Pereiti į pagrindinį turinį

Visuomenės sveikata aukščiau verslo interesų

2018-05-31 13:37

Kova už sveiką ir ramią arčiausiai geležinkelio gyvenančių klaipėdiečių aplinką tapo jau dešimtmetį besitęsiančiu iššūkiu Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Klaipėdos departamento darbuotojams.

Poveikis: specialistai ištyrė traukinių daromą poveikį žmonių sveikatai ir konstatavo jo žalą.
Poveikis: specialistai ištyrė traukinių daromą poveikį žmonių sveikatai ir konstatavo jo žalą. / Vytauto Petriko nuotr.

Priekaištavo faktais

Sunkiasvorių traukinio sąstatų poveikį arčiausiai geležinkelio gyvenantiems žmonėms departamento specialistai yra ne tik konstatavę.

Neseniai atlikti tyrimai šiuos teiginius patvirtino ir konkrečiais faktais.

Specialistai nustatė, kiek viršijamos triukšmo bei vibracijos normos Geležinkelio bei Įgulos, Dariaus ir Girėno gatvėse gyvenančių žmonių namuose.

Visuomenės sveikatos specialistai stebės, kokių priemonių ketina imtis geležinkelininkai. Jei reikės, jie šios kovos frontą gali perkelti ir į teismus.

Tokių atvejų departamento veiklos istorijoje jau yra buvę.

Neseniai Klaipėdoje lankėsi įmonės "Lietuvos geležinkeliai" atstovai, kurie susitiko su miesto savivaldybės administracijos direktoriumi Sauliumi Budinu, keliais kitais atsakingais savivaldybės darbuotojais.

Šiame susitikime dalyvavo ir Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Klaipėdos departamento vadovas Rimantas Jonas Pilipavičius.

Jis ne tik dar kartą pristatė tyrimo rezultatus, pateikė informaciją, kokį poveikį sveikatai daro triukšmas.

R.J.Pilipavičius dar kartą akcentavo, kad Klaipėdoje 1,6 tūkst. žmonių gyvena veikiami padidinto triukšmo, tai yra, apie tūkstantį žmonių naktį girdi didesnį nei 55 decibelai triukšmą, dar apie 600 klaipėdiečių vidutiniškai per parą yra veikiami per 65 decibelų garso, kurį sukelia geležinkelis.

Šių faktų susitikimo metu "Lietuvos geležinkelių" atstovai nekomentavo.

Priėmė geranoriškai

"Turime dirbti su bendruomene, tik tada galime pasiekti kokių nors rezultatų. Todėl labai džiaugiamės Vitės bendruomene, kuri yra aktyvi. Vienam kovoti labai sunku, todėl susibūrę į bendruomenę šio kvartalo gyventojai pasielgė teisingai", – įsitikinęs R.J.Pilipavičius.

Prisimindama, kaip specialistams sekėsi matuoti traukinių keliamą triukšmą ir vibraciją, Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėja Asta Šlepetienė pažymėjo, kad dauguma klaipėdiečių buvo geranoriški, nors tyrimai buvo atliekami ir naktį.

Žmonėms teko įsileisti specialistus į savo namus ir dieną, ir naktį, ilgą laiką laikytis rimties, sudaryti specialistams ypatingas sąlygas.

Bet būta ir tokių klaipėdiečių, kurie pareiškė, kad triukšmą ir vibraciją tiriantys specialistai jautria technika tyrimą atliktų lauke.

Susitikimų su gyventojais metu Klaipėdos departamento darbuotojai aiškina gyventojams, kad tyrimas yra bendras reikalas, todėl jie laukia bendradarbiavimo.

Dalis skundų autorių norėtų, kad jų misija ir baigtųsi skundo parašymu.

Turi bylinėjimosi patirties

Visuomenės sveikata besirūpinantys Klaipėdos departamento medikai turi galią bausti administracine tvarka įmonių vadovus, kurie neužtikrina, kad būtų laikomasi reikalavimų, o žmonės nejaustų neigiamo jų sveikatai poveikio.

"Baudos gal ir nėra labai didelės, bet, pasikartojus panašiems faktams, jos didėja, nuobaudos menkina tokių įmonių prestižą", – teigė A.Šlepetienė.

NVSC Klaipėdos departamentas su "Lietuvos geležinkeliais" dėl traukinių keliamo triukšmo prieš kelerius metus bylinėjosi.

Geležinkelininkai nesutiko su visuomenės sveikatos saugotojų reikalavimais, todėl kreipėsi į teismą.

Norėtų nusimesti naštą

"Jeigu pažeistume kokias nors procedūras, galime būti apkaltinti neobjektyvumu, kurios nors pusės atstovavimu. Todėl galbūt kažkam atrodo, kad griežtai laikydamiesi įstatymo raidės esame biurokratai, – dėstė R.J.Pilipavičius. – Keldami reikalavimus geležinkeliams tarsi tampame priešais verslui. Jų pasiaiškinimas savotiškas – esą jie veža krovinius, juos pateikia uosto krovos kompanijoms, o priemonės nuo triukšmo tarytum yra savivaldybės rūpestis."

Įmonės "Lietuvos geležinkeliai" atstovai Klaipėdoje susitiko ne tik su miesto vadovais, bet ir su arčiausiai geležinkelio gyvenančiais klaipėdiečiais.

Abiejų susitikimų metu geležinkelininkai minėjo priemones, kurioms nereikėtų ypatingų investicijų, bet tai esą būtų veiksminga priemonė mažinant traukinių sąstatų keliamą triukšmą bei vibraciją.

NVSC Klaipėdos departamento vadovas abejoja, ar jos būtų pakankamos.

Net paviršutiniškai peržvelgę kai kurių priemonių nuo triukšmo sąrašą specialistai šypsojosi ir neslėpė kilusių abejonių dėl jų veiksmingumo.

Vertėtų prisiminti, kad lokomotyvai tempia senus ir gerokai susidėvėjusius kaimyninių šalių vagonus.

Reikalaus laikytis normų

Daugiau nei prieš dešimtmetį NVSC specialistai vertino Klaipėdos geležinkelio stoties plėtros projektą visuomenės sveikatos saugos požiūriu ir reikalavo, kad į jį būtų įtrauktos priemonės nuo triukšmo.

Po šiuo dokumentu NVSC Klaipėdos departamento specialistų parašai neatsirado tol, kol jame nebuvo numatytas sienelių, saugančių nuo triukšmo, projektas.

Nuo to laiko praėjo 11 metų, tačiau projektai vis dar neįgyvendinti.

Kai "Lietuvos geležinkeliai" padarys viską, ką įsipareigojo įvykdyti mažindami poveikį klaipėdiečių sveikatai, visuomenės sveikatos specialistai dar kartą matuos traukinių keliamą triukšmą ir nustatys, ar įgyvendintos priemonės buvo veiksmingos.

"Mes dirbame savo darbą ir reikalausime, kad normų būtų laikomasi, o gyventojai nejaustų sveikatai pavojingo triukšmo ir vibracijos poveikio", – reziumavo R.J.Pilipavičius.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų