Kaip nurodė VPT, konsultacijose praėjusią savaitę dalyvavo, taip pat raštu pasiūlymus siuntė dešimt automobilių gamintojų atstovų. Anot tarnybos, visi jie kėlė klausimą, ar policija, siekdama įsigyti didesnio pravažumo mikroautobusus su automatinėmis pavaromis, neturi galimybės skaidyti pirkimo į dalis atsižvelgiant, ar jie bus naudojami kaimiškose, ar miesto vietovėse.
„Viešųjų pirkimų tarnyba, išgirdusi verslo atstovų poziciją, rekomenduos Policijos departamentui koreguoti viešojo pirkimo techninę specifikaciją, dar kartą įsivertinti poreikį, užtikrinant konkurencingesnės konkurso aplinkos sukūrimą. Taip pat Viešųjų pirkimų tarnyba rekomenduos persvarstyti viešojo pirkimo koncepciją ir ekonominio naudingumo kriterijus, vertinant kuro bei eksploatacines automobilių naudojimo sąnaudas bei suteikiant papildomus balus pageidaujamiems parametrams: pavarų dėžes tipui bei automobilio pravažumą didinantiems sprendiniams“, – nurodo VPT.
Ir VPT, ir policijos vadovai pripažįsta, kad dabartinės sąlygos, ypač reikalavimai dėl automatinės greičių dėžės ir keturių varomųjų ratų, konkurse leidžia dalyvauti tik dviems automobilių modeliams – „Volkswagen Transporter“ bei „Mercedes Vito“. Tai, anot VPT, patvirtino ir konsultacijose dalyvavę gamintojai. VPT nuomone, „esant dabartinėms technologijoms ir gamintojų patirčiai“, policija galėtų ir kitomis priemonėmis užtikrinti deklaruojamą siekį – turėti didesnio pravažumo autobusiukus.
Anot VPT vadovės Dianos Vilytės, gamintojai nurodė, kad policijos poreikiai galėtų būti patenkinti įsigijant automobilius su didesne prošvaisa (atstumu nuo ratų apačios iki dugno), didesniais pakilimo-nusileidimo kampais, didesniu išilginio pravažumo kampu, modeliuose galėtų būti numatyta sukimo momento tarp varančių ratų paskirstymo funkcija, ratų praslydimo kontrolės sistema, „pažeminta“ pavara, jie galėtų turėti tinkamo aukščio, diametro ir protektoriaus rašto padangos.
Kitų šalių patirtis
D. Vilytė BNS sakė, kad artimiausiu metu bus laukiama policijos atsakymo ir tuomet priimami sprendimai dėl konkurso. Policijos atstovai BNS žadėjo komentarą pateikti kiek vėliau, kai susipažins su VPT informacija.
Susitikimuose su VPT, Vidaus reikalų ministerijos ir policijos atstovais dalyvavo „Fiat“, „Nissan“, „Toyota“, „Renault“, „Citroen“, „Hyundai“ deleguoti asmenys, raštu pastabas pateikė „Ford“, „Opel“, taip pat „Mercedes Benz“ bei „Volkswagen“ atstovai.
Anot VPT, Policijos departamento pirkimo techninėje specifikacijoje parengti pernelyg detalūs, pertekliniai reikalavimai – tikslūs išmatavimai, stiklų tamsinimo spalva, leistina bendra masė, pavarų skaičius, ratų bazė, kritikuojama, kad į kriterijus neįtrauktos automobilių eksploatacinės išlaidos – kuro sąnaudos, techninis aptarnavimas.
Policijos vadovai atmeta VPT priekaištus sakydami, kad konkurso sąlygas mažiausiai metus kruopščiai rengę departamento atstovai vadovavosi Suomijos, Estijos patirtimi. Policijos reikalavimus pagrįstais vadina ir vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas.
Ministras BNS pirmadienį sakė suprantantis ir policijos norą įsigyti geriausias priemones, ir VPT priekaištus, todėl žada siekti, kad būtų patenkintos abi pusės. Vis dėlto jis neatmetė, kad kai kurie tarnybos reikalavimai gali būti neįtraukti į sąlygas.
„Mes sutarėme, kad pareigūnai peržiūrės dar kai kuriuos kriterijus, supaprastins savo reikalavimus, kad galbūt galėtų daugiau dalyvauti tiekėjų, ir teiks vėl naują paraišką. Bet mano asmeninis begalinis noras yra surasti taikų sprendimą, kad tikrai palaimintų tą pirkimą ir VPT, ir policijos sistema būtų patenkinta įsigijusi geriausias transporto priemones“, – BNS sakė E. Misiūnas.
Anot jo, reikia įvertinti gamintojų išsakytus argumentus, bet jis abejojo, ar siūlomos alternatyvos gali atitikti policijos anksčiau keltas sąlygas.
„Aišku, uždėkime grandines, nuimkime ir uždėkime „krosines“ padangas, tada tikrai galbūt uždėkime spyruokles, gumas sukelkime – paruošti automobilį privažiavus prie tokio kelio gal dar valandą reikia, po to išvažiuojant vėl viską nuimti. Gal viskas ir įmanoma, bet ar tai racionalu, protinga ir tikrai efektyvu, manau, įvertins patys pareigūnai“, – nurodė ministras.
VPT vertinimu, policijos pirkinys – 120–150 automobilių – galėtų kainuoti iki 4 mln. eurų. Policijos departamentas sako, kad kaina gali smarkiai svyruoti ir priklausys nuo įsigyjamų modelių ir kiekių.
Policija atmeta VPT pastabas
Policija atmeta Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) pastabas dėl automobilių pirkimo konkurso sąlygų ir sako nekeisianti esminių reikalavimų, kad automobiliai turėtų keturis varomuosius ratus ir būtų su automatine pavarų dėže.
„Viešųjų pirkimų tarnybos išplatintos pastabos, kad policija pirktų vienus automobilius kaimo vietovėms – kitus – miestui, yra niekinės, nes sunkiai pravažiuojamų vietų yra tiek miesto, tiek kaimo keliuose. Be to, labai dažnai net mieste patruliuojantiems pareigūnams tenka vykti ir į iškvietimus užmiestyje, rajonuose ar vienkiemiuose“, - teigiama Policijos departamento pranešime.
Konsultacijose dalyvavęs policijos generalinio komisaro pavaduotojas Rimantas Bobinas pabrėžia, kad policija pati nusistato savo poreikius ir reikalavimus pirkiniams.
„Todėl geriausiai žinome, kokių automobilių mums reikia. Praėjusią savaitę vykusiose konsultacijose jautėmės kaip automobilių parodoje, kur turėjome progos išklausyti, kokius automobilius galėtų įsigyti policija“- sako R.Bobinas.
Generalinis komisaras Linas Pernavas sako ginsiantis policijos teisę įsigyti automobilius, kurie galėtų užtikrinti tinkamą reagavimą.
„Šių automobilių reikia ne man, šių automobilių reikia Lietuvos žmonėms. Negalime teisintis, kad nespėjome atvykti, nes mūsų automobiliai tam nepritaikyti. Todėl ir toliau ginsiu policijos poziciją ir sieksiu, kad policininkai turėtų tokius automobilius, kuriais galėtumėme užtikrinti tinkamą reagavimą į žmonių pagalbos šauksmą“ - sako L.Pernavas.
Jis neabejoja, kad dviejų gamintojų konkurencija leistų gauti tokį automobilį už žemesnę nei rinkos kainą.
Naujausi komentarai