos šokdina.
Dabar dalis Klaipėdos politikų „Sūduvį“ norėtų išsiųsti prie „Albatroso“ paminklo, šalia Pasienio tarnybos prieplaukos.
„Krantine vanduo eina kiaurai. Praplaukia koks nors laivelis ar uosto locmanų kateris, ir vanduo užutekyje teliuskuoja. Vieta laivui nebūtų saugi. Norint ją padaryti saugią, reikėtų daug investicijų“, – svarstė Lietuvos jūrų muziejaus direktoriaus pavaduotojas Romas Adomavičius.
Pavyzdys: Londono centre, Temzėje pastatytas karinis kreiseris „HMS Belfast“, kuris laikomas didžiausiu muziejiniu kariniu laivu Europoje. / Vidmanto Matučio nuotr.
Jo teigimu, muziejus norėtų, kad laivas būtų lankomas. Ar vienišą laivą, pastatytą toliau nuo muziejaus, prie pasieniečių kas nors pastebėtų?
Atsirado ir tokių politikų, kurie siūlė, kad žiemą laivas stovėtų Dangėje, o vasarą – prie Jūrų muziejaus. Tokiu atveju dėl „Sūduvio“ turėtų būti įrengtos dvi švartavimo vietos – Dangėje prie Pilies tilto ir Klaipėdos uosto kanale prie pasieniečių prieplaukos ar prie „Albatroso“.
Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė teigė, kad įrengti švartavimo vietą Dangės upėje prie tilto užtektų kelių dešimčių eurų – reikėtų privesti elektrą, vandenį ir įrengti tvirtesnius švartavimo knechtus. Sutvarkyti švartavimo vietai prie Lietuvos jūrų muziejaus neužtektų ir milijono eurų. Ir dar neaišku, kas skirtų tuos pinigus.
Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža, priminęs, kad buvo uosto vilkiko kapitonas, akcentavo, jog „Sūduvis“ bus laikomas be variklio. Kai tik bus didesnis bangavimas, laivą nuolat iš tos vietos reikėtų išvilkti. Paveldo objektu tapęs laivas turėtų stovėti saugiai. P. Bekėžos nuomone, saugiausia vieta tokiam laivui – Dangėje už Pilies tilto.
Susiaurėjusi Dangės upė
Visai neblogą alternatyvą „Sūduviui“ laikyti pateikė laivyba Dangės upėje besirūpinantis Deivis Bilkštis. Jo manymu, šis laivas galėtų stovėti buvusios senosios Smiltynės perkėlos dalyje. Čia dalis krantinių priklauso Klaipėdos miestui, dalis – Uosto direkcijai. Esminė problema, kad buvusį „Smiltynės perkėlos“ keleivių laukimo pastatą yra įsigiję privatūs asmenys. Jie turi kažkokių savų planų, kurių kol kas viešai nepristatė. Į šią teritoriją įkėlus „Sūduvį“, gali atsirasti konflikto židinys.
Kategoriškos nuomonės prieš „Sūduvio“ įkurdinimą kur nors Dangės upėje laikosi Alina Velykienė. Ar neužgriozdins toks didelis laivas Dangės upės krantinės? Ar galės šalia jo takeliais vaikščioti žmonės, važinėti dviratininkai? Ar yra parengta šio Dangės upei per didelio objekto išdėstymo situacijos schema? Kokios Dangės upės norime – gyvos pramoginei laivybai ar užgriozdintos dideliais laivais?
Parengta medžiaga apie tai, kaip prieškariu Dangės upėje stovėjo dideli prekybiniai laivai. Lyg ir užmiršta, kad Dangėje buvo prekybinis uostas.
Apie tai viešai beveik nėra jokių priminimų. Pastebėta, kad ir Dangės plotis dabar ne tas, koks buvo prieškariu. Perstatant krantines upė buvo susiaurinta.
A.Velykienė siūlė, kad „Sūduvis“ būtų įkurdintas prie piliavietės šalia Mažosios Lietuvos muziejaus specialiai numatytoje istorinių laivų prieplaukoje. Ši prieplauka – dar viena Klaipėdos jūrinės kultūros problema. Nustatyta, kad ji yra netinkama laivams laikyti, bet dėl prieplaukos remonto kol kas nėra jokių sprendimų.
Ir įplukdyti „Sūduvį“ į piliavietės įlanką greičiausiai būtų sunku, o gal ir neįmanoma, nes jo grimzlė – 3,7 metrai.
Kariškiai jau nori sprendimo
Diskusijoje paaiškėjo, kad Klaipėdoje nėra jokių abejonių, jog „Sūduvis“ turi būti išsaugotas. Bent jau niekas nepasisakė, kad jį reikia supjaustyti.
Apgailestauta, kad nepavyko išsaugoti karinių laivų „Kuršis“ ir „Lokys“. Abu jie buvo supjaustyti, nors panašūs laivai kitose šalyse išsaugomi kaip muziejiniai eksponatai, taip yra tiek Latvijoje, tiek Estijoje.
Taip pat paaiškėjo, kad už „Sūduvio“ išsaugojimą pasisako ir Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas. Už tai jis lyg ir gavo priekaištų iš A. Velykienės, kuri teigė, kad meras pamiršęs, ką kalbėjo apie „Kuršį“, o dabar dėl „Sūduvio“ jau „pakeitęs plokštelę“.
V. Grubliauskas garantavo, kad sprendimas dėl to, kur laikyti „Sūduvį“, miesto taryboje bus priimtas dar šiais metais. Laikas spaudžia, nes kariškiai jau ir taip ilgiau nei metus laiko šį nurašytą laivą, kad galėtų jį perduoti Lietuvos jūrų muziejui, o kartu kaip įdomų, vertingą eksponatą padovanoti Klaipėdos miestui.
Kol kas bręsta sprendimas, kad, perėmus laivą iš kariškių, jis galėtų stovėti prie Pilies tilto. Ar jis būtų vasarą ištempiamas prie Jūrų muziejaus?
Ar po metų kitų būtų perkeltas kur nors kitur – tai jau tolesnių diskusijų klausimai. Kaip ir tai, ar stovėdamas prie Pilies tilto jis trukdytų įplaukti į Dangę, kur intensyvios laivybos kaip ir nėra. Kada Dangėje atsiras daugiau laivų judėjimo? Ir ar atsiras, nes prieplaukų joje nėra ir matyt, greitai nebus.
Naujausi komentarai