Klaipėdos transportininkai pritaria idėjai visiems miesto maršrutiniams autobusams suteikti vienodą įvaizdį, tačiau yra įsitikinę, kad jos įgyvendinimas stumiamas perdėm skubotai, neįvertinus galimų pasekmių. Maža to – diskutuotinos ir pačios spalvos, ir jų derinys, tačiau tikrųjų transporto profesionalų nuomonės niekas neklausė.
Sprendimo projektas – be alternatyvos
Žinia, šių metų rugsėjo 1-ąją įsigalioja naujos Klaipėdos miesto keleivių vežimo paslaugų teikimo sutartys, kuriomis vežėjai įsipareigoja užtikrinti, kad visos transporto priemonės darbą pradės nudažytos spalvine kombinacija, nustatyta miesto Tarybos sprendimu. Tad dabar spalvų klausimas ir svarstomas Tarybos komitetuose.
Tiesa, politikai rinktis lyg ir nebeturi iš ko – dar balandžio pabaigoje posėdžiavusi Klaipėdos miesto įvaizdžio komisija nusprendė, kad reguliariųjų reisų vietinio (miesto ir priemiestinio) susisiekimo maršruto autobusai turėtų būti nudažyti Klaipėdos vėliavos ir herbo spalvomis – raudona ir geltona.
Eksperimentas nuvylė
Nelaukdama galutinio sprendimo, viena iš didžiųjų vežėjų – bendrovė „Pajūrio autobusai“ – eksperimento tvarka minėtu deriniu nudažė vieną savo autobusų. Rezultatu įmonės vadovas Leonas Šiaulys patenkintas nebuvo.
„Autobusas atrodo lyg už lango būtų 1934-ieji. Tiems laikams tokios spalvos gal ir buvo geros, bet tada juk ir autobusai buvo kitokie – kitoks dizainas, kitokia langų forma. Šiuolaikiniuose autobusuose ta raudona visiškai nesižiūri. Transporto srityje dirbu jau 30 metų, todėl žinau, kad spalvos parinkimas jau lengvajam automobiliui yra sudėtingas dalykas, o čia – visas autobusas. Todėl pasakysiu paprastai – nuspręsti, kokiomis spalvomis dažyti autobusus, turi ne kažkokia Įvaizdžio komisija, o šią sritį išmanantys dizaino specialistai, pasitarę su vežėjais“, - teigia L. Šiaulys.
Šiuo aspektu jo nuomonė sutampa ir su neseniai šį klausimą svarsčiusio miesto Tarybos Finansų ir ekonomikos komiteto pirmininko Rimanto Taraškevičiaus pastebėjimais.
„Nei aš, nei komitetas tikrai nėra prieš vieningą autobusų išvaizdą. Dėl to diskusijų net nebuvo. Jos kilo dėl spalvų. Susidarė jausmas, kad su siūlymu paskubėta. Užsienyje tą klausimą sprendžia ištisos specialistų komandos, viskas grindžiama ir praktiniais niuansais. Taip turėtų būti ir pas mus. Kur čia nuskubėsi?“ – sako politikas.
Kaune, Šiauliuose, Telšiuose, Klaipėdoje – ta pati spalva
Beje, panašu, kad Įvaizdžio komisija išties paskubėjo – patingėta net pažiūrėti, kokiomis spalvomis autobusai dažomi kituose Lietuvos miestuose, jau nekalbant apie autobusų spalvinimo tendencijas Vakarų Europoje.
Klaipėdos išskirtinumo lyg ir nebelieka, kai sužinai, kad uostamiesčiui pasiūlytomis spalvomis – raudona ir geltona – autobusai dažomi Šiauliuose, o labai panašūs raudoni važinėja Kaune ir Telšiuose.
Klausimų dėl spalvos kyla ir Jelizavetai Daugininkienei, UAB „Klaipėdos autobusų parkas“ generalinei direktorei, kurios vadovaujama įmonė artimiausiu metu žada Vokietijoje įsigyti 6 autobusus.
„Ar kas pagalvojo, kad kai autobusai nauji ir nudažyti gamykloje, ta spalva atrodo vienaip, o kai perdažomi – visai kitaip. Pavyzdžiui, seną baltą ir seną mėlyną autobusą perdažius ta pačia raudona spalva, jie neatrodys vienodos spalvos. Pagaliau - ar siūlomi spalvų deriniai yra praktiški? Transportininkai raudoną spalvą vertina kaip vieną iš blogiausių dėl jos greito blukimo ir teplumo“, - dalykus, apie kuriuos idėjos autoriai, panašu, net negalvojo, vardina direktorė.
Terminas iki rugsėjo - nerealus
Transportininkai pasigedo diskusijos ir dėl terminų – niekas jų neklausė, ar jie spės reikiamomis spalvomis nudažyti visą savo parką. Pavyzdžiui, pasak L. Šiaulio, kokybiškai perdažyti vieną autobusą, priklausomai nuo jo būklės, gali prireikti 2-4 savaičių, ir šį laikotarpį jis bus „nuimamas“ nuo maršruto. Patraukti iš gatvių iškart po keliolika autobusų Klaipėdos vežėjai neturi galimybės, tad nudažyti daugiau nei 100 Klaipėdos gatvėmis kursuojančių autobusų net pusmečio neužteks.
Ne paskutinėje vietoje ir klausimas apie lėšas – perdažyti visus didžiuosius autobusus vežėjams prireiks apie 250 tūkst. eurų. Ar pajėgūs jie investuoti šią sumą iškart? Niekas vežėjų to neklausė.
„Dar vienas niuansas - ar racionalu dažyti autobusus, kuriuos kitąmet reikės nurašyti?“, - retoriškai klausia J. Daugininkienė, - „Mes ne prieš vienodą išvaizdą, bet, manau, turėtų būti pereinamasis laikotarpis, ir, galbūt, miesto parinktomis spalvomis galėtų būti dažomi tik naujai įsigyjami autobusai“.
Leonas Šiaulys įsitikinęs, kad viskas turi vykti palaipsniui.
„Manau, kad žmonėms svarbiau yra gera paslauga, o ne spalva. Todėl reikėtų pradėti nuo vairuotojų – jų išvaizdos, uniformos, šypsenos. Po to sumontuokime elektronines švieslentes – kad keleiviams būtų patogiau, vaizdo kameras – kad būtų saugiau. O per tą laiką ir būtų galima su profesionaliais dizaineriais padiskuoti ir išrinkti tinkamiausias spalvas - ramiai, neskubant“, - siūlo „Pajūrio autobusų“ vadovas.
Naujausi komentarai