Festivalio "Klaipėdos muzikos pavasaris" videoklubas balandžio 8-ąją bus skirtas dviem iškiliems rusų menininkams – baletmeisteriui Sergejui Diagilevui ir kompozitoriui Igoriui Stravinskiui.
Pasak renginyje viešėsiančios muzikologės Eglės Ulienės, meno istorijoje XX a. pradžia išsiskiria kaip itin intensyvių ir kūrybingų ieškojimų ir atradimų metas. Vienu iš svarbiausių modernizmo šauklių, Europos meno – baleto, muzikos, dailės – pranašu ir reformatoriumi buvo S.Diagilevas, turėjęs stulbinamą nuojautą meniniams talentams. Kompozitoriaus I.Stravinskio muzikinė karjera kaip tik S.Diagilevo dėka ir prasidėjo "Ballet Russes" sezonų metu, kai 1910 m. Paryžiaus operoje įvyko baleto "Ugnies paukštė" premjera. Jų draugystė ir bendradarbiavimas tęsėsi iki pat S.Diagilevo mirties 1929 m. Nors I.Stravinskis jį pergyveno beveik 50 metų, abiejų kapai yra šalia, Venecijoje.
Savo kūryba jie stulbino ir šokiravo to meto visuomenę, kėlė skandalus ir džiaugėsi pelnytomis šlovės minutėmis. Viena įspūdingiausių istorijų susijusi su I.Stravinskio baleto "Šventasis pavasaris" premjera. "Nuo pat koncerto pradžios buvo galima jausti šiokį tokį nepasitenkinimą muzika. Tačiau kai uždanga atidengė būrelį strapaliojančių šleivakojų ir ilgakasių lolitų, kilo triukšmas," – prisiminė autorius. Išėjęs į užkulisius I.Stravinskis pamatė S.Diagilevą, kuris beviltiškai mėgino nuraminti publiką uždegdamas ir užgesindamas salėje šviesas... "Šventasis pavasaris" papiktino išrankią Paryžiaus publiką ir muzika, ir choreografija. Iš pradžių niekas nesugebėjo įžvelgti jo novatoriškumo. Nauji buvo ne tik ritmai, bet ir anksčiau negirdėti orkestro efektai, akordų deriniai – ir visa tai jungė negailestinga logika, primityvi jėga. Tačiau po metų, kūrinį atlikus koncertiniu būdu, jo laukė triumfas.
Šis baletas, 2000 m. pastatytas Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT), nesukėlė tokios aštrios žiūrovų reakcijos. O pernai teatras pakvietė į baletų "Ugnies paukštė" bei "Diagilevas. Fantazijos" (pagal Ottorino Respighi, Gioacchino Rossini’o muziką) premjeras. Pasak pastarojo spektaklio choreografo ir libreto autoriaus Peterio Anastos, "S.Diagilevo pasaulis išnyko prieš daugelį metų, bet jo gyvenimo istorija, slėpiningas gebėjimas atskleisti žmonių genialumą ir sukurta visiškai nauja baleto forma – tai išliko iki mūsų dienų. Jei ne S.Diagilevas, šiandienos baletas būtų visiškai kitoks. Jis tikrai nebūtų toks įdomus".
Videoklube E.Ulienė komentuos minėtus spektaklius, rodys vaizdo fragmentus, atskleis nemažai įdomių faktų apie S.Diagilevą ir I.Stravinskį. Muzikologė dirba LNOBT Reklamos ir informacijos skyriuje, rengia teatro spektaklių programėles, kaupia medžiagą apie pastatymų istorijas, veda teatro organizuojamus renginius, dalyvauja edukacinėje veikloje.
Videoklubas "Diagilevas – Stravinskis: baletu apstulbinti ir šokiruoti" – rytoj 19 val. Klaipėdos koncertų salės pirmojo aukšto fojė.
Naujausi komentarai