Aviacijos saugumo vadovas Ričardas Martinaitis atskleidė, kokios informacijos gavo tyrėjai.
„Yra keletas labai svarbių momentų, kurie akcentuoti ataskaitoje. Pirmas momentas, kad Baltarusijos pusė nepateikė visos prašomos informacijos, nes buvo keletas labai svarbių momentų, ir baltarusių pusė negalėjo pateikti duomenų. Antras svarbus momentas ataskaitoje yra identifikuojama, kad tai yra neteisėtos veiklos aktas, kuris klasifikuojamas kaip melagingas informacijos pranešimas. Reikia atkreipti dėmesį, kad tiek Lietuva, tiek Lenkija yra pradėjusios tyrimus dėl orlaivio užgrobimo, o Baltarusijos pusė yra pradėjusi tyrimą dėl melagingos informacijos pateikimo. Kitas svarbus momentas, sklandęs Lietuvoje, kad atseit orlaivis buvo perimtas ir nutupdytas naikintuvų. Ataskaitoje yra aiškiai pasakyta, kad taip, naikintuvai buvo pakelti, nes buvo aktyvuoti specialūs planai, tačiau kai „Ryanair“ orlaivis nusileido Minsko oro uoste, tas naikintuvas buvo maždaug 55 km atstumu, nepasivijęs orlaivio“, – sakė R. Martinaitis.
Visas reportažas – LNK vaizdo įraše:
„Baltarusija nesugebėjo pateikti labai svarbios informacijos dėl pirmo pranešimo apie galimai orlaivyje padėtą sprogmenį. Jie konstatuoja, kad 9.25 val., penkios minutės iki skridimo Baltarusijos erdve, atseit jie gavo pranešimą el. paštu apie tai, kad orlaivyje gali būti padėtas sprogmuo, tačiau visiškai nepateikė jokių logiškų paaiškinimų, kad tikrai tai buvo gauta, nes nebuvo pateikta jokių išklotinių iš serverio, kitų prisijungimo dalykų. Kitas dalykas, labai svarbus paminėti, kad kai oro eismo kontrolės dispečeris minėjo, kad šią informaciją, apie tai, kad galimai orlaivyje padėtas sprogmuo, gavo ir kiti oro uostai, iš tikrųjų kiti oro uostai apie šią sprogmenį sužinojo vėliau: Vilniaus oro uostas kitą dieną, Sofijos oro uostas po dviejų dienų nuo įvykio, o Bukarešto oro uostas apskritai po dviejų savaičių. Tai yra akivaizdus momentas, kad šitas veiksmas buvo padarytas tyčia. Kitas svarbus dalykas: kas yra kaltieji? Ataskaitoje labai aiškiai pasakyta, kad tyrėjai nesugebėjo nustatyti nei kaltųjų asmenų, nei kaltųjų valstybių“, – teigė R. Martinaitis.
Baltarusija nesugebėjo pateikti labai svarbios informacijos dėl pirmo pranešimo apie galimai orlaivyje padėtą sprogmenį.
Tačiau, pasak aviacijos saugumo vadovo, tai nereiškia, kad Baltarusijai už tokį poelgį niekas negresia.
„Sprendime yra nutarta tęsti tyrimą, nes tiek Lietuva, tiek Lenkija pareikalavo pateikti papildomus svarbius įrodymus. Taryba nusprendė tyrimą pratęsti, tai reiškia, kad tyrimas bus tęsiamas ir atitinkamai ta informacija ir rezultatai, ataskaita bus perduota Jungtinių Tautų Organizacijai. Tad negalima sakyti, kad Baltarusijai niekuo nepasibaigs“, – kalbėjo pašnekovas.
Kadangi orlaivyje buvo ir keli amerikiečiai, FTB irgi tiria šį incidentą. Tačiau, kaip sakė R. Martinaitis, sunku pasakyti, ar nuo šio tyrimo kas nors priklausys.
„Labai daug kas gali priklausyti nuo to, ar Lietuva, Lenkija, kitos suinteresuotos pusės gali pateikti svarių įrodymų, kad baltarusių pusė iš tikrųjų akivaizdžiai prisidėjo prie veiksmų. Mes turime labai detalią ataskaitą, kuri aiškiai identifikuoja, kad Baltarusijos pusė yra rimtai įsivėlusi į šitą dalyką, bet Tarptautinei civilinės aviacijos organizacijai dar to tiesioginio įrodymo neužtenka“, – aiškino jis.
„Ataskaitoje esanti informacija labai aiškiai rodo, kad tai buvo diriguojama kažkokių išorinių jėgų. Turiu omeny, kad ne dispečeris sugalvojo pateikti tokią informaciją, o jam buvo patariama, pasakoma, ką reikia pasakyti. Tie netiesioginiai duomenys rodo, kad kita pusė gali būti įsivėlusi, bet ar ji tikrai gali būti nuteista, negaliu atsakyti“, – šnekėjo R. Martinaitis.
Aviacijos saugumo vadovas negalėjo pasakyti, kad dar tęsis tyrimas,
„Jau pradinis tyrimas turėjo būti baigtas praėjusių metų rugsėjo mėnesį, o mes ataskaitą gavome tik šių metų sausio pabaigoje. Labai sunku prognozuoti, kiek tai dar gali užtrukti. Priklauso nuo to, kaip šalys bendradarbiaus, kaip pateiks informaciją. Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija ragina, kad šalys bendradarbiautų, pateiktų informaciją, susijusią su šiuo įvykiu. Kas bus toliau, priklausys nuo galutinės ataskaitos, ar ten bus įvardyti kažkokie konkretūs veiksmai, konkrečios atsakomybės asmenų ar valstybių“, – komentavo R. Martinaitis.
Naujausi komentarai