Turiu sodą Jūrėje, tačiau ilsiuosi jame tik šiltuoju metų laiku. Sąskaitą už šiukšlių išvežimą gaunu už visus metus, nors žiemą gyvenu Kaune. Vadinasi, už šiukšles moku du kartus. Ar turiu teisę nemokėti už šiukšlių išvežimą sode žiemą? Jei taip, tai kur kreiptis ir kokius dokumentus pateikti? Ar teisingai elgiasi UAB Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras? Martynas
Aplinkos ministerijos Atliekų valdymo skyriaus vyriausiasis specialistas Petras Vileikis
Vadovaujantis Vietos savivaldos ir Atliekų tvarkymo įstatymais, už komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą, įskaitant ir įmokos už komunalinių atliekų tvarkymą formos nustatymą bei dydžio apskaičiavimą, atsakinga vietos savivaldos institucija. Pagrindinė savivaldybių institucijų užduotis šioje srityje – užtikrinti visuotinę, kokybišką, vartotojui patogią ir prieinamą komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą. Konstitucija ir Rinkliavų įstatymai nustato, kad vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir tvarkymą (toliau – Rinkliava) savivaldybės teritorijoje turi teisę nustatyti tik savivaldybės taryba savo sprendimu. Savivaldybės privalo užtikrinti, kad visiems jos teritorijoje esantiems atliekų turėtojams būtų sudarytos sąlygos naudotis komunalinių atliekų tvarkymo paslauga ir dokumentai apmokėti už komunalinių atliekų tvarkymą atliekų turėtojams teikiami tik suteikus tokią paslaugą. Mūsų nuomone, nesudarius sąlygų gauti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą ar jos negavus dėl savivaldybės, komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus (toliau – Administratorius) ar komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą teikiančio atliekų tvarkytojo kaltės, atliekų turėtojui neturėtų būti skaičiuojama visos apimties Rinkliava. Pavyzdžiui, atliekų turėtojas neturi mokėti įmokos už komunalinių atliekų tvarkymą, kai jam nepastatytas konteineris ir (ar) nenurodyta vieta, kur jis galėtų atsikratyti atliekų. Atkreiptinas dėmesys, kad didžiąją dalį atliekų tvarkymo paslaugos kainos sudaro pastovios (nekintamos) išlaidos, skirtos atliekų tvarkymo infrastruktūrai išlaikyti, jos plėtrai ir kt., gyventojų sumokami mokesčiai už komunalinių atliekų tvarkymą naudojami ne tik atliekoms surinkti ir tvarkyti, bet ir infrastruktūros plėtrai (surinkimo priemonėms, aikštelėms įrengti, sąvartynams uždaryti ir kt.). Siekiant gyventojams užtikrinti įperkamą komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą, didžioji dalis atliekų tvarkymo infrastruktūros objektų finansuojama valstybės ir ES lėšomis. Vis dėlto kuriant komunalinių atliekų tvarkymo infrastruktūrą turėtų prisidėti ir gyventojai, todėl už galimybę naudotis komunalinių atliekų tvarkymo sistema gali būti nustatomas tam tikras mokestis. Kadangi už komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą įstatymų nustatyta tvarka yra atsakinga vietos savivaldos institucija, kiekviena savivaldybė yra atsakinga ir organizuoja tik jos teritorijoje susidarančių komunalinių atliekų tvarkymą, todėl atliekų turėtojai, veiklą vykdantys ar gyvenantys keliose savivaldybėse, turi naudotis kelių atitinkamų savivaldybių organizuotomis komunalinių atliekų tvarkymo sistemomis. Atsižvelgiant į Rinkliavų įstatymo nuostatas, savivaldybės tarybos savo sprendimais gali nustatyti lengvatas vietinių rinkliavų mokėtojams. Savivaldybės yra numačiusios vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą iš atliekų turėtojų lengvatų pritaikymo tvarką, pagal kurią, atliekų turėtojui pateikus tarybos sprendime reikalaujamus dokumentus, gali būti taikoma įmokos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą lengvata. Dėl minėtos lengvatos taikymo su motyvuotu prašymu reikia kreiptis į savivaldybę. Atkreipiame dėmesį, kad atliekų tvarkytojo ir atliekų turėtojo ginčus dėl komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos netinkamo teikimo ar neteikimo, taip pat skundus dėl Atliekų tvarkytojo ar atliekų turėtojo veiksmų nagrinėja savivaldybė. Nesutinkant su savivaldybės priimtu sprendimu arba kai sprendimas per nustatytus terminus nepriimamas, gali būti kreipiamasi į teismą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
Naujausi komentarai