„Meno kūriniai turi ypatingą savybę – jie gali kalbėti ta pačia kalba, kaip ir žiūrovas“, – teigia M.Žilinsko dailės galerijoje atidarytos parodos „Slovakų grafikos menas. Klasikinės technikos“ kuratorė Zora Petrašova.
Populiari ir pripažinta
Pasak Z.Petrašovos, meno kūrinių kalba – tarptautinė, peržengianti visas sienas, jiems nereikia vertėjų, jie vienija žmones kalbančius skirtingomis kalbomis, bet ieškančius grožio, naujovių ir unikalumo.
Grafikos menas užima ypatingą vietą šiandienės Slovakijos kultūriniame gyvenime. Jis ne tik labai populiarus savo šalyje, bet ir plačiai pripažintas visame pasaulyje.
Slovakijos grafikos meno formavimosi ir plėtojimosi ištakos siekia 1921 m., kai Košice buvo įkurta Eugeno Króno grafikos mokykla (prieš tai mokytis dailės buvo galima tik privačioje Gustavo Maly meno mokykloje).
XX a. trečiajame ir ketvirtajame dešimtmečiais slovakų grafikos menui didelę įtaką darė ekspresyvios socialinės grafikos stilius, kurio žymiausias atstovas – Prahos dailės akademijos absolventas Kolomanas Sokolas, taip pat Ludovitas Fulla ir Mikulašo Galandos kūriniuose pasireiškusios modernizmo tradicijos.
Vėliau grafikos meną formavo Antrojo pasaulinio karo kartos dailininkai, tarp kurių buvo Ernestas Zmetakas, Ervinas Semianas, Orestas Dubay, Viliamas Chmelas, Alojzas Klimo ir kiti. Didžiausią įtaką slovakų grafikos menui padarė Vincentas Hložnikas, suvaidinęs svarbų vaidmenį prieškariu ir pokariu.
Grafikos įvairovė
Šeštajame dešimtmetyje grafikos meno augimas, veikiamas socialinio realizmo, atsidūrė sąstingyje.
1948 m buvo įkurta Dailės ir grafikos meno draugija bei Nacionalinė Slovakijos galerija. Po metų – Dailės akademija. Tai buvo pirma akademija Slovakijoje, kurios mokymo programa buvo orientuota į išsamias dailės studijas. Entuziastingų dėstytojų dėka akademija klestėjo.
V.Hložnikas dirbo Dailės akademijoje 1952–1972 m. – vadovavo Grafikos ir iliustracijos katedrai. Kūrėjo įtaka grafikos menui ir jo plėtojimuisi yra ypatinga ir neginčijama. 1968 m. dešimt jo absolventų įsteigė Grafikos menininkų draugiją.
Vienas šių V.Hložniko mokinių – Albinas Brunovsky – tapo sunkaus darbo ir atkaklumo simboliu. Jo mokymas pagrįstas preciziško piešinio ir meniškos išraiškos sinteze. Tarp pirmų A.Brunovsky studentų buvo garsūs šių dienų dailininkai, savo unikaliais darbais turtinantys Slovakijos ir Europos meno sceną.
Iki jauniausiosios kartos
Jauniausiai slovakų grafikų kartai atstovauja Svätoplukas Mikyta, Martinas Ševčovičius ir Robertas Jančovičius – jauni nepriklausomi dailininkai, grafikos mene atradę savo ypatingą kelią, o, tarkim, Vladimiras Gažovičius praturtino pasaulinį grafikos meną unikaliu spalvotos litografijos metodu.
Paroda „Slovakų grafikos menas. Klasikinės technikos“ nesiekia apžvelgti grafikos meno istoriją, bet parodo Slovakijos dailininkų darbus, kurie atskleidžia šios meno rūšies įvairovę, savitumą ir perspektyvą, pristato įvairių kartų menininkus, pademonstruoja klasikines grafikos technikas: litografijos, graviravimo, oforto ir kt. įvairovę ir unikalumą.
Per parodos pristatymą Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus direktorius Osvaldas Daugelis pasidalijo patirtimi. Geriausia su užsienio menininkų parodomis esą susipažinti namuose, kai neblaško kelionių įspūdžiai ir galima neskubant, atidžiai apžiūrėti kūrinius.
Naujausi komentarai