Prancūziškos tolerancijos pamoka Pereiti į pagrindinį turinį

Prancūziškos tolerancijos pamoka

2015-04-07 14:25

Filmai apie imigrantų vargus sudaro nemažą dalį filmų abiejose Atlanto pusėse. Prancūzams ši problema taip pat labai skaudi. Todėl čia dažnai kuriami aktualius klausimus keliantys filmai.

Prancūzų filmų – daug

Baigėsi festivalis "Kino pavasaris", suteikęs galimybę kauniečiams pamatyti daugiau nei septynias dešimtis rinktinių filmų. Ne visi jie susilaukė vienodo žiūrovų dėmesio – vieni mieliau lankė filmus, apdovanotus "Oskarais" ar tarptautinių kino festivalių prizais, kiti pirmenybę atidavė vadinamiesiems nekomerciniams ar intelektualiems filmams, treti atsipalaidavo žiūrėdami į specialią programą surinktas komedijas.

Prancūzų filmai Lietuvoje populiarūs. Jų didžiuosiuose ekranuose matome daugiau, nei sukurtų kitose Europos šalyse. Net kino festivalių paradą Lietuvoje sausio pabaigoje pradeda prancūziški "Žiemos ekranai". Nemažai jų parodoma ir kituose mūsų šalyje vykstančiuose festivaliuose. Speciali prancūziškų kino naujienų programa buvo ir ką tik pasibaigusiame "Kino pavasaryje". Bet ir tai tik nedidelė dalis to, ką prancūzai sukuria per metus.

Darni komanda sugrįžo

Prieš trejetą metų "Kino pavasaryje" festivalio žiūrovų simpatijų prizas atiteko filmui "Neliečiamieji", gimtojoje Prancūzijoje tapusiam lankomumo rekordininku ir net nacionalinių apdovanojimų ceremonijoje pateikusiam daug ką nustebinusią staigmeną – "Cezarį" už geriausią vyro vaidmenį gavo ne Jeanas Dujardinas už tobulą meistrystę filme "Artistas" (tokio visai logiško sprendimo tikėjosi dauguma), bet iki šiol epizodiniuose vaidmenyse pasirodęs juodaodis aktorius Omaras Sy. Jis vaidino ką tik iš kalėjimo paleistą imigrantą Drisą, kuris įsidarbina po parasparnio avarijos invalidu tapusio Filipo asmeniniu slaugytoju. Drauge jiedu filme siautė taip, kad abejingųjų šiai istorijai neliko.

Dabar galime pamatyti naujausią šios komandos filmą "Samba", kurį vėl režisavo Olivier Nakache‘as ir Ericas Toledano, o pagrindinį vaidmenį suvaidino tas pats simpatingas nenuorama O.Sy. Šį kartą jis – vėl imigrantas senegalietis, jau dešimt metų gyvenantis Prancūzijoje.

Užburtame rate

Filmą pradedantys ugningos sambos vaizdai viename restorane suteikia ritmą visam filmui, bet šis šokis turi dar ir kitą prasmę. Samba čia vadinamas pagrindinis herojus – optimizmo nestokojantis vyrukas, kuriam niekaip nesiseka gauti gero darbo. Atsitiktiniai uždarbiai pagrindinės problemos neišsprendžia, nes nuolatinį darbą sunku gauti, kai neturi reikalingų dokumentų, o biurokratai jų neskuba išduoti, kol neturi nuolatinio darbo. Tokiame užburtame rate sukasi šimtai tūkstančių imigrantų visame pasaulyje.

Užburtame banalios egzistencijos rate jaučiasi esanti ir aukščiausios grandies vadovė Elis (ją vaidina Charlotte Gainsbourg), kurią kamuoja tuščiai švaistomo gyvenimo jausmas. Kaip tik todėl ji įsidarbina tarnyboje, kuri padeda imigrantams. Ir jau pirmą dieną iš bendradarbės gauna vertingą patarimą: "Neprisileisk jų arti. Nes kai juos deportuos, bus labai skaudu".

Deportavimo grėsmė Sambai iškyla labai greitai. Pirmi kontaktai su policininkais (net už pasivažinėjimą miesto transportu be bilieto) "paukščio teisėmis" gyvenančiam svetimšaliui gali baigtis ne itin mandagiomis palydomis iki oro uosto.

Ar yra išeitis?

Kasmet stiprėjantys imigrantų iš Trečiojo pasaulio šalių ir prancūzų nesantaikos vaisiai vis dažniau provokuoja atvirus konfliktus ir triukšmingas riaušes gatvėse. Šiais laikais, kai net savo kadencijos pabaigoje buvęs (o gal ir vėl sugrįšiantis) prezidentas Nicolas Sarkozy, nepaisydamas jokio politinio korektiškumo, atvirai dėl daugelio dabartinės Prancūzijos bėdų kaltino šalį užplūdusią musulmonų imigrantų armiją, užuojautą keliantis simpatiškas juodaodis ekrane atrodo kaip iššūkis daug metų žmonių sąmonėje viešpatavusiems kategoriškiems prietarams.

Situacijos paradoksalumą sudaro tai, kad, kaip sako kitas filmo herojus – Iš Irano į Prancūziją atvykęs Vilsonas (kurio tikrasis vardas Validas) prancūzams reikia pigios darbo jėgos. Todėl kompromisai čia yra neišvengiami ir net būtini. Kaip ir tolerancija, be kurios bet kokios represinės priemonės yra beprasmės.
 

Komiška drama. Prancūzija, 2014 m. Rež. O. Nakache‘as, E. Toledano. Vaidina O. Sy, Ch. Gainsbourg, Taharas Rahimas, Hélène Vincent, Christiane Millet, Izïa Higelin.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra