– Kurie iš čia esančių automobilių jau galėtų keliauti į Ukrainą?
– Šioje aikštelėje yra ir sulaikyti, ir konfiskuoti automobiliai. Sulaikytų automobilių, kadangi esame teisinė valstybė ir nėra teismo sprendimo, atiduoti kol kas negalime, tačiau apžiūrime konfiskuotus ir sprendžiame – jei vertas prikelti, automobilius kartu su savanoriais remontuojame ir atiduodame ukrainiečiams. Yra ir automobilių, kurių daug remontuoti nereikia, užtenka pakeisti akumuliatorių, padangas, tepalus.
– Latvija tik dabar su valstybės leidimu Ukrainai perduoda konfiskuotų automobilių. Lietuva tai daro jau nuo karo pradžios?
– Taip. Lietuva turi Humanitarinės pagalbos ir vystomą bendradarbiavimo įstatymą, kuris leidžia Vyriausybei teikti pagalbą humanitariniais tikslais. Muitinė ir Mokesčių inspekcija jau ilgai atiduoda automobilius. Pernai muitinė atidavė 82 automobilius, šiemet – jau per 30. Ne visi dar iškeliavo, kai kurie remontuojami, bet sprendimai atidavimo priimti.
Į karo niokojamą šalį siųsti šiukšles būtų negražu.
– Ar tai iš kontrabandininkų konfiskuoti automobiliai, ar yra ir iš girtų vairuotojų?
– Muitinė iš girtų vairuotojų automobilius gali turėti tik tokiu atveju, jei tai buvo užsienietis. Visų girtų vairuotojų automobilius po konfiskavimo priima Mokesčių inspekcija. Muitinė turi savo pastovią klientūrą – kontrabandininkus.
Visas reportažas – LNK vaizdo įraše:
– Tačiau į Ukrainą keliauja ir tie, ir tie?
– Taip. Vienintelis dalykas, ką vertiname – ar tas automobilis reikalingas Ukrainai. Pvz., turime automobilį „Mercedes 600“, kuris būtų tikrai prestižinis ir gražus, bet Ukrainai šiuo metu nereikalingas.
– Ar jis keliaus į aukcioną?
– Taip.
– Ar čia stovi kontrabandininkų automobiliai?
– Lengva atskirti: jei baltarusiški, rusiški, angliškai numeriai – automobilis kontrabandininkų. Jei lietuviški – daug variantų, bet gali būti, kad jo šeimininkas padaugino alkoholio.
– Ar kontrabandininkų automobiliai tokie ir keliauja į Ukrainą – su dvigubomis durimis, keliais bakais?
– Ne. Visos slėptuvės ardomos. Reikia ištraukti tai, kas buvo paslėpta. Dujų bakai būna prigrūsti cigarečių, todėl po remonto bakai būna pašalinami.
– Minėjote, kad kontrabandininkai keliauja dviejų rūšių automobiliais – arba labai gerais, arba labai nudėvėtais.
– Taip. Vieni kontrabandininkai pasiruošę, kad juos sulaikys, todėl naudojami 100–300 eurų vertės automobiliai, kurių negaila prarasti. Kitų atvirkščiai – tikimasi, kad gero, prabangaus automobilio niekas nestabdys ir netikrins. Aišku, tokiais labiau džiaugiamės.
– Kas tinka Ukrainai?
– Visureigiai, mikroautobusai, pikapai – labiausiai reikalingi. Ukrainos kelių infrastruktūra stipriai nukentėjusi, norint pravažiuoti reikia gero pravažumo automobilio.
– Ar čia stovintys lengvieji automobiliai tinkami?
– Tikrai kai kuriuos galima prikelti ir atiduoti Ukrainai. Manau, Latvijoje susidurs su vienintele problema – kadangi įstatymu priėmė, kad reikia atiduoti visus automobilius, Ukrainai tikrai visų jų nereikės, jie turės išspręsti problemą, ką su jais daryti. Kadangi į karo niokojamą šalį siųsti šiukšles būtų negražu.