- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Aiškėja, jog Klaipėdoje didžiausias teršėjas yra ne uostas, o miesto transportas, ypač seni lengvieji automobiliai.
Dominuoja geležinkelio kroviniai
Naudinga žvilgtelėti, kokie krovinių kiekiai ir kokiu transportu keliauja į uostą. Iš 43 mln. tonų krovinių 2017 m. keliais buvo atgabenta 14,9 mln. tonų (43 proc.), geležinkeliais - 28,3 mln. tonų (66 proc.).
Kol kas nėra statistikos, kiek laivais į Klaipėdos uostą atkeliavusių krovinių toliau iškeliauja laivais neišriedėdami į Klaipėdos miesto gatves. Tokių krovinių yra ir jų vis daugės, nes kai kurie terminalai uoste jau veikia „transshipment“ principu, kai didesniais laivais atgabenti kroviniai perkraunami į mažesnius ir keliauja į kitus uostus.
Liepą vien „Klaipėdos Smeltėje“ apie ketvirtadalis konteinerių iškeliavo toliau nepasiekę Klaipėdos gatvių. Prognozės tokios, kad po poros dešimtmečių apie 70 proc. konteinerių atkeliaus į Klaipėdos uostą ir iškeliaus iš jo neišriedėdami į kelius ar geležinkelius.
Grūdai pereina į vagonus
Pagrindiniai keliais į uostą siunčiami ar iš jo gaunami kroviniai yra konteineriai ir jūrų keltuose gabenamos „fūros“.
Beveik visi naftos produktai ir birūs kroviniai į uostą pristatomi vagonais.
Yra tokia tendencija, kad geležinkeliais į uostą pristatomų krovinių daugės. Tie patys konteineriai labiau perreitų į geležinkelius, jei daugėtų specialių šaudyklinių traukinių. Tikėtina, kad šaudyklinis traukinys iš Klaipėdos uosto galėtų atsirasti į Baltarusiją. Tai būtų įmanoma, kai netoli Minsko oro uosto pradėtų veikti logistikos centras „Didysis akmuo“.
Įdomi tendencija yra tai, kad kasmet geležinkeliais vis daugiau transportuojama grūdų. Oficialiai teigiama, kad geležinkeliais į uostą jau atgabenama net 70 proc. perkraunamų grūdų.
Netgi ir jūrų keltais gabenamų krovinių kiekis puspriekabėse galėtų labiau įsitvirtinti geležinkeliuose. Tai realu, nes į „Centrinį Klaipėdos terminalą“ nutiestos dvi geležinkelio linijos. Dabar apie 95 proc. visų Ro-Ro krovinių juda keliais.
Geležinkelių pralaidumas didėjo
Klaipėdos geležinkelio mazgo galimybės ypač pagerėjo sutvarkius ne tik pagrindinę geležinkelio liniją iš Kenos į Klaipėdą per Radviliškį, Plungę, bet ir papildomą liniją per Šilutę, Pagėgius.
Dabar pagrindinės geležinkelio linijos pralaidumas yra 26 traukiniai per parą į vieną pusę ir atgal ir 16 sąstatų į vieną pusę ir atgal per Pagėgius. Maksimalus geležinkelių, kurie veda į uostą, paros pralaidumas tonomis yra apie 140 tūkst. tonų (tiek pakraunama į du didelius laivus).
Skaičiuojant, kad vidutiniškai sąstate yra 69 sunkiasvoriai vagonai pakrauti po 57 tonas, per metus geležinkelių į uostą pralaidumas viena kryptimi gaunasi 51 mln. tonų.
Siauruoju uosto geležinkelių kakleliu visada buvo laikomos ne magistralinės linijos, o krovinių padavimai į uostus. Naudojantis pačių geležinkelių ir ES lėšomis sutvarkyti pagrindiniai uosto aptarnavimo mazgai - „Draugystės“, Rimkų, Klaipėdos ir Pauosčio stotys, tvarkomi atskiri kelynai, kaip Anglinės, kuris aptarnauja KLASCO. Jiems tvarkyti 2009-2014 m. skirta beveik 30 mln. eurų. Dar 29 mln. eurų buvo panaudoti magistraliniam keliui nuo Kūlupėnų iki Kretingos tvarkyti. Beveik 23,6 mln. eurų buvo skirta uosto rezerviniam magistraliniam geležinkeliui iš Klaipėdos iki Pagėgių tvarkyti.
Geležinkeliai draugiškesni miestui
Nuo geležinkelių nors ir sklinda triukšmas, bet jie yra draugiškesni aplinkai. Yra priimta nuostata iš miesto teritorijos palaipsniui iškeldinti Klaipėdos geležinkelio krovininę stotį.
Lietuvos geležinkelių bendrovės vadovas Mantas Bartuška teigė, kad vykdoma uosto naudojamo Anglinės kelyno plėtra. Jos tikslas mažinti operacijų kiekį Klaipėdos stotyje. Ateityje numatoma ir dar didesnė Pauosčio geležinkelio kelyno plėtra. Miestas norėtų, kad centrinės stoties geležinkeliai būtų kaip galima greičiau išardomi ir perduodama sutvarkyta teritorija.
Iš 15 uosto operatorių devyniems pagrindiniams krovinius iš geležinkelio stočių iki terminalų gabena pačių Lietuvos geležinkelių vilkikai. Nuosavi lokomotyvai aptarnauja Klaipėdos jūrų krovinių kompanija „Bega“, „Birių krovinių terminalą“, „Klaipėdos Smeltę“ ir „Klaipėdos šaldytuvų terminalą“. Į „Malkų įlankos terminalo“ ir „Vakarų krovos“ bendroves krovinius pristato privačios kompanijos lokomotyvai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdiečiams – nauja kultūrinė erdvė
Šeštadienio vakarą, iškilmingo renginio metu, duris atvėrė nauja erdvė, kurioje klaipėdiečiai turės galimybę pamatyti ekspoziciją „Guten Tag. Šv. Jono bažnyčios atstatymas“. Jono kalnelyje esantys gynybinių ...
-
Klaipėda naikina Arimų gatvės pavadinimą, dalis jos turės tarpukario ministro vardą5
Klaipėda naikina Arimų gatvės pavadinimą, ją skirstant į tris dalis, iš kurių vienai suteikiamas tarpukario užsienio reikalų ministro Dovo Zauniaus vardas. ...
-
Klaipėdoje prišvartuotas „USS New York“ – memorialas Rugsėjo 11-osios aukoms1
Klaipėdą ir Niujorką skiria 6,6 tūkst. kilometrų, tačiau pastarosiomis dienomis Niujorkas simboliškai yra Klaipėdoje – čia prisišvartavęs desanto laivas „USS New York“, kurio korpuse įlydyta 7,5 tonos plieno iš ...
-
Karaliaus įprasta lietuviška vasara
Sinoptikų verdiktas – pajūryje toliau vyraus būdingi lietuviškai vasarai orai, sulauksime lietaus, karščiai neprognozuojami, bet ir labai staigaus atšalimo nebus. Tiesa, savaitės pabaiga gali būti kiek šaltesnė nei nor...
-
Klaipėdoje hidrauliniai bandymai įpusėjo: pradedamas ketvirtasis etapas
Trečiojo etapo metu uostamiestyje šilumos trasų bandymai buvo atlikti teritorijoje nuo Savanorių iki Ligoninės gatvės, taip pat apėmė Joniškės, Mokyklos, Kretingos bei Liepojos gatves. Darbai vyko sklandžiai, todėl AB „Klaipėdos ...
-
Užkrautose laiptinėse – kraupios žūties grėsmė: kaimynų prašo netylėti27
Užgriozdinti rūsių koridoriai, dviračiai ir paspirtukai laiptinėse, baldai, vazonai su gėlėmis, seni rakandai laiptų aikštelėse – visa tai gali pražudyti žmones, vos įsiplieskus gaisrui. Ugniagesiai pasiryžę atlikti patikrą tokiuose...
-
Prie jūros – mūšis už nuogybes pliaže6
Neįtikėtina situacija susiklostė Klaipėdos pliažų prieigose – už teisę būti be rūbų klaipėdietės pakilo į tikrą mūšį. Policija ir viešosios tvarkos prižiūrėtojai atakuojami skundais. Tačiau aiškėja, kad nuogos m...
-
Dėl Vingio pasažo požeminės perėjos dar neapsispręsta: kaltos aukštos darbų atlikimo kainos?7
Vis dar nepriimti sprendimai dėl Vingio pasažo požeminės perėjos. Prieš kelis mėnesius tikėtasi šį klausimą išspręsti, tačiau sukilus darbų atlikimo kainoms, daugiau sprendimų nepriimta. ...
-
Klaipėdoje atverta nauja erdvė: patekti bei čia sportuoti galės ir negalią turintys žmonės
Klaipėdos universiteto Socialinių ir humanitarinių mokslų fakultete duris atvėrė atnaujinta sporto salė, į kurią savarankiškai galės patekti bei čia sportuoti ir negalią turintys žmonės. Salė bus atvira ne tik universiteto bendruomenei, b...
-
Kūrybingų sielų klaipėdiečiams – galimybė tobulėti
Mėgstančiuosius savuosius įspūdžius aprašyti ant popieriaus lapo ėmėsi burti uostamiesčio savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Pempininkų padalinys. Čia įsteigtoje Kūrybinėje rašymo studijoje miestiečiai nuo me...