„Vykdomi intensyvūs paieškos veiksmai, informacijos gana daug, gana daug nekonkrečios, reikia laiko išanalizuoti visą gaunamą informaciją ir toliau kryptingai vykdyti paieškos veiksmus“, – trečiadienį po Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) posėdžio žurnalistams sakė policijos generalinio komisaro pavaduotojas Renaldas Žekonis.
Jis teigė negalįs komentuoti, ar pabėgėlis jau gali būti išvykęs į užsienį.
Pasak R. Žekonio, partneriai užsienyje apie įvykį informuoti.
„Čia Šengeno zonos pažeidimas, procedūra Šengeno zonos“, – sakė R. Žekonis.
TTK pirmininkas Julius Sabatauskas teigė, kad dabartinė tranzitinio traukinio patikros procedūra netenkina.
„Tai, kad atsidaro duris ir pasišalina, ir tai tik po dviejų–trijų valandų išaiškėja, kad to žmogaus nėra, netenkina. Patikra būna tik įvažiuojant į Lietuvą ir išvažiuojant, dviejose stotyse. Tik išvykstant iš Lietuvos paskutinėje stotyje užfiksuojama, kad nėra to Rusijos piliečio. Manome, kad veiksmuose turi būti daugiau tikslumo ir aiškumo“, – žurnalistams sakė parlamentaras.
Anot jo, svarstoma, ar nereikėtų griežtinti atsakomybės už tokį nusižengimą, mat dabar už pasišalinimą iš tranzitinio traukinio asmeniui gresia tik administracinė atsakomybė.
J. Sabatausko teigimu, taip pat būtina stiprinti techninę tranzito priežiūrą.
„Tranzitas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis, kad tos lėšos būtų tikrai panaudojamos tikslingai ir tiksliai, nes didžioji dalis (pinigų – BNS) dabar keliauja į pareigūnų darbo užmokestį, manome, kad reikėtų praturtinti ir techninėmis priemonėmis, kad būtų iš karto, online (realiuju laiku – BNS) gautas signalas, kad atsidaro traukinio durys ir kažkas bando pasišalinti ar jau pasišalino“, – teigė J. Sabatauskas.
Rugpjūtį TTK planuoja surengti naują posėdį ir išklausyti pareigūnų, kas padaryta šiuo klausimu.
VSAT vado pavaduotojas pulkininkas Saulius Nekraševičius trečiadienį žurnalistams sakė, kad pabėgimai iš tranzitinio traukinio – labai reti, nes jo kontrolė yra gana aukšto lygio.
„Tačiau kiekviename, kad ir gerame daikte ir procese galima rasti ir tai, ką būtų galima patobulinti, apie tai ir vyksta dabar kalba“, – tvirtino pareigūnas.
BNS rašė, kad 2004 metais gimęs Rusijos pilietis Danilas Muchametovas iš tranzitinio traukinio Adleris–Kaliningradas pabėgo birželio 17 dieną.
Policijos žiniomis, kai traukiniui iki Kybartų geležinkelio stoties buvo likę važiuoti apie 25 minutes, tarp Pilviškių ir Kybartų palydovė pastebėjo atidarytas traukinio duris, per kurias asmuo galėjo iššokti.
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius pirmadienį sudarė tarpinstitucinę darbo grupę, kuri turės pateikti atnaujintą reagavimo algoritmą į galimus incidentus, vykdant Kaliningrado specialiosios tranzito schemos saugumo užtikrinimą.
Su „Lietuvos geležinkeliais“ siūloma išsiaiškinti technines galimybes policijai realiu laiku perduoti signalą apie judančių traukinių atidarytas vagonų duris. Tokiais atvejais policijos pareigūnams būtų galima aptikti tikslią incidento vietą bei nedelsiant reaguoti.
Taip pat bus svarstoma ant lokomotyvo papildomai sumontuoti vaizdo stebėjimo ir kitas detekcines priemones, kurių pagalba būtų stebimas visas traukinio sąstatas.
Vienas iš siūlymų – peržiūrėti ir numatytą atsakomybę už pasišalinimą iš tranzitu vykstančio traukinio per Lietuvos teritoriją.
Šiuo metu Kaliningrado tranzitas vykdomas remiantis galiojančiu Europos Sąjungos ir Rusijos susitarimu ir jame apibrėžtais įsipareigojimais.
Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnai pasienio kontrolės punktuose atlieka Rusijos keleivių, vykstančių supaprastintu tranzitu, dokumentų patikrą. Taip užtikrinama, kad į šalį nepatektų nepatikrinti/pasislėpę asmenys bei visi sąstatu vykstantys asmenys būtų patikrinti vadovaujantis Šengeno sienų kodekse numatytais reikalavimais.
Per Lietuvą ketinantys vykti Rusijos piliečiai negali kelti grėsmės nacionaliniam saugumui, neturi būti įtraukti į ieškomų asmenų sąrašus, privalo turėti galiojančius ir tinkamus dokumentus bei vizas ar specialųjį leidimą, leidžiantį vykti tranzitu ir kt.
Keleivių sąrašas iš anksto gaunamas iš Užsienio reikalų ministerijos ir rizikos vertinimas pradedamas dar prieš keleiviams atvykstant traukiniu.
Nuo valstybės sienos iki Kybartų ir Kenos vykdoma keleivių tranzito stebėsena. Esant poreikiui – vykdant traukinių palydą, reaguojant į incidentus ar atliekant pasišalinusių asmenų paiešką – pasitelkiamas VSAT sraigtasparnis.
Policija ir Viešojo saugumo tarnyba vykdo patruliavimą, incidentų prevenciją bei reaguoja į incidentus.
Prieš tai panašus pasišalinimas iš traukinio, pasieniečio žiniomis, fiksuotas 2020 metais, kai netoli Vilniaus iššoko uzbekas, jis įvykus nelaimingam atsitikimui žuvo.
Naujausi komentarai