Pereiti į pagrindinį turinį

Geležinė švaistymo ranka

2009-02-18 09:00
Geležinė švaistymo ranka
Geležinė švaistymo ranka / Vytauto Liaudanskio nuotr. Sutarimas: buvęs susisiekimo ministras A.Butkevičius (kairėje) ir "Lietuvos geležinkelių" vadovas S.Dailydka naujus maršrutus atidarė švytėdami džiaugsmu.

Dešimtis milijonų litų nuostolių atnešę nauji keleivinių traukinių maršrutai – tokią dovaną prieš praėjusius Seimo rinkimus "Lietuvos geležinkeliai" įteikė valdžią išlaikyti siekusiems socialdemokratams.

Vaikys partinę kuopelę

"Aš, kaip ministras, padarysiu viską, kad "Lietuvos geležinkeliuose" nustotų veikti socialdemokratų kuopelė ir neatsirastų jokių kitų partijų kuopelių", – dienraščiui šiomis dienomis pareiškė Susisiekimo ministerijos vadovas, Liberalų sąjūdžio pirmininkas Eligijus Masiulis.

Pasak ministro, tai bus nelengva padaryti bendrovėje, kurioje socialdemokratų "virusas" yra smarkiai išsikerojęs ir įsitvirtinęs.

Ministerijos vadovas diplomatiškai užsiminė, kad kai kuriais atvejais buvo akivaizdžiai matyti, "švelniai tariant, socialdemokratams palanki" "Lietuvos geležinkelių" generalinio direktoriaus Stasio Dailydkos veikla.

Socialdemokratų žmonės ne tik užsėdo daugelį svarbiausių kėdžių šioje bendrovėje. Yra daugybė įmonės veiklos pavyzdžių, jai kaupiančių nuostolius, tačiau galinčių duoti naudos populiarumo siekiančiai tos bendrovės vadovams įtakos turinčiai partijai.

Atidarė 30 naujų maršrutų

Prieš pernykščius Seimo rinkimus "Lietuvos geležinkeliai", galima sakyti, padovanojo Lietuvos socialdemokratų partijai porą dešimčių milijonų litų. Būtent tiek kainavo populistinis žingsnis atidaryti dešimtis papildomų keleivinių traukinių maršrutų. Nors visi jie atnešė vienus nuostolius, pasistengta šiuos maršrutus gerai pareklamuoti, kad potencialus rinkėjas matytų: štai kaip valdžia rūpinasi paprastu žmogumi – paleidžia traukinį jo patogumui.

Šį ženklą rinkėjui reikėjo suprasti maždaug taip – "balsuok už valdžioje esančias partijas ir panašių gėrybių bus dar daugiau".

Nors geležinkelio keleivių kasmet mažėja, praėjusių metų gegužės pabaigoje, likus vos keturiems mėnesiams iki Seimo rinkimų, "Lietuvos geležinkeliai" dešimčia maršrutų paleido net 30 papildomų keleivinių traukinių.

Skaičiuojama, kad kiekvienas toks traukinys per metus vidutiniškai atneša po pusę milijono litų nuostolių. Tad vien dėl pernykščių papildomų traukinių reisų "Lietuvos geležinkelių" keleivių pervežimo padalinys per pusę metų patyrė apie 8 mln. litų nuostolių.

Socialdemokrato prisipažinimas

E.Masiulis prisipažino pašiurpęs, kai vos atsisėdęs į susisiekimo ministro kėdę susipažino su "Lietuvos geležinkelių" darbo tvarka. Paaiškėjo, kad pagal tuomet galiojusius įstatus beveik visus svarbiausius, neretai strateginius sprendimus dėl įmonės veiklos priimdavo generalinis direktorius, nesivarginęs gauti valdybos pritarimo.

Tad ir atidaryti naujus nuostolingus maršrutus galėjo nuspręsti tik vienas S.Dailydka, galbūt prieš tai suderinęs su tuomete valdančiąja partija arba tiesiog gavęs jos nurodymą.

Faktą, kad pernai atidaryti nauji maršrutai tapo viena socialdemokratų rinkimų kampanijos sudedamųjų dalių, gali įrodyti gana atviras vieno šios partijos veikėjo prisipažinimas.

Buvusio susisiekimo ministro socialdemokrato Algirdo Butkevičiaus patarėjas, Mažeikių rajono savivaldybės tarybos narys Darius Jarmantavičius teigė, kad būtent jo rūpesčiu buvo atnaujintas keleivinio traukinio važinėjimas maršrutu Šiauliai–Mažeikiai. "Kai studijavau, tėvai iš Mažeikių turėdavo mane vežti į Telšius, kad įsodintų į Vilniun važiuojantį traukinį. Tai nebuvo patogu, tad ir nutariau mažeikiškiams palengvinti kelionę į Vilnių", – teigė mažeikiškis politikas.

Bet šis keleivinis maršrutas neprigijo: Šiauliai–Mažeikiai tapo vienu nuostolingiausių.

Nepopuliarus ir pernai atsiradęs maršrutas iš Klaipėdos į Šilutę. Uostamiestyje dirbantiems šilutiškiams traukinių grafikas nėra patogus, tad daugelis važiuoja savo automobiliais. Žurnalistas, važiavęs šiuo traukiniu, pasakojo, kad iš penkių Šilutėje įlipusių keleivių Klaipėdą pasiekė tik du. Traukinį lydėjęs kontrolierius sakė, kad šis maršrutas nuostolingas, prilygstantis lėktuvo kainai.

Pigiau nupirkti žigulius

Preliminariais duomenimis, vien keleivių pervežimas "Lietuvos geležinkeliams" pernai atnešė net 180 mln. litų nuostolių. Jis dengiamas iš labai pelningo krovinių vežimo, nors to neleidžia daryti ES teisės aktai.

"Lietuvos geležinkelių" generalinio direktoriaus pavaduotojas Albertas Šimėnas kadaise yra juokavęs, kad daugeliu atvejų labiau apsimokėtų nuolatiniams geležinkelių keleiviams nupirkti naujus žigulius, nei į visus užkampius gainioti traukinį.

S.Dailydka pripažįsta, kad keleivių vežimas yra labai nuostolinga socialinė paslauga, kurią iš esmės turi išlaikyti valstybė. Bet paklaustas, kodėl pernai buvo atidaryta tiek daug naujų keleivinių maršrutų, "Lietuvos geležinkelių" generalinis direktorius neigė, kad taip prieš Seimo rinkimus siekta įsiteikti socialdemokratų rinkėjams. "Planai atidaryti naujus maršrutus atsirado gerokai anksčiau, negalvojant apie jokius rinkimus", – pyktelėjo S.Dailydka.

Tačiau jis neneigė, kad eksperimentas nepasitvirtino. "Keleivių tikrai nedaugėja, nors ir sutankinome reisų kai kuriais maršrutais, pasiūlėme naujų. Gal jų pradės gausėti, kai pradės keliai kimštis", – svarstė S.Dailydka.

Todėl šiemet maršrutų turėtų gerokai sumažėti. Bendrovės vadovas leido suprasti, kad bus ne tik uždaryti visi pernai atidaryti nauji ir labai nuostolingi keleiviniai maršrutai, bet bus dar labiau sumažintas ir reisų skaičius.


Keleivių vežimas "Lietuvos geležinkeliais" 2006–2008 m.

Metai Pervežta keleivių (mln.)

2006 5,2

2007 5,186

2008 5,063


2008 m. gegužę atsiradę "rinkimų" keleiviniai geležinkelio maršrutai

Maršrutas Reisų per dieną Vidutiniškai vienu reisu
pervežta keleivių
Vilnius–Klaipėda–Vilnius 2 184
Šiauliai–Mažeikiai–Šiauliai 6 32
Klaipėda–Šilutė–Klaipėda 4 24
Vilnius–Ignalina–Vilnius 2 61
Vilnius–Stasylos–Vilnius 2 41
Vilnius–Varėna–Vilnius 2 100
Vilnius–Kaunas–Vilnius 4 59
Vilnius–Trakai–Vilnius 4 30
Kaunas–Kybartai–Kaunas 2 71
Šiauliai–Rokiškis–Šiauliai 2 62
Iš viso 30 66

Rytoj "Klaipėdoje" skaitykite: kiek kainavo S.Dailydkos kabineto remontas; kiek pinigų ryja traukinys, kuriuo niekas nevažiuoja.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų