Sprogo it bomba
Vakar socialiniuose tinkluose pradėjo plisti vaizdo įrašas, kuriame mama komentuoja kažkokį neva dokumentą, kurį, pasak jos, mokykloje iš mokytojo gavo jos vaikai dėl lytiškumo pamokų ir jų turinio. Įrašu ir pasipiktinimo žinutėmis pasidalijo daugybė žmonių – ši „naujiena“ tarsi sprogo ir dvokas pažiro į visas puses.
„Dokumentas socialiniuose tinkluose sukėlė sprogusios bombos efektą. Sunerimę tėvai juo masiškai dalinasi, skambina tėvų teises ginančioms organizacijoms. Įvertinęs įrašą ir dokumentą, turiu pastebėti, kad jame skleidžiama dezinformacija“, – aiškumo įnešė Rengimo šeimai asociacijos narys Ramūnas Aušrotas.
Anot jo, „atrodo, kad kažkas nusprendė pagąsdinti tėvus sukurdamas netikrą dokumentą ir jį pateikdamas kaip mokykloje gautą“.
„Ar tai padarė minėto įrašo autorė, tęsė R. Aušrotas. – negaliu atsakyti. Iš įrašo matyti, kad jo autorė yra mama, kažkada nukentėjusi nuo vaiko teisių apsaugos sistemos (įrašo citata: „Kur jūs buvote anksčiau, kai paliko trijų vaikų motiną? Įstatymai jūsų manęs neapgynė. „Kita citata: „Kur jūs buvote, kai mane reikėjo ginti? Sakot, įstatymai yra tokie.“) Taigi, įrašą motyvuoja asmeninė nuoskauda dėl neteisybės, patirtos iš valstybės pusės“.
Ar bandėte pasigilinti?
Toliau R. Aušrotas atsako į klausimą, ar tai oficialus dokumentas, ir ar jis galėjo būti platinamas mokykloje tėvams/mokiniams.
„Į abu klausimus atsakymas yra ne. Tokio „dokumento“, tiek dėl formos, tiek dėl turinio, negalėjo pateikti mokykla, taip pat negalėjo pateikti ir mokytojas.
Pirmiausia, valstybiniai dokumentai turi oficialią formą, juose nurodomi nurodomi juos sudariusios institucijos (ministerijos, švietimo skyriaus, mokyklos) rekvizitai. Taip pat yra tam tikra informacijos išdėstymo tvarka. Šis „dokumentas“ reikalavimų neatitinka“, – nurodė R. Aušrotas.
Pasigilinkime į turinį. Pabandžiusieji tą padaryti turėjo pastebėti, kad „dokumente“ pateikta medžiaga yra paimta iš piliečio Algimanto Rusteikos feisbuko profilio įrašo. Tai nurodoma pačiame „dokumente“ – jame pateikiama nuoroda į šį profilį.
„Tikrai būtų keista, kad mokykla ar kita valstybinė institucija, formuodama dokumentą remiasi ne įstatymais ar ministro patvirtintais švietimo dokumentais, o piliečio A. Rusteikos pasvarstymais jo feisbuko profilyje.
Antra, dokumente pateikiama informacija yra paimta iš PSO lytiškumo ugdymo gairių, ne iš Gyvenimo įgūdžių programos. Savo įraše pilietis A. Rusteika aptaria PSO lytiškumo ugdymo gairių grėsmes, bet ne Gyvenimo įgūdžių programos turinį“, – teigė ekspertas.
Dokumentas, anot jo, sukonstruotas taip, jog atrodo, jog būtent šis turinys bus mokomas per pamokas. Tai netiesa.
„PSO lytiškumo gairės (rekomendacijos) Lietuvoje negalioja, jos nėra patvirtintos jokiu teisės aktu, jos nėra ugdymo turinio dalis. Ir nors ideologiškai angažuotas mokytojas gali norėti ir net ketinti jomis remtis dėstant Gyvenimo įgūdžių programą, tačiau toks dėstymas akivaizdžiai išeis iš programos ribų. Per pamokas gali būti dėstomas tik toks turinys, kuris yra numatytas Lietuvoje oficialiai patvirtintose programose. O šiame dokumente pateikto turinio programose, įskaitant ir Gyvenimo įgūdžių programą, nėra. Jei netikite, įvertinkinte patys“, – nuoroda pasidalijo R. Aušrotas.
Ar šis turinys neatsiras ateityje? Anot R. Aušroto, taip gali būti, todėl reikia atidžiai stebėti, kad to neįvyktų. Labiausiai tam gali, specialisto manymu, padėti efektyvus tėvų ir jų teises ginančių organizacijų bendradarbiavimas, keitimasis teisinga ir patikrinta informacija.
„Taigi, tokio dokumento, tiek dėl formos, tiek dėl turinio, oficialiai negalėjo pateikti mokykla, taip pat negalėjo pateikti ir mokytojas. Vienareikšmiškai. Tai melas.
Ar galėjo tokį dokumentą tėvams oficialiai persiųsti susirūpinęs ir sunerimęs mokytojas? Gal ir galėjo, bet tikimybė labai maža. Jei koks nors mokytojas pasinaudodamas savo oficialiu mokytojo statusu, tai padarė, už tokį veiksmą jam gali grėsti drausminė atsakomybė ir net atleidimas iš darbo. Abejoju, kad koks nors mokytojas taip rizikuotų“, – nurodė R. Aušrotas.
Kas sudaro gyvenimo įgūdžių programą?
R. Aušroto manymu, Gyvenimo įgūdžių programa nėra gera, tačiau jai dar toli iki PSO lytiškumo ugdymo gairių.
„Rengimo šeimai asociacijos ekspertai ne kartą ir ne du yra vertinę programos turinį ir nužymėję programos turinyje esančius rifus, kurių reikia saugotis. Pvz.
O taip pat pateikę konkrečius patarimus, kaip tėvams protingiausia elgtis.
Dar kartą kartoju esminius dalykus:
A. Pradiniame ugdyme programa bus integruojama. Taigi, atskirų pamokų nebus. Viduriniame ugdyme (5-10) klasės, bus viena pamoka per savaitę 5-8 klasėse ir viena pamoka per dvi savaites 9 - 10 klasėse.
B. Tiesiogiai su lytiškumo ugdymu susijusios temos programos privalomoje dalyje (70 proc. visos programos) sudaro iki 8 proc. viso turinio (arba 1–2 pamokos iš 26). Kitos pamokos bus susiję su sveikatos įgūdžių (mitybos, judėjimo) ugdymo, žalingų medžiagų vartojimo (narkotikų, tabako) prevencijos, saugaus elgesio gatvėje ir pan. mokymui.
Ministerija informuoja, kad dokumentas, socialiniuose tinkluose pateikiamas kaip programos turinio reziume, neturi nieko bendro su tikruoju programos turiniu.
C. 30 proc. programos turinio yra mokytojo laisvai pasirenkama. Todėl svarbu atkreipti dėmesį, kokias temas mokytojas papildomai įtrauks į dalyko planą. Dalyko mokytojas kiekvienai klasei turi parengti ilgalaikį planą, kurį tvirtina mokyklos direktorius. Prieš prasidedant mokslo metams ar jiems jau prasidėjus, paprašykite dalyko mokytojo, kad jus supažindintų su ilgalaikiu planu, jame numatytomis pamokų temomis ir jų turiniu.
D. Programa bus dėstoma pasitelkiant ne ekspertus iš išorės, bet vidinius mokyklos resursus. Taigi tėvams bus galimybė iš anksto žinoti, kas ją mokykloje dėstys, taigi, išsiaiškinti, kokios yra mokytojo vertybinės nuostatos.
D. Programos įgyvendinimą labiau lems ne jos turinys, o mokytojas. Geras mokytojas sugebės išdėstyti ir blogą programą, blogas mokytojas sugadins net ir gerą. Ideologiškai angažuotas mokytojas sugebės net į iš pažiūros vertybiškai neutralaus dalyko (lietuvių kalbos, istorijos) turinį įdėti ideologinių žinučių. Todėl sužinokite, koks mokytojas jūsų vaikui dėstys GĮP. Mokyklos administracija privalo jums šią informaciją suteikti“, – nurodė R. Aušrotas.
Baimės akys didelės
„Baimės akys yra didelės. Nepasitikėjimas valstybe ir jos institucijomis taip pat. Ir tai suprantama, matant politikus ir centrinės valdžios atstovus priimant sprendimus, kurie neatitinka žmonių lūkesčių ir prieštarauja jų vertybėms. Tačiau visą švietimo sistemą in corpore pavaizduoti kaip nusistačiusią prieš tėvus, ir sąmoningai įgyvendinančią ideologinį užsakymą yra perlenkimas“, – tvirtino R. Aušrotas.
Jis kelia klausimą, kam naudinga gąsdinti tėvus ir pateikti jiems situaciją blogesnę, negu ji yra? Žmogui, kuriam trūksta dėmesio? Sąmokslo teorijų fanatikams? Populistinei jėgai, kuri nori politikuoti? Ar Rusijai, kuriai paranku, kad žmonės nusiviltų ne tik valdžia, bet ir valstybės institucijoms? Kad jie negintų ne tik valdžios, bet ir savo valstybės?
„Sena kaip pasaulis technologija. Apie ją net Evangelijoje rašoma (kaip žydai paskleidė informaciją, jog neva Kristaus mokiniai pavogė iš kapo jo kūną (Mt 28, 12 - 13). Bet aš tikiuosi, kad tai viso labo „baimės akys didelės“ reiškinys. Nepakibkite ant kabliuko ir išsaugokite sveiką kritinį protą. Tikrinkite informaciją“, – patarė R. Aušrotas.
R. Savukyno įžvalgos
Šia tema pasisakė ir Ričardas Savukynas.
„Kadangi dabar yra tikslingai skleidžiami kažkokie kliedesiai (ir dar naudojant botų fermas) apie gyvenimo įgūdžių mokymus, tai va jums sutraukta VISA programa. Programa yra tiesiog apie gebėjimą bendrauti, nekonfliktuoti, spręsti konfliktus ir taip toliau, ir taip toliau. Galit detaliai ją persiskaityti (žemiau yra nuoroda, kur daug detalių), o galit ir su kitais pasidalinti“, – nuoroda pasidalijo vyras.
Jis pridūrė, kad ši programa išties turi skylių: yra pritaikyta tik neurotipiniams vaikams, nors šioms temoms yra kraštutinai svarbus specialus pritaikymas autistinio ir pan. spektrų atvejams.
„Bet tai jau atskira tema būtų. Didesniai daugumai vaikų (apie 95 proc.) ji visiškai tinkama. Ir kaip matote, ten nėra nei užuominos į tuos kliedesius, kuriuos skleidžia kažkokios botų fermos“, – teigė R. Savukynas.
Gyvenimo įgūdžių programą rasite čia
Sureagavo ir ministerija
Šeštadienį į šią situaciją sureagavo ir Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM).
„Dezinformacija! Dėmesio, plinta klaidinga informacija apie nuo rugsėjo mokyklose pradedamą įgyvendinti Gyvenimo įgūdžių programą.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija informuoja, kad dokumentas, socialiniuose tinkluose pateikiamas kaip programos turinio reziume, neturi nieko bendro su tikruoju programos turiniu.
Su programos turiniu pradiniam ir pagrindiniam ugdymui galite susipažinti čia:
Dezinformaciją skleidžiančius dokumentus galima atpažinti iš neoficialaus formato. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos ir kitų valstybinių institucijų dokumentų formos dokumentai turi oficialią formą su rekvizitais. Socialinėse medijose plintantis formatas akivaizdžiai nėra sukurtas valstybinės įstaigos“, – rašoma feisbuko paskyroje.
Naujausi komentarai