Pereiti į pagrindinį turinį

Prezidentas – prieš vengrų siūlymą dėl paramos Ukrainai

2024-02-01 09:38

Prezidentas Gitanas Nausėda kritikuoja Vengrijos siūlymą suteikti milijardinę paramą Ukrainai, tačiau dėl jos pratęsimo balsuoti kasmet.

Volodymyras Zelenskis ir Gitanas Nausėda
Volodymyras Zelenskis ir Gitanas Nausėda / P. Peleckio/BNS nuotr.

„Balsavimą įjunginėti kiekvieną kartą nėra efektyvus kelias“, – žurnalistams ketvirtadienį Briuselyje sakė šalies vadovas.

Taip jis kalbėjo Europos lyderiams renkantis į neeilinį Europos Vadovų Tarybos (EVT) posėdį, kuriame tikimasi patvirtinti 50 mlrd. eurų vertės Europos Sąjungos (ES) paramą Kyjivui. Praėjusių metų pabaigoje šį sprendimą Budapeštas blokavo.

Lyderiams pritarus, parama Ukrainai ateinantiems ketveriems turėtų susidėti iš 17 mlrd. eurų dotacijų ir 33 mlrd. eurų paskolų. Kyjivui šių pinigų reikia, kad palaikytų karo draskomą ekonomiką.

Kritikai jau kurį laiką kaltina Vengrijos premjerą Viktorą Orbaną, kad jis laiko paramą Ukrainai įkaite, siekdamas priversti Briuselį atblokuoti milijardus ES lėšų, įšaldytų vykstant ginčui dėl teisinės valstybės principo jo šalyje.

Budapeštas pastaruoju metu teigia esąs pasiryžęs pritarti Ukrainai skirtam ketverių metų paramos paketui, kuris yra platesnės bloko biudžeto pertvarkos dalis, tačiau su sąlyga, kad kasmet bus balsuojama dėl finansavimo pratęsimo.

„Jei šitos peržiūros metu mes apsikeičiame nuomonėmis apie tai, kaip sėkmingai įgyvendinama parama, kokia yra aktuali arba faktinė Ukrainos situacija tuo konkrečiu laiko momentu, viskas yra tvarkoje, bet jeigu mes kiekvienais metais grįžtame prie balsavimo proceso, kur vėl susiduriame su tuo pačiu veto, tai yra kelias į niekur“, – sakė G. Nausėda.

Didėjant nusivylimui Vengrijos vaidmeniu, vis dažniau pasigirsta raginimų aktyvuoti 7-ąjį Bendrijos sutarčių straipsnį ir atimti iš Budapešto balsavimo teisę.

Tam reikėtų visų kitų 26 vadovų sutarimo, tačiau kol kas apie tai viešai šalys narės vengia kalbėti.

„7-asis straipsnis rašo apie tai, kad šalis nepaiso teisės viršenybės principo, sukelia stabilumo problemą pačioje ES. Jei 7-asis straipsnis gali būti taikomas, o jis gali būti taikomas, tam jis ir yra įdiegtas, bet jis turi būti taikomas ne referuojant į kažkokius kitus dalykus, kurie nėra susiję su 7-uoju straipsniu, arba baudžiant Vengriją už tai, ko jame nėra“, – kalbėjo G. Nausėda.

„Mes tada pradedame elgtis su savo teisine baze, kaip norime. Šito neturėtų būti“, – pridūrė jis.

Daugiau naujienų