Vyriausybei ir Susisiekimo ministerijai svarstant, kaip skubiai padėti žlungančiai bendrovei „Lietuvos jūrų laivininkystė“ (LJL) ir keturiems užsienio uostuose sulaikytiems jos laivams, nė vienas jų kol kas negali pajudėti ir išplaukti iš JAV, Senegalo, Portugalijos ir Italijos uostų.
Pasak LJL laikinojo vadovo Valerijaus Adamonio, kol negautas papildomas 3 mln. eurų finansavimas, įmonė negali iš uostų išleisti laivų. Anot jo, padėtis sudėtinga, nes laivų skolos auga.
„Galėčiau pabandyti išleisti „Deltuvą“ (Klaipėdos uoste esantis LJL laivas - BNS), bet nenorėčiau rizikuoti, kad ji būtų areštuota. Čia vienintelis laivas, kuris kol kas neareštuotas. (...) Kol nebus išspręstas klausimas dėl 3 mln. eurų, mes nedirbame (neplaukiojame - BNS) su tais laivais“, - BNS sakė V.Adamonis.
Anot jo, laukti pinigų laivai gali, kol turi kuro ir maisto bei vandens atsargų, tačiau „kuo ilgiau laivas stovi, tuo labiau didėja įsiskolinimas“.
„Mes turime laiko tiek, kiek yra laivuose kuro, maisto ir vandens. (...) Galima sakyti, kad porą-trejetą savaičių, galbūt mažiau“, - aiškino LJL vadovas.
Prieš daugiau nei savaitę SEB bankas suteikė LJL 650 tūkst. JAV dolerių paskolą, už kurią įguloms buvo nupirkta maisto, kuro ir kitų būtiniausių dalykų. Tačiau pinigų neužteko išpirkti už skolas uostams areštuotus laivus.
Pasak užsienio reikalų viceministro Nerio Germano, keturiuose laivuose dabar yra 73 jūreiviai, tačiau jis teigė neturintis naujausios informacijos, kiek jų nori grįžti į Lietuvą.
Tuo metu Vyriausybėje kol kas esama sumaišties, kokiu būdu greitai skirti naują 3 mln. eurų paskolą laivininkystei, kuriai, kaip skelbta praėjusią savaitę, skubiai reikia 5 mln. eurų laivų skoloms sumokėti.
Vyriausybės kancleris Alminas Mačiulis BNS teigė, kad LJL gelbėjimo planui patvirtinti nereikės atskiro Vyriausybės nutarimo - šis klausimas bus aptariamas trečiadienį Vyriausybės pasitarime.
„Susisiekimo ministerija rengia pasiūlymus, kokį modelį pasirinkti, sprendžiant tą laivų areštavimo problemą. Be abejo, atitinkant visus valstybės paramos europinius reikalavimus“, - BNS sakė A.Mačiulis.
Tuo metu susisiekimo ministro atstovas Ričardas Slapšys sakė, jog tikimasi kad galutinį sprendimą iki savaitės pabaigos patvirtins ministras Rimantas Sinkevičius.
„Šiuo metu daugybė specialistų nagrinėja įvairius variantus, kad finansavimo mechanizmas būtų naudingas ir davėjui, ir gavėjui, neiškreiptų konkurencijos. Galvojama ne apie paramą „Lietuvos jūrų laivininkystei“, o apie verslo projektą. Tikimės, kad iki savaitės pabaigos geriausias pasiūlymas išaiškės ir bus patvirtintas“, - BNS sakė R.Slapšys.
Portugalijos Aveiro uoste įstrigęs LJL laivas „Voruta“ dabar remontuojamas, o darbai gali užtrukti apie dvi savaites - tuomet laivas turėtų išplaukti link Pusiaujo Gvinėjos. Italijos Taranto uoste įstrigęs laivas „Romuva“, Senegalo Dakaro uoste esanti „Raguva“ laukia pinigų ir yra pasirengę išplaukti, o JAV Filadelfijos uoste stovintis laivas „Venta“ jau pradėjo iškrauti krovinį, o trečiadienį ar ketvirtadienį ketino išplaukti į Kanadą.
Išlaisvinti žada kitą savaitę
Premjeras Algirdas Butkevičius tikisi, kad dėl skolų užsienio uostuose jau kelis mėnesius sulaikyti keturi žlungančios bendrovės „Lietuvos jūrų laivininkystė“ laivai bus išlaisvinti kitą savaitę. Vyriausybės vadovas kol kas neatskleidžia, kas įmonei skolins 3 mln. eurų, tačiau tikėtina, kad tai bus „Lietuvos geležinkeliai“, kuriems Vyriausybė trečiadienį sumažino valstybei mokėtinus dividendus 3 mln .eurų.
„Dėl „Lietuvos jūrų laivininkystės“ šiandien dar kartą vyko pasitarimas ir tikimės, kad jau ateinančią savaitę - pirmadienį-antradienį pirmi finansiniai pavedimai būtų daromi tiems, kuriems yra skolos susidariusios dėl areštuotų laivų. Mūsų yra tikslas jau ateinančią savaitę laivus atlaisvinti ir kad tie laivai išplauktų iš tų uostų, išsikrautų krovinius“, - po Vyriausybės posėdžio trečiadienį žurnalistams sakė A.Butkevičius.
„Tikimės, kad po kurio laiko jie visi sugrįš į Klaipėdą“, - pridūrė jis.
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius jau prieš savaitę sakė, kad laivams pervedus pinigus, jie galės išplaukti iš uostų, tačiau visi 4 laivai kol kas negali išplaukti dėl skolų degalų tiekėjams ir agentams. Net ir „išlaisvinti“ laivai neturėtų grįžti į Klaipėdą, nes paprastai jie plaukioja tik tarp užsienio uostų.
Premjeras aiškino, kad „Lietuvos jūrų laivininkystė“ kreipėsi į kreditorius, prašydama suteikti paskolą.
„Šiek tiek dabar tas modelis yra kitas dėl to, kad yra paskelbta informacija, kreipėsi „Lietuvos jūrų laivininkystė“ į savo kreditorius, kad būtų jiems suteikiama paskola iki 3 mln. eurų ir gavus atsiliepimus bus įvertinti visi pasiūlymai ir tada bus pasirašyta sutartis tarp privačių ūkio subjektų“, - tikino ministras pirmininkas.
Paklaustas, ar paskolą suteiks arba ją garantuos „Lietuvos geležinkeliai“, A.Butkevičius siūlė palaukti kitos savaitės: „Palaukim kitos savaitės, tada žinosime“.
Kiti šaltiniai Vyriausybėje BNS aiškino, kad LJL kreipsis į rinką, apklausdama visus bankus bei kitas dideles ir finansiškai pajėgias valstybės įmones, kurios galėtų paskolinti LJL už komercines palūkanas. Taip esą siekiama išvengti galimos valstybės pagalbos ir už tai gresiančių Europos Komisijos sankcijų. Apklausa vyks iki penktadienio vakaro.
Tačiau, pasak šaltinių, skolinti įmonei, kuriai inicijuota bankroto byla teisme, niekas negali, todėl stengiamasi kuo greičiau atsiimti ieškinį iš Klaipėdos apygardos teismo - tam būtina gauti garantinį SEB banko raštą, kad jis pratęs daugiau nei 14 mln. eurų LJL suteiktų paskolų grąžinimą. Tokį raštą tikimasi gauti iki trečiadienio darbo dienos pabaigos.
Jei visos procedūros vyks sklandžiai, nauja paskola LJL, kurios 4 laivai stovi sulaikyti užsienio uostuose ir laukia pinigų, kad galėtų išplaukti, turėtų būti suteikta kitos savaitės pradžioje.
Didžiausias LJL kreditorius yra SEB bankas, kuriam įmonė skolinga apie 14,5 mln. eurų ir kuris šią savaitę sutiko be palūkanų paskolinti jai dar 3 mln. eurų, o visų paskolų grąžinimo terminą, kuris baigsis liepos 31-ąją, pratęsti dar 9 mėnesiams. Konkurencijos tarybai paprieštaravus, svarstoma, kad tokią pat paskolą LJL suteiks „Lietuvos geležinkeliai“, o Vyriausybė tokia pat suma sumažino jų mokėtinus dividendus.
Naujausi komentarai