Paslaugos – iš kelių teikėjų
Nuo 2017 m. pradžios už vairavimą, kai nustatomas didesnis nei 1,5 promilės girtumas, taikoma baudžiamoji atsakomybė, taip pat konfiskuojama transporto priemonė.
Panašu, jog, sugriežtinus vairuotojų atsakomybę, kovos su nelaimėmis keliuose kaina biudžetui išaugo iki sunkiai suvokiamų skaičių.
Šių metų sausio pradžioje Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato skelbtas viešasis konkursas dėl priverstinio automobilių nugabenimo ir saugojimo, panašu, yra vienintelis šalyje, stebinantis tokiais įspūdingais skaičiais.
Klaipėdos apskrityje tokių paslaugų teikimui policija skelbia kelis konkursus. Viena įmonė dažniausiai vykdo Klaipėdos apskrities, uostamiesčio ir Neringos keliuose sulaikytų girtų vairuotojų mašinų nutempimą ir saugojimą.
Kiti konkursai skelbiami Palangos, Kretingos, Skuodo, Plungės ir Rietavo rajonų pažeidėjų automobilių išgabenimui ir saugojimui.
Kaina pašoko penkis kartus?
2017 m. Klaipėdos policija buvo skelbusi konkursą Klaipėdos apskrities, uostamiesčio ir Neringos teritorijų aptarnavimui.
Tąkart trejų metų paslaugos teikimo sutartį su policija pasirašė kauniečių įmonė "Tomadas". Sutartis buvo pasirašyta dėl 52 tūkst. eurų sumos.
Tiesa, po kurio laiko uostamiesčio komisariatas nusprendė pakeisti vieną sutarties punktų, todėl su įmone "Tomadas" teko bylinėtis. Paslaugų teikimo sutartis buvo nutraukta.
Tačiau ta pati įmonė "Tomadas" vėl dalyvavo naujai paskelbtame paslaugų pirkime ir vėl jį laimėjo, tik suma – jau penkiskart didesnė.
Iš Viešųjų pirkimų tarnybos skelbiamų viešųjų pirkimų sutarčių su įvairiausiais teikėjais matyti, jog "Tomadas" tokią net 265 tūkst. eurų vertės sutartį yra pasirašiusi tik su Klaipėdos policija.
Šiaulių policijos komisariatas šiai įmonei už tokią pat paslaugą moka 9 tūkst. eurų, Marijampolės policijos komisariatas yra sudaręs kelias sutartis – 3 tūkst. ir 2,5 tūkst. eurų.
Dirba ir už grašius
Uostamiesčio policija su kitomis įmonėmis, teikiančiomis tokias pat paslaugas, taip pat yra sudariusi menkas sutartis, palyginti su įmonės "Tomadas" laimėtu konkursu.
Pavyzdžiui, 2018 m. vasario 28 d. pasirašyta sutartis su "Transadria". Už 9 tūkst. eurų verslininkai sutiko girtų vairuotojų mašinas nutempti Rietavo savivaldybėje ir Plungės rajone.
Įmonė "Okreta" Palangoje ir Kretingoje tokią paslaugą teikia vos už 2 tūkst. eurų.
Įmonė "Autobastionas" sutiko tokią pat paslaugą policijai teikti Skuodo rajone už 7 tūkst. eurų.
Visos šios sutartys su įmonėmis tebegalioja ir dabar, išskyrus sutartį su įmone "Tomadas", su kuria po naujo konkurso buvo pasirašyta sutartis dėl penkiskart didesnės sumos.
Nepamena, ar sutaupė
Kas privertė policiją pasirašyti tokią sutartį su šiuo teikėju, jei kiti verslininkai dirba už kur kas mažesnes sumas?
Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Aptarnavimo skyriaus vedėjas Audrius Grigonis, kalbinamas apie pasirašytą sutartį su įmone "Tomadas", negalėjo pasakyti, ar šiuo pirkimu buvo sutaupytos biudžeto lėšos.
"Nepamenu, dėl kokios sumos buvo prieš tai pasirašyta sutartis. Ar buvo sutaupyta, pasirašius naująją sutartį, nepasakysiu", – patikino pareigūnas.
Pateikus klausimus raštu, A.Grigonis atsakė, jog "remiantis Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 27 d. įsakymu patvirtinta Numatomos viešojo pirkimo ir pirkimo vertės skaičiavimo metodika bei įvertinus tai, kad už transporto priemonių nuvežimo ir saugojimo paslaugas paslaugų teikėjui moka ne tik Klaipėdos apskr. VPK, bet ir tretieji asmenys, buvo suplanuota 265 tūkst. eurų pirkimo vertė".
Jei už mašinų nuvežimą ir saugojimą moka ne tik policija, bet ir tretieji asmenys, kodėl tuomet policija privalėjo penkiskart branginti paslaugos sutartį?
"Į tai mes anksčiau neatsižvelgdavome, kad teikėjui moka ir tretieji asmenys. Pasirodo, pagal teisės aktus mes privalome įvertinti ir tas pajamas, kurias teikėjas gaus iš kitų, tai yra trečiosios šalies – fizinių asmenų, kurie yra transporto priemonių savininkai valdytojai", – tikino A.Grigonis.
Pasak pareigūno, už mašinų, kurių vairuotojai vairavo neblaivūs, saugojimą atsako policijos įstaiga, nes automobiliai traktuojami kaip daiktiniai įrodymai.
Policija mokėjo brangiau
Su "Tomadu" pasirašytoje sutartyje matyti, jog vis dėlto šios įmonės paslaugų įkainiai pakilo, vadinasi, nutraukus dar turėjusią tęstis sutartį ir paskelbus naują konkursą, panašu, kad iš viso to išlošė tik teikėjas, o ne valstybės biudžetas.
Paslaugų įkainiai skiriasi dar ir priklausomai nuo to, pagal kokią teiseną transporto priemonės atsiduria saugojimo aikštelėse.
Paprastai tariant, jei vairuotojas buvo girtas, pridarė žalos ir jam taikoma baudžiamoji atsakomybė, už viską turi susimokėti pats, beje, solidariai su automobilio savininku. Jei automobilis į aikštelę pastatomas policijos pareigūno sprendimu, pagal Administracinių nusižengimų kodekso normas už paslaugas moka policija.
"Naujoje sutartyje su "Tomadu" pažymėta, jog tais atvejais, kai už automobilių nuvežimą ir saugojimą moka transporto priemonės savininkas dėl pradėtos baudžiamosios bylos, už automobilio iki 3,5 t svorio nuvežimą numatytas 60,50 euro mokestis. Saugojimo įkainis šioje sutartyje numatytas – 10,51 euro už parą", – įkainius iš naujosios sutarties vardijo A.Grigonis.
Kitokie įkainiai, pasak A.Grigonio, taikomi, kai vyksta administracinė teisena.
"Kai pradedama administracinė byla, o už paslaugą moka policija, numatytas 50 eurų automobilio nuvežimo įkainis. Para aikštelėje įkainota 3,3 euro. Tačiau gali būti taip, jog transporto priemonė buvo nuvežta dėl pradėtos baudžiamosios bylos, tačiau vėliau ji buvo perkvalifikuota į administracinę, arba atvirkščiai. Tuomet mašinos savininkas moka tik iki tos datos, kai veika buvo perkvalifikuota", – aiškino A.Grigonis.
Policijai tenka susimokėti už svetimų automobilių saugojimą ir tais atvejais, kai pareigūnai nusprendžia priverstiniu būdu paimti mašinas, jei jos trukdo viešam renginiui ar kitoms funkcijoms vykdyti.
"Mašinos savininkas gali net ir nepažeidžia taisyklių, bet pasitaiko atvejų, kai ją tenka patraukti. Už tai mokės policija", – aiškino A.Grigonis.
Pažeidėjai mokėjo mažiau
Atsivertus 2017 m. sutartį matyti, jog Klaipėdos rajone, Neringoje ir uostamiestyje minėta įmonė buvo įsipareigojusi automobilius, sveriančius iki 3,5 t, nuvežti už 50 eurų įkainį, kai buvo pradedamos baudžiamosios bylos. Už parą saugojimo buvo suderėta 1,61 euro mokestis.
Pradėjus administracinę bylą, policijai buvo taikomas 35,04 euro nuvežimo mokestis, o saugojimo para buvo įkainota 10,51 euro.
Beje, pastebėtina, jog abiejose sutartyse yra vienas niuansas – grafoje, kurioje pažymėta, jog už sunkiasvorio transporto, tai yra per 3,5 t svorio, nuvežimą ir saugojimą įmonė išvis neima jokio mokesčio, grafose įrašyti nuliai.
Tačiau, palyginus visus šiuos skaičius, matyti, jog iki šiol kur kas mažesni įkainiai buvo taikomi pažeidėjams, o štai policijai, mintančiai iš biudžeto, už paslaugą teko mokėti kelis kartus didesniais įkainiais už automobilio saugojimą.
Atrodytų, lyg ir dėl šios priežasties policijai vertėjo peržiūrėti sutartis su tokių paslaugų teikėjais. Tačiau visiškai neaišku, kaip, nutraukus galbūt ir nepalankią sutartį policijai, pasirašoma nauja – su tuo pačiu teikėju ir dar nepalankesnėmis sąlygomis?
Nuo šiol už mašinų nuvežimą policija mokės 50 eurų, o už saugojimą – 3,3 euro, kai 2017 m. sutartimi už nuvežimą mokėjo 35,4, o už saugojimą – 10,51 euro.
Sumažėjo tik paros įkainis, tačiau mašinos nuvežimo įkainis šoktelėjo gerokai.
Atsakymas: "Jokių interviu"
Paklausus A.Grigonio, kodėl tuomet reikėjo nutraukti senąją sutartį, specialistas aiškino, jog policijos netenkino vienas sutartyje buvusių punktų.
"Pasinaudojus proga, kai galime apsispręsti, ar pratęsti sutartį, nusprendėme ją nutraukti", – neaiškiai mykė pareigūnas.
Dar kartą paprašius aiškiai įvardyti, kuo netiko ankstesnė sutartis ir kokiu būdu naujasis pirkimas galėjo sutaupyti valstybės lėšų, A.Grigonis nesugebėjo aiškiai įvardyti argumentų.
"Na, ten daug niuansų buvo. Naujoje sutartyje yra kur kas daugiau punktų, numatyta net ir tai, kad teikėjas privalo mums teikti informaciją apie trečiosios šalies sumokamas pinigų sumas. Vykdydami teisės aktus, mes privalėjome apibrėžti tiksliau. Gavome Viešųjų pirkimų tarnybos išaiškinimą ir tikslinome konkurso sąlygas", – tikino A.Grigonis.
Jis ramino, jog esą įmonės "Tomadas" įkainiai buvo pasiūlyti mažiausi iš visų kitų konkurse dalyvavusių teikėjų.
"Pirkimo kaina šoko nuo 52 tūkst. eurų iki 265 tūkst. eurų dėl skaičiavimo metodikos. Tai nėra tokia pinigų suma, kurią mes sumokėsime už paslaugą, tai, paprastai tariant, tik numatyta suma. Realiai bus mokama už paslaugų suteikimą. Na, taip, kai kas pabrango, tačiau mes tikimės, jog šiuos pinigus pavyks prisiteisti iš pažeidėjų", – vylėsi A.Grigonis.
Pirkimo kaina pašoko nuo 52 tūkst. eurų iki 265 tūkst. eurų dėl skaičiavimo metodikos.
Tačiau aiškėja, jog šios pareigūnų viltys labai jau menkos. Pernai iš pažeidėjų Klaipėdos policijai pavyko prisiteisti vos 2 tūkst. eurų.
"Tiksliai nežinojome, kiek pavyks surinkti lėšų iš trečiųjų asmenų, todėl 265 tūkst. eurų suma buvo pasirinkta su didele atsarga. Mes jau galėsime žinoti kito pirkimo metu, kokias sumas bus galima prognozuoti. Tai yra teorinė pinigų suma", – aiškino A.Grigonis.
Įmonė "Tomadas" su žurnalistais nepanoro bendrauti. Įmonės vadovė Ada Pocė kelias savaites nekėlė mobiliojo ryšio telefono ragelio. Į klausimą raštu įmonės atstovai atsakė, jog įmonės direktorė atostogauja, o darbe bus tik po mėnesio.
"Tačiau mūsų politika griežta – jokių interviu, taigi galite net nelaukti jos grįžimo, atsakymas bus toks pats", – rašoma iš įmonės tarnybinio pašto siųstame atsakyme žurnalistams.
Komentaras
Gintaras Vaičekauskas
Seimo narys
Lietuva ne tik nesugeba susitvarkyti su girtuokliais, bet, pasirodo, dar ir su girtuoklių automobiliais. Visiems aišku, kad visų šių senų "grabų" saugojimas biudžetui kainuoja didžiulius pinigus. Turime daugybę pavyzdžių, kai tūkstantines baudas gaunantys veikėjai sulaikomi vairuodami vos 200–300 eurų vertės automobilius. Kam tokį automobilį pažeidėjui atsiimti? Jie ir stovi metų metus. Antras momentas: niekur neparašyta, koks tas automobilis turi būti, kad valstybė gautų naudos jį pardavusi ar kitaip utilizavusi. Būna, kad iš tokių mašinų lieka tik kėbulai. Ratai nusukami, išimamas ne tik grotuvas, bet automobilis ir pusiau nuardomas. Išsineša veikėjai viską – nuo kilimėlių iki radijo antenos ir sako po to: "Še, konfiskuok." Valstybei atitenka metalo laužas. Pasižiūrėkime į Latviją, čia seniausiai viskas išspręsta. Latviai su konfiskuotomis mašinomis susitvarko mikliai ir gauna pajamų į biudžetą. Aš manau, jog, jei pilietis po kurio laiko nesusimoka už konfiskuoto automobilio saugojimą, valstybė jį turi bent metalo laužui atiduoti. Negali mašina aikštelėje stovėti 12 metų. O už visa tai policija dar turi mokėti. Reikia greičiau spręsti šiuos klausimus – dėti tašką kuo greičiau, ir baigta.
Naujausi komentarai