Šeštadienį daugiafunkciniame meno centre „Blikfabriek“ vyko du programos „Piazzolla Čiurlionis“ koncertai, kurių metu „Saint-Niklaas“ Akademijos simfoninis orkestras, diriguojamas Pieterio Matthynssenso, atliko M. K. Čiurlionio simfoninę poemą „Miške“ pagal naująją redakciją, kurią 2021 metais baigė rengti graikų kilmės kompozitorius ir muzikologas Charalampos Efthymiou. Naujoje akademinėje redakcijoje atsisakyta visų vėlesniais laikas atsiradusių dirigentų ir kompozitorių papildymų, komentarų ir priedų – palikta tik tai, ką natose užrašė pats M. K. Čiurlionis. Dirigentas P. Matthynssensas, pristatydamas koncerto programą, M. K. Čiurlionio „Miške“ apibūdino kaip šešėlinių tembrų žaismą, kuriame įtaigūs miško motyvai juntami viso pasivaikščiojimo metu. Naujoji, tikrąsias kompozitoriaus M. K. Čiurlionio intencijas atitinkanti kūrinio „Miške“ partitūra, klausytoją grąžina į 1900-uosius be laikrodžių, į itin apleistą Lietuvos mišką su visomis jame gyvavusiomis mistinėmis, simbolistinėmis būtybėmis.
Programoje greta M. K. Čiurlionio simfoninės poemos skambėjo kompozitoriaus Charalampos Efthymiou simfoninio kūrinio „Miške“ („In the Forest“), įkvėpto M. K. Čiurlionio muzikos ir dailės, pasaulinė premjera, Argentinos kompozitoriaus, bandonijos virtuozo Astoro Piazzollos kūrinys „Bandoneon Concerto ‘Aconcagua’“ (1979) bei šiuolaikinio meksikiečių kompozitoriaus Arturo Márquezo šokių siuita „Danzon 2“ (1994). Programą, publikos sutiktą gausiomis ovacijomis, abu kartus papildė vienas garsiausių Astoro Piazzollos tango bandonijai ir orkestrui „Adios Nonino“. Koncertus vedė gerai Lietuvos kultūrą ir meną pažįstantis bei knygos „Lietuva. Kelionė į nepažinta“ autorius, charizmatiškasis Flandrijos žurnalistas Kurtas Van Eeghemas, kurio naujai parašyta knyga apie Mikalojų Konstantiną Čiurlionį bus pristatyta Belgijoje šių metų rugsėjo mėnesį.
Koncertų buvusio skardinių fabriko „Brikfabriek“ erdvėse, kuriose kas dieną vyksta įvairialypiai kūrybiniai procesai, įtraukiantys menininkus ir bendruomenės narius, klausytojai galėjo aplankyti ir M. K. Čiurlionio tapybos darbų reprodukcijų parodą. Netikėtose menininkų ateljė erdvėse naujų prasmių ir atspalvių įgavusius paveikslus pamatyti padėjo parodų kuratorė Milda Pleitaitė, o Čiurlionio provaikaitis Rokas Zubovas išsamiai pristatė savo garsiojo prosenelio kūrybą.
Gegužės pirmąją „Sorghvliedt“ rūmų salėje fortepijoninis Sonatos Deveikytės-Zubovienės ir Roko Zubovo duetas, šiemet švenčiantis 25-ąjį koncertų sezoną, pristatė savo koncertinę programą „Skambančios spalvų jūros. Čiurlionis ir Debussy“. Programoje atliekamos dviejų 1903 metais pradėtų kurti simfoninių kūrinių transkripcijos fortepijonui keturioms rankoms. Debussy „Trys eskizai simfoniniam orkestrui „Jūra“ nuo pat savo gyvavimo pradžios tapo kertiniu dvidešimtojo amžiaus pradžios simfoniniu kūriniu, kai tuo tarpu Čiurlionio simfoninė poema „Jūra“ pirmą kartą buvo atlikta tik 1936 metais Kaune ir neturėjo platesnio tarptautinio atgarsio. Sonatos ir Roko Zubovų dueto programoje šie du dvidešimtojo amžiaus pradžios šedevrai pirmą kartą atliekami greta, tarsi sulyginant impresionisto ir simbolisto požiūrius į jūros stichiją bei sugrąžinant didingąjį Čiurlionio opusą į pasaulinį muzikos kontekstą.
Koncertų organizatorius ir atlikėjus sveikino Lietuvos Respublikos ambasadorė Belgijoje Rita Kazragienė, žurnalistas Kurtas Van Eeghemas, kultūros atašė Europos Sąjungoje Vida Gražienė, dirigentas Pieteris Matthynssensas, kompozitoriaus ir muzikologas Charalampos Efthymiou bei kiti.
Savaitgalio metu M. K. Čiurlionio muzikiniu ir tapybiniu palikimu mėgavosi daugiau nei tūkstantis vietos gyventojų. Ateityje planuojama pasidalinti koncertų vaizdo ir garso įrašais. Sėkmingai įvykęs M. K. Čiurlionio pristatymas Antverpene – tai dar vienas puikus žingsnis kūrėjo 150-mečio jubiliejaus link, padėjęs sužadinti pasaulio smalsumą ir susidomėjimą M. K. Čiurlionio kūryba.
Naujausi komentarai