Pereiti į pagrindinį turinį

Nesustabdomo teatro dienos „TheATRIUM“ festivalyje

Teatras šiandien – tarsi tušti pranykusios šviesos ir pasakojimų civilizacijos griuvėsiai. Taip apie pandemijos pėdsaką scenos menų namams rašo niujorkietis režisierius ir dramaturgas Tazewellas Thompsonas. Jau kurį laiką teatrų salėse nešlama ir nešnibžda kuo tyliau susėsti bandantys žiūrovai.

A. Serros nuotr.

Bet netiesa, kad scenoje išgyvenamos veikėjų aistros išblėso ir virto tik vaiduokliškais prisiminimų stalaktitais uždangų klostėse. Teatras gyvas. Net labai. Kupinas ilgesio ir vilties. Užsispyrimo ir ryžto. Birželio pradžioje teatras gyvens Klaipėdoje, jau penktajame tarptautiniame teatro festivalyje „TheATRIUM“. Aplinkybės diktuoja, kad festivalio programą pamatys mažiau lankytojų nei įprastai, bet dėl to jis tik dar vertingesnis. Šiais metais „TheATRIUM“ yra gyvenimo ir išlikimo balsas. Jis turi būti išgirstas ir nuskambėti toliau.

„Mūsų darbas labai paprastas – tiesiog atsirinkti gerus, rimtus spektaklius. Bet tai gana sudėtinga. Kai pradedi važinėti po Europą jų ieškoti, supranti, kad labai gerų spektaklių nėra tiek jau daug“, – pasakojo Klaipėdos dramos teatro meno vadovas ir vienas iš „TheATRIUM“ sumanytojų Gintaras Grajauskas. Anot jo, festivalis pasižymi nepasidavimu teminėms klasifikacijoms: „Pastebiu, kad nemažai teatro festivalių yra tapę vizualizuotomis mokslinėmis studijomis, pasirenkama tema ir spektakliai, nelabai kreipiant dėmesio, ar jie geri, ar ne, tiesiog turi atitikti tą temą. Tokiu atveju mūsų koncepcija yra neturėti koncepcijos – tiesiog rodyti labai gerus spektaklius.“

Organizuoti festivalį sudėtinga visada, ypač šiuo metu, kai tiek daug kintamųjų, bet G. Grajauskas minėjo, kad minties praleisti metus nė nebuvo, teko atsisakyti tik hitu tapusios Lietuvos teatro vitrinos. Ji grįš kitais metais. „Praeitų metų festivalio programa buvo labai gera, neleidome sau perkelti jos į ekranus – tai būtų nesąžininga, gyvo spektaklio negali atstoti vaizdo transliacijos. Su tam tikromis korekcijomis programą perkėlėme į šiuos metus“, – minėjo teatro meno vadovas.

Praeitų metų festivalio programa buvo labai gera, neleidome sau perkelti jos į ekranus – tai būtų nesąžininga, gyvo spektaklio negali atstoti vaizdo transliacijos.

Pirmoji ir didžiausia festivalio premjera vyks birželio 8–9 d. Jau nuo vasario Klaipėdos dramos teatre dirba žymi lenkų režisierė Agata Duda-Gracz – ji kuria spektaklį pagal dailininko Michelangelo Caravaggio gyvenimą „Tarp Lenos kojų, arba Švenčiausiosios Mergelės Marijos mirtis pagal Mikelandželą Karavadžą“. „Jau seniai norėjau sukurti spektaklį apie M. Caravaggio. Mane įkvėpė ypatingas jo gyvenimo ir meno kontrastas. Jis buvo dvigubas žudikas, nuolatinis viešnamių lankytojas, nuolat įsiveldavo į visokias aferas, muštynes, buvo linkęs į kraštutinumus, fanatiškas, – apie spektaklio inspiraciją pasakojo režisierė. – Jis tapė žiaurius, bet kartu meilės žmogui kupinus paveikslus. Jo realizmas, nepaisant išorinio atgrasumo, yra švelnus. Savo paveiksluose neteisino ir nepateisino nieko. Jis tapė pasaulį tokį, koks yra. Bet pripildė jį neįtikėtinos meilės, tikėjimo, švelnumo.“ Spektaklio kūrimo partneris – Adomo Mickevičiaus institutas (Lenkija). Kartu su režisiere iš Lenkijos į Klaipėdą dirbti važinėja pora aktorių, choreografas ir kompozitorius.

Vėliau bus rodomas Čekijoje statytas aštrumu garsėjančio lenkų režisieriaus Jano Klatos spektaklis „Faustas“. Po jo bus galima pamatyti 2018 m. Italijos metų spektakliu paskelbtą Alessandro Serra spektaklį „Makbetas“. „Šis spektaklis kurtas su Sardinijos teatro aktoriais, vaidinamas sardų kalba, jame netrūksta archajiško vietinio kolorito, atkeliavusio iš senų ritualų, Sardinijos karnavalų tradicijos. Žiūrėdamas jį supranti, kad jis pasakoja amžiną istoriją, vykusią dar prieš Kristaus laikus ir tebevykstančią dabar“, – pasakojo G. Grajauskas. „Makbeto“ režisierius festivalio metu ves penkių dienų trukmės dirbtuves aktoriams. „TheATRIUM“ bus galima pamatyti premjerą – Lietuvos valstybiniame jaunimo teatre legendinio lenkų režisieriaus Krystiano Lupos kurtą spektaklį „Austerlicas“ pagal to paties pavadinimo Winfried George Sebaldo knygą. Festivalio programoje įtapo ir Marijos Baranauskaitės naujojo cirko performansas „Violončelėms“. Tai – projektų ciklo, skirto ne žmonių, o daiktų publikai trečiasis kūrinys.

A. Serros nuotr.

Šių metų „TheATRIUM“ naujovė – „Triumo“ erdvė, įsikursianti viename populiariausių Klaipėdoje laisvalaikio leidimo taškų – „Hofe“. „Esame labai turtingi, nes turime teatro pastatą, kuriame gali vykti įvairaus pobūdžio renginiai, bet suprantame, kad kartais reikia išeiti ir už teatro ribų, – pripažino „Triume“ vyksiančios festivalio programos dalies kuratorė Kristina Žiogaitė. – Norime pasiekti žmones, kurie dar nežinojo apie mus, o gal nedrįsdavo iki mūsų ateiti. „TheATRIUM“ turi solidaus teatro festivalio vardą, bet vyksmu „Triume“ norime priminti, kad mūsų teatras yra laisvas, prieinamas kiekvienam, apimantis pačias įvairiausias meno sritis ir labai labai patrauklus.“ „Triume“ vyks menininkės Aglajos Ray performansas „Technoteologija“, skambės kompozitoriaus ir garso menininko Arturo Bumšteino muzikinė programa „Iš garso efektų bibliotekos“, „Operomanija“ atveš dramaturgės Birutės Kapustinskaitės, režisieriaus Karolio Kaupinio ir improvizacinės muzikos grupės muzikinius paveikslėlius „Radvila Darius, Vytauto“.

Beveik dvi savaites „TheATRIUM“ vyksmo baigs nemokamas festivalio padėkos koncertas visiems klaipėdiečiams ir miesto svečiams Teatro aikštėje. Jame pasirodys aukščiausio lygio muzikantai – svečiai iš Italijos „Musica Nuda“, vokalo ir kontraboso duetas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų