Pereiti į pagrindinį turinį

„Salve Musica“: nuo pustuštės salės iki anšlago

2010-12-06 23:13
„Salve Musica“: nuo pustuštės salės iki anšlago
„Salve Musica“: nuo pustuštės salės iki anšlago / Darijos Vasiliauskiensė nuotr.

Praėjusį penktadienį Klaipėdoje prasidėjęs festivalis „Salve Musica“ nustebino ir papiktino pustušte sale. Betgi į sekantį koncertą jau išpirkti visi bilietai.

Tai, ką turime geriausio

Gruodžio 3-iąją tradicinis šventinės klasikos festivalis Klaipėdos koncertų salėje startavo šiemet 70-metį pažyminčio Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (LNSO, meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas prof. Juozas Domarkas) pasirodymu. Kūrybinės brandos viršūnę pasiekusio orkestro koncerte „Amžinai gyvos muzikos šventė“ taip pat muzikavo jaunosios kartos pianistas Daumantas Kirilauskas. Koncertą dirigavo svečias iš Austrijos Georgas Markas. Skambėjo ambicinga nemariosios klasikos kūrinių programa – Ludwigo van Beethoveno Uvertiūra „Koriolanas“, Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr.3 bei Roberto Schumanno Simfonija Nr. 4.

Plačiu repertuaru ir meniniu pajėgumu garsėjantis LNSO užima svarbią vietą Lietuvos kultūriniame gyvenime. Tokio aukšto lygio orkestrų šalyje turime gal dar tik vieną – Gintaro Rinkevičiaus vadovaujamą Lietuvos valstybinį simfoninį orkestrą (LVSO). Abu į Klaipėdą atvažiuoja nedažnai, kartą ar du per metus. Atrodo, muzikos meną vertinanti publika turėtų veržte veržtis į jų pasirodymus. Juolab kad uostamiestyje netrūksta muzikos žinovų ir aistruolių – šios srities pedagogų, studentų bei moksleivių, kurie nuo mažumės mokosi šio meno. Esama ir kompozitorių, ir atlikėjų, kurie kuria ir populiarina muziką.

Iš dviejų renkasi madingesnį?

6-osios „Salve Musica“ pradžia apytuštėje Klaipėdos koncertų salėje parodė, kad klaipėdiečių muzikinis skonis ne itin išlavintas, o gal ir beviltiškai sugadintas, kaip kandžiai pastebėjo vienas uostamiesčio muzikantas. Jo žodžiais, gėda, provincialu ignoruoti ar lengvabūdiškai numoti ranka į tokį koncertą.

Renginio organizatoriai gūžčiojo pečiais: ir bilietai ne per daug brangūs – po 20, 30, 50 litų, ir nuolaidos jiems įvairiausios taikomos, ir laikas koncertui parinktas puikus – penktadienio vakaras, ir lėšų nepagailėta, ir pastangų nemažai padėta, kad festivalis pasikviestų tokius puikius atlikėjus... Bet Klaipėdos publikai tai nė motais.

„Gal žmonės prieš šventes labiau taupo pinigus. Iš dviejų orkestrų kiti galbūt renkasi vieną“, – svarstė Klaipėdos koncertų salės direktorė Danutė Žičkuvienė.

Kartu ji su festivalio meno vadove Loreta Narvilaite džiaugėsi ir stebėjosi, kad į dabar labai madingo G.Rinkevičiaus vadovaujamo orkestro koncertą bilietai parduoti kaip niekada greitai. Sunku patikėti, bet ir didžiojoje, amžinojoje muzikoje turbūt taip pat egzistuoja mada.

Nesgi abu orkestrai Klaipėdoje vienodai reklamuoti, bilietų kainos – irgi tokios pat. Tačiau vienas sulaukė labai mažai publikos, o į kito koncertą jau kone prieš savaitę – anšlagas.

Kuo gi ypatingu klaipėdiečius pradžiugins taip karštai laukiamas LVSO, šį rudenį pradėjęs savo 22-ąjį sezoną?

Ne tik „Likimo“ simfonija

Gruodžio 9-ąją 18 val. Klaipėdos koncertų salėje skambėsianti jo ir perkusininko Pavelo Giunterio programa „Likimo ir nakties simfonija“ vėlgi – didingas klasikos pašlovinimas. Dar daugiau – su siautulingos premjeros intriga.

Duoklė muzikos didybei – garsioji L. van Beethoveno Penktoji simfonija, kurios pirmieji garsai – tarsi paties likimo beldimasis į duris – lėmė kūriniui „Likimo“ simfonijos pavadinimą. H.Berliozas šią simfoniją vertino kaip tikro meistro genialumo pavyzdį ir teigė, kad būtent joje L. van Beethovenui tarsi užauga beribės fantazijos sparnai, skraidinsiantys jį visoje tolesnėje kūryboje. Ši simfonija yra pasaulyje viena žinomiausių, populiariausių ir dažniausiai atliekamų.

G.Rinkevičiaus diriguojamas orkestras koncerte dar atliks Modesto Musurgskio simfoninę poemą „Naktis raganų kalne“ ir su solistu P.Giunteriu – įspūdingą Ney’aus Rosauro „Rapsodiją“. Pirmą kartą Lietuvoje skambėsiantis garsaus brazilų perkusininko ir kompozitoriaus kūrinys, kaip žadama, atskleis visą perkusijos ritmų ir spalvų paletę. P.Giunterį dažnai matome ir girdime scenoje su jo vadovaujamu ansambliu „Giunter Percussion“. Tačiau šį kartą perkusininką išvysime solisto amplua. Intriguoja ir tai, kad  N.Rosauro „Rapsodijoje“ grojama brazilų liaudies instrumentais – vienastygiu berimbau, garsiųjų sambos ansamblių naudojamu būgnu repinique ir net stiklinėmis su vandeniu.

Talentas plius charizma

Koncertui vadovaus charizmatiškasis LVSO meno vadovas ir vyriausias dirigentas, Nacionalinės premijos laureatas G.Rinkevičius. Jo stulbinanti energija jau 22 metus nenutrūkstamai rezonuoja su paties įkurto LVSO veikla. Maestro su šiuo kolektyvu parengė didžiąją dalį didžiulės apimties simfoninės muzikos repertuaro.

Septynerius metus maestro dirbo Latvijos nacionalinės operos meno vadovu ir vyr. dirigentu.  Nuo 2008-ųjų G.Rinkevičius yra ir Novosibirsko akademinio simfoninio orkestro vyr. dirigentas bei meno vadovas. Jis kviečiamas diriguoti žymiems Europos orkestrams, su pasaulinio garso muzikantais pasirodo prestižinėse koncertų salėse.

Muzikos žinovai vertina neįprastą jo muzikavimo intensyvumą, žavisi spinduliuojama energija, plačia ekspresijos priemonių skale, savita, sugestyvia, tikslinga ir drauge vizualaus efektingumo neniekinančia rankų ir net viso kūno technika. Tarnaujantis didžiajam menui, bet atviras naujovėms ir šiuolaikiškiems eksperimentams G.Rinkevičius nesibodi net televizijos šou – LTV „Triumfo arkos“ teisėjų komandoje jo žodis griežtas, svarus, inteligentiškas.

Garsėja iššūkiais rutinai

Ir maestro vadovaujamo orkestro kiekvienas biografijos puslapis – savotiškas iššūkis rutinai. Visada iš jo laukiama ko nors naujo, neįprasto. Ir lūkesčiai dažniausiai pasiteisina. LVSO atliktos oratorijos ir operos tampa Lietuvos kultūros įvykiais, atkreipia klausytojų dėmesį į dideles menines vertybes, išjudina ir kitų muzikų fantaziją. Kiekvieną sezoną LVSO savo repertuarą papildo simfoninės muzikos aukso fondo ir naujais kūriniais. Išskirtiniu orkestro veiklos bruožu tapo visų G.Mahlerio ir L. van Bethoveno simfonijų atlikimas.

Laukiama, kad artėjantis festivalio „Salve Musica“ koncertas, kuriame grieš LVSO, taip pat pažers malonių staigmenų. Nors Klaipėdos publikos jau niekuo nebenustebinsi. Ji, ko gero, vienintelė dar prisimena, kaip pernai per LVSO pasirodymą vienas, įtarta, įkaušęs ar per stipriai į muziką įsijautęs orkestrantas nusirito nuo Klaipėdos koncertų salės scenos. Ir nieko. Akivaizdu, kad orkestro autoritetui tai nė kiek nepakenkė. Tokio anšlago į jo koncertą uostamiestyje iki šiol dar nėra buvę.

Klaipėdos koncertų salės festivalis iki pat Naujųjų kviečia gražiausių švenčių metu būti kartu ir švęsti su muzika. „Salve Musica“ publikai paruošė dar 7 koncertus ir muzikinį spektaklį visai šeimai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų