„Jūratė“ ir „Kastytis“ – pirmieji du laivai, kuriuose iškelta Lietuvos vėliava. Lietuvos pasiuntinybė Berlyne dar 1920 m. gruodžio 23 d. kreipėsi į Vokietijos užsienio reikalų ministeriją. Buvo pranešta apie Lietuvos Vyriausybės sprendimą leisti Lietuvos prekybos laivynui naudoti Lietuvos trispalvę kaip prekybos laivyno vėliavą.
Trispalvė vėliava iškelta ne tik Lietuvos garlaivių bendrovės jūros laivuose „Jūratė“ ir „Kastytis“, bet ir vidaus laivybos garlaiviuose.
Laivai keitėsi
Taip prasidėjo lietuviškos trispalvės kelionė laivuose. Pirmajame etape ji tęsėsi nuo 1921 iki 1940 m. Lietuvos jūrinės ambicijos ypač sustiprėjo 1923 m., kai Lietuva atgavo Klaipėdos miestą ir uostą.
Kad taip bus, tuomet, kuriantis Lietuvos valstybei, nelabai ir tikėta. Jauna Lietuvos Respublika koncentravosi turėti bent jau siaurą priėjimą prie Baltijos jūros nuo Nemirsetos iki Šventosios. Į tas pajūrio teritorijas itin smarkiai pretendavo ir Latvija.
Klaipėda ypač smarkiai rūpėjo besikuriančiai Lenkijai, kuri pretendavo į visas Prūsijos valdytas pajūrio teritorijas.
Kai 1923 m. Lietuva atgavo Klaipėdą, po kurio laiko kartu su pagalbiniu ir įvairių tarnybų laivynu buvo įregistruota 11 laivų. Laivuose neturėjome ne tik lietuvių kapitonų, bet nebuvo ir lietuvių jūrininkų, išskyrus kelis lietuvininkus.
Per 16 metų iki 1939-ųjų, kai Klaipėdos kraštą užėmė Vokietija, laivynas kokybiškai keitėsi. Oficialūs duomenys skelbia, kad 1939 m. pradžioje su Lietuvos vėliava plaukiojo 11 jūrinių laivų. Jų bendras tonažas buvo 11 358 BRT.
Nors skaičius buvo tas pats – 11 laivų, tačiau pagal tonažą tai buvo visai kitokios kokybės laivai. Ir kapitonai, ir šturmanai, ir didesnė dalis įgulos laivuose jau buvo lietuviai.
Trispalvė su mumis
Vokietijos okupacija, karas, Sovietų Sąjungos okupacija išblaškė, privertė emigruoti ar net sunaikino lietuviško laivyno kūrėjus. Dalis Lietuvos prieškario laivų nuskendo, dalis po karo atiteko Sovietų Sąjungos įkurtai tarybinės Latvijos laivininkystei.
1940–1990 m. – penkiasdešimtmetis be trispalvės laivuose. Nė kalbos negalėjo būti apie lietuvišką trispalvę. Ją iškėlus grėsė kalėjimas, tremtis, pažeminimas.
Ar sovietinės okupacijos laikais suklestėjęs okeaninis žvejybos laivynas, vėliau įkurta tarybinės Lietuvos jūrų laivininkystė buvo lietuviškas laivynas? Klausimai be atsakymų išlieka iki šiol. Kaip ir vėliavos klausimas. Nors lietuviška trispalvė Lietuvoje plaukiojusiuose laivuose nebuvo keliama 50 metų, jos buvimas tarsi tęsėsi. Šiemet minėjome ne 50 metų keltos lietuviškos vėliavos laiką, o Lietuvos laivyno 100-metį. Visus tuos 100 metų ir trispalvė vėliava buvo su mumis.
Tą liudija ir JAV kolekcininko Henriko Gaidžio išsaugota prieškario karo laivo „Prezidentas Smetona“ trispalvė vėliava su Vyčio kryžiumi. Istorinė relikvija 2018 m. buvo perduota Lietuvos jūrų muziejui.
Laivai kėlė vėliavą
Lietuvos trispalvė vėliava okupacijos metais tarsi buvo išsaugota ir naujos kartos, jau po karo susiformavusių jūrininkų galvose. 1989 m. vasario 16 d. pirmą kartą, dar Lietuvai tebesant SSRS sudėtyje, žvejybiniame laive „Onuškis“ Atlanto vandenyne buvo iškelta Lietuvos trispalvė. Vėliava į laivą buvo įnešta slapta. Iškelta vasario 16-ąją, vėliau ji buvo paslėpta kaip istorinė vertybė.
Tuometis laivo „Onuškis“ kapitonas Žydrūnas Naujokas prisiminė, kad dėl jos laive kilo triukšmas. Iš 38 laivo įgulos narių daugiau kaip pusė buvo ne lietuviai. Jie sukilo prieš iškeltą trispalvę vėliavą, atsisakė dirbti, valgyti, rėkė, kad laive yra fašistinė vėliava.
Praėjo daugiau nei dveji metai, kai nuo 1991-ųjų Lietuvos laivuose pradėta kelti trispalvė kaip oficiali Lietuvos valstybės vėliava.
Leidimą laivams plaukioti su Lietuvos Respublikos valstybine vėliava tuomet išduodavo tik sukurtos Klaipėdos uosto direkcijos Kapitono tarnyba. Uosto kapitonu buvo Nikolajus Severinčikas.
Jau kartą Atlante trispalvę iškėlęs laivas „Onuškis“ vienas pirmųjų ją iškėlė ir oficialiai. Pirmoji šio laivo kelionė su lietuviška trispalve buvo į Argentinos Buenos Airių uostą.
Laivo „Onuškis“ kapitonas Ž.Naujokas prisiminė, kaip šimtai Argentinos lietuvių atvyko pasitikti su trispalve atplaukusio laivo. Jiems, išeiviams iš anos prieškario Lietuvos, tai buvo stebuklas.
„Leiskite mums prisiliesti prie Lietuvos dalelės, kad ramiai galėtume numirti“, – sakė senoliai, kuriuos atvykusius invalidų vežimėliais jūrininkai ant rankų įnešdavo į laivą.
„Onuškio“ įgula Argentinos lietuviams padovanojo trispalvę, kuri iki šiol saugoma Buenos Airių lietuvių parapijos bažnyčioje.
Jūrinė valstybė
Po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo praėjo daugiau kaip 30 metų. Tiek pat metų plazda ir Lietuvos trispalvė laivuose.
Lietuvos laivų registre registruoti 102 laivai. Apie 30 iš jų yra konvenciniai arba prekybiniai. Dideli laivai su Lietuvos vėliava plaukioja po Baltijos jūrą, pasaulio vandenynus.
Dar daugybė jachtų, pramoginių laivų raižo vandenis su Lietuvos trispalve. Po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo mažiausiai keturios jachtos apiplukdė trispalvę aplink pasaulį.
Nors turime laivuose savo trispalvę, sukūrėme jūrinę sistemą, savo šalyje rengiame jūrininkus, vis tiek sau dažnai užduodame klausimą: ar esame jūrinė valstybė?
Žengiame į antrąjį Lietuvos jūrinio laivyno istorijos šimtmetį. Norėtųsi, kad jis prasidėtų dideliu pakilimu, bent jau tautiniu, koks buvo 1921 m. Ir norėtųsi, kad tas pakilimas nesitęstų taip trumpai, kaip buvo XX a. pirmoje pusėje. Norėtųsi, kad niekam nebekiltų klausimo, ar esame jūrinė valstybė.
Naujausi komentarai