Pereiti į pagrindinį turinį

Į kelionių verslą įsisuko bankrotai

Į kelionių verslą įsisuko bankrotai
Į kelionių verslą įsisuko bankrotai / Gintauto Degučio nuotr. Nuotaikos: "Liturimex" biuras Vilniuje J.Basanavičiaus gatvėje vakar veikė, tačiau kelionių nebepardavinėjo.

Prastėjanti ekonominė padėtis smogė šalies turizmo verslui. Vos per savaitę net trys kelionių agentūros paskelbė turinčios finansinių bėdų ir nutraukiančios veiklą.

Direktoriai išsislapstė

Vakar skelbimu spaudoje pranešta, kad kelionių agentūra "Gintarinė sala" yra nemoki. Pirmadienį dėl tos pačios priežasties Valstybinis turizmo departamentas sustabdė įmonės "Titano vartai" kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimą. Turizmo veiklą nusprendė nutraukti ir viena seniausių rinkos žaidėjų – agentūra "Liturimex".

Nors kelionių pasiūlymai ir kainos agentūros "Gintarinė sala" languose vakar dar kabėjo, įmonės biuro durys sostinės Vokiečių gatvėje jau buvo užrakintos. Į skambučius taip pat niekas neatsakė. Informacijos, kur kreiptis dabar jau buvusiems agentūros klientams, nebuvo. Pro stiklines duris matėsi kraustymosi ženklai: ant grindų mėtėsi popieriai ir išardyti baldai. "Gintarinė sala" Lietuvos turizmo rinkoje dirbo nuo 1992 m. Agentūros biurai veikė Vilniuje, Klaipėdoje, Visagine, Alytuje.

Su žiniasklaida atsisako bendrauti ir šiuo metu išvykusi "Titano vartų" vadovė.

Nemokėjo nuo vasaros

Su "Gintarine sala" bendradarbiavusi draudimo bendrovė "BTA draudimas" jau prieš kurį laiką susidūrė su kelionių agentūros nemokumu. "Gintarinė sala" keliautojams platino "BTA draudimo" draudimo polisus, tačiau ne visuomet už juos pervesdavo pinigus.

"Dar vasarą pastebėjome, kad pasibaigus mėnesiui kelionių agentūra pristato ataskaitą už parduotus draudimo polisus, bet sumokėti vėluoja du tris mėnesius. Paskambinę girdėjome atsakymą: "Pasistengsime kuo skubiau sumokėti." Tačiau tai likdavo tik žodžiai. Spalį pasiteiravus dėl susikaupusių skolų, darbuotojai nenorėjo kviesti prie telefono vyriausiosios finansininkės, o vėliau išvis nebeatsiliepė telefonu.

Kai pagaliau pavyko susisiekti su ja, ši patvirtino, kad agentūros banko sąskaitos užšaldytos, o kada padėtis pagerės, neaišku. Kol kas klientų skundų ir skambučių negavome. Jeigu agentūra nevykdys įsipareigojimų, mus informuos Turizmo departamentas", – dienraščiui pasakojo "BTA draudimo" atstovai.

Ieškosi darbo

Bendrovė "Liturimex" dar prieš mėnesį spaudoje reklamavo naujojo žiemos sezono keliones. Šiuo metu įmonės padaliniuose dar yra dirbančių, tačiau kelionių užsakymų jie nebepriima. "Atsiprašau, bet šiuo metu niekuo negalime padėti, užsidarome. Pabandykite nueiti į kitas agentūras", – paaiškino darbuotoja Vilniuje J.Basanavičiaus gatvėje esančiame "Liturimex" biure.

Prie kompiuterių palinkusios kelionių agentūros darbuotojos liūdnai prasitarė jau ieškančios darbo. Tačiau moterys sakė nežinančios, kada įmonė bus uždaryta. Įmonės vykdomoji direktorė Gabrielė Sasnauskaitė-Janulevičienė nuo pirmadienio serga.
Bendrovė "Ergo Lietuva" informavo, kad "Liturimex" pamažu atsisako tik turizmo veiklos, tačiau bankroto neskelbia ir veiklą ketina tęsti.

"Palaikome ryšius su šios įmonės vadovais ir akcininkais. Šiuo metu įmonė turi pakankamai turto ir pajamų, kad galėtų užtikrinti visus iki tol prisiimtus įsipareigojimus. Jei nutiktų taip, kad įmonė negalėtų atsiskaityti su keliautojais, šie turėtų kreiptis į Turizmo departamentą ir pagrįstos pretenzijos bus atlygintos", – tikino Darius Bivainis, draudimo bendrovės "Ergo Lietuva" Krovinių, technikos ir garantijų draudimo skyriaus vadovas.

Skundų negavo

Turizmo departamentas nėra gavęs skundų nei iš "Liturimex", nei iš "Gintarinės salos" klientų. "Turizmo departamentas kišasi tik tokiu atveju, jei gauna skundų. Jei tokių nėra, kaip "Gintarinės salos" atveju, apie įmonės nemokumą sužinome netiesiogiai, o leidimą verstis turizmo veikla įmonė pati grąžina departamentui", – aiškino departamento atstovė spaudai Rūta Dirsienė.

Kadangi keliautojų skundų nesulaukta, matyt, tiek "Liturimex", tiek "Gintarinė sala" atsiskaitė su klientais. "Grąžino pinigus už neįvykusias keliones arba įsigytos kelionės įvyko", – mano R.Dirsienė. Jei yra žmonių, kurie patyrė nuostolių dėl kelionių agentūrų nemokumo ar bankroto, jie raginami kuo skubiau kreiptis į Turizmo departamentą.

Klientus paliko "ant ledo"

Kol kas departamentas yra sulaukęs skundų tik dėl agentūros "Titano vartai" veiklos. Dėl šios priežasties pirmadienį ir buvo sustabdytas šiai įmonei išduotas leidimas verstis kelionių organizavimo veikla.

Į departamentą kreipėsi dvi keliautojų grupės. Viena aštuonių asmenų grupė sužinojo, kad įsigyta kelionė nebebus organizuojama, o agentūra atsisakė grąžinti pinigus. Kita septynių keliautojų grupė ir vadovas šiuo metu keliauja po Pietų Ameriką. Įpusėjus kelionei paaiškėjo, kad agentūra sumokėjo tik už dalį paslaugų, tačiau nepervedė pinigų už antrąjį dalį, į kurią įeina ir kelionė į Lietuvą. Keliautojai kreipėsi į departamentą, o šis – į agentūros veiklą draudusią bendrovę "PZU Lietuva". Draudikas pasirūpino keliautojų grįžimu namo.

"Tai rodo, kad "Titano vartai" – neatsakinga įmonė. Jos direktorė Teodora Dilkienė patvirtino įmonės nemokumą, tačiau bėdų turinti įmonė tęsė veiklą ir pardavinėjo keliones. Todėl departamentui teko sustabdyti leidimo galiojimą. Mūsų tikslas, kad "Titano vartai" daugiau neprisiimtų naujų įsipareigojimų. Jei įmonė dabar parduotų keliones, departamentas kreiptųsi į prokuratūrą", – kalbėjo R.Dirsienė.

Specialisto komentaras
Nijolė Kliokienė, Valstybinio turizmo departamento direktorė

Įmonės, kurios šiandien buvo priverstos nutraukti veiklą ar bankrutuoti, yra dabartinės ekonominės padėties atgarsis. Iki šiol turizmo verslas laikėsi labai gerai. Pirmoji metų pusė buvo labai sėkminga, turizmo sektorius augo 6 proc. Lietuvoje ir 7 proc. pasaulyje. Turizmui krizė smogė labai netikėtai. Jau birželį ir liepą augimas sulėtėjo iki 1–2 proc. Po itin sėkmingo pirmo pusmečio įmonės negalėjo numatyti tokio staigaus kritimo.

Nors kai kurios agentūros skelbia, kad pajamos augo ir rugsėjį bei spalį, tačiau, matyt, dalis jų nesuvaldė padėties. Pamažu keičiasi vartotojų įpročiai. Kelionės nėra būtiniausia paslauga. Prognozuojama, kad ateityje žmonės rinksis keliones į artimesnes šalis, jos bus trumpesnės, keliautojai išleis mažiau pinigų. Svarbiausia vartotojams – kelionės kainos ir kokybės santykis, agentūroms rekomenduojama peržiūrėti veiklos sąnaudas, mažinti išlaidas ir stiprinti konkurencinį pranašumą.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų