Rasa – gyvybės šaltinis
Vieni svarbesnių Rasų šventės atributų yra vanduo, augalai, laužas. Ir senasis Joninių pavadinimas yra nuoroda į vandens lašus ant žolės – rasą. O vanduo yra gyvybės šaltinis. Per Rasų šventę jau būna suvešėję daugelis augalų, pievose gausu įvairiausių žiedų.
Manyta, kad Joninių (Rasų) naktį stebuklinga ir rasa. Jos surinkus reikia duoti karvėms, kad būtų pieningos, pabarstyti į daržus, kad būtų derlingi, kad neželtų piktžolės. Buvo tikima, kad ūkininkas sulauks gero derliaus, jei šią naktį apibėgs savo laukus ir nuogas pasivolios rasoje. „Rasos primena, kad dabar – vešliausi žolynai, o tyriausia rasa yra ant jų, – pasakojo etnografė Gražina Kadžytė. – Pabraidyti po rasą saulei tekant, nusiprausti – graži apeiga, teikianti žvalumo. Žmonėms, tikintiems jos gydomąja galia, tai tikrai padeda.“
Joninės dar vadinamos ne tik Rasomis, bet ir Kupole. Kupolės – sužydėjusios, suvešėjusios (žr. kupėti) pievos. Tai ir vaistažolės, žolynų puokštės, iš kurių buriama. „Joninės siejamos ir su šv.Jonu Krikštytoju, minimu birželio 24-ąją (mūsų krašte įprasta varduvininkus sveikinti išvakarėse). Tad, kad ir kaip vadintume šią šventę, kas nors bus tikra“, – pastebėjo G.Kadžytė.
Ji pabrėžė, kad pagrindinė šios šventės esmė yra ilgiausiai per metus danguje viešinti saulė (saulėgrįža, solsticija), o visa kita – gražūs lydimieji akcentai, ritualai.
Senosios tradicijos išliko
Alus ar juolab kiti svaigalai toli gražu niekada nebuvo siejami su gražia vasaros šventės dvasia. Tai tik šių dienų paklydimai. „Ten, kur vyksta oficialios šventės – sakralumo ir profaniškumo apraiškų samplaikos ir kartų maišymasis, dažniausiai trukdo vidurinė karta, neįsivaizduojanti švenčių be alkoholio. Tačiau auga kita karta, kuo puikiausiai galinti be to apsieiti, – džiaugėsi etnografė. – Folkloro ansambliuose, įvairaus pobūdžio veiklose, susietose su pagarba savo kraštui, etnokultūros paveldui, dalyvaujantys jauni žmonės žino apie kitas galimybes švęsti ir mielai tuo dalijasi.“
Folklorinio ansamblio „Kupolė“ vadovė Daiva Bradauskienė taip pat tvirtino, kad daugelis žmonių noriai švenčia tikrąsias Rasas ir suvokia jų sakralumą. „Kiek teko koncertuoti viešose vietose per Jonines, nemačiau girtų šlitinėjančių žmonių. Nepasitaikė ir jokių incidentų“, – teigė D.Bradauskienė.
Folklorininkė taip pat tvirtino, kad žmonės žino ir mielai atlieka senuosius ritualus: nusiprausę žygiuoja pro simbolinius iš medžio šakų padarytus vartus, šokinėja per laužus, moterys renka augalus (kupoliauja), merginos plukdo vainikus. „Gal tik mažai kas žino sakralines Rasų šventės dainas, bet tai suprantama, juk bažnyčioje katalikai taip pat ne visas šventas giesmes kartu su choru gieda“, – kalbėjo D.Bradauskienė.
Jaunystės šventė
G.Kadžytė džiaugėsi, kad per kiekvienas Jonines gausu gražių renginių. „Kasmet rasime įdomiausių kvietimų susitikti ant piliakalnių, prie upių, ežerų. Atkreipkite dėmesį į tuos, kur jums siūloma ne atvykti pažiūrėti, o kartu dalyvauti, pasidarbuoti šventės labui. Tikras Joninių išvakares (visuomet švenčiama birželio 23 d. vakarą ar anksčiau, kol ilgiausios dienos nepasibaigusios) galite rasti didžiuosiuose Lietuvos miestuose“, – sakė etnografė.
G.Kadžytė įsitikinusi, kad Rasos yra jaunystės šventė. Nes tuo metu pati gamta yra kupina jaunatviško gyvybingumo. Po to ateina branda ir nykimas. „Vainikų plukdymas, ateities būrimas, kupoliavimas – jaunystės rūpestis. Jiems svarbu, ką gyvenimas žada, – aiškino G.Kadžytė. – Vyresnieji jau turi tai, ką pelnė savosios jaunystės metais. Jei nesusipras laiku užleisti jaunystės pievų ir ritualų, tai jų vaikai manys, kad tai pagyvenusių žmonių šventė, pasižiūrės ir eis sau, kaip esu girdėjusi atsiliepiant vienoje televizijos laidoje. Vyresnio amžiaus žmonėms labiau pritinka vadovauti žiemos, rudens šventėms, namų, šeimos apeigoms.“
Kur rasti paparčio žiedą?
Dar vienas iš šventės bruožų – mitinio paparčio žiedo ieškojimas. Sakoma, kad jis atveria pasaulio paslaptis, suteikia žinių, padeda matyti visus užkastus po žeme lobius.
G.Kadžytė nemano, kad senovės žmonės tuo besąlygiškai tikėjo ar vertino šią legendą kitaip nei dabartiniai žmonės. „Tiesą sakant, šiuolaikiniai žmonės – kur kas prietaringesni, labiau linkę į mistiką nei gana praktiški ir išmintingi jų protėviai. Mūsų senoliai sakė: tikrojo laiko nežinome, todėl kiekvieną akimirką privalu elgtis taip, kad nepadarytum ar neprasitartum blogai, nes nežinai, kada koks stebuklas gali ištikti, – teigė etnografė. – Stebuklas – pats mūsų gyvenimas, o laimės apraiškų išmintingasis randa ir kasdienybėje. Kodėl ieškota paparčio žiedo? Didžiausias smalsumas – rasti tai, ko iš tiesų nesitiki.“ Etnografė priminė garsios žolininkės prof. Eugenijos Šimkūnaitės žodžius: „Tas, kuris ieško paparčio žiedo tam, kad įsidėtų į kišenę, – niekada neras. Kas ieško norėdamas žmonėms padaryti gera – paparčio žiedas jį pats susiras.“
D.Bradauskienė džiaugėsi, kad į užmarštį nuėjo sovietmečiu sugalvotos naujosios paparčio ieškojimo tradicijos, kai vieni paslėpdavo putojančio vyno butelį su blizgučiais ar pririštais saldainiais, o kiti masiškai puldavo į mišką jo ieškoti. „Tikrosios paparčio žiedo paieškos turi būti vidurnaktį vienatvėje, tyloje. Kitaip geriau nė neieškoti, juolab kad tai nėra svarbiausias šventės akcentas“, – aiškino folkloro ansamblio vadovė. Ji įsitikinusi, kad moderniame, technologijų kupiname pasaulyje magiška gamtos trauka tik stiprės, todėl dar ilgai Lietuvos pievose skambės kupoliautojų dainos.
Naujausi komentarai