Pereiti į pagrindinį turinį

STT: vadovėlių ir mokymo priemonių vertinime trūksta skaidrumo

2023-01-11 10:12
BNS inf.

Į vadovėlių rinką ir vėliau mokyklas patenka ne visai tinkamos kokybės vadovėliai, kurių atnaujinimo ar pakeitimo tinkamais naudoti klausimai detaliai nereglamentuoti, trečiadienį pranešė Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT).

T. Urbelionio / BNS nuotr.

Ji antikorupciniu požiūriu vertino Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių ir mokymo priemonių atitikties teisės aktams įvertinimo ir aprūpinimo jais tvarkos aprašą. Vertinimas, pasak STT, atliktas atsižvelgus „į viešojoje erdvėje pasirodžiusią nevienareikšmišką informaciją, susijusią su vadovėlių turiniu“.

Pasak STT, parengto vadovėlio ar mokymo priemonės turinio kokybę ir atitiktį minėtiems reikalavimams  vertina vadovėlio teikėjo pasitelkti ne mažiau kaip trys vertintojai, kurie yra dalyko specialistai arba mokytojai praktikai.

STT atlikto vertinimo metu nustatyta, kad nėra išsamiai reglamentuoti reikalavimai vadovėlių vertintojams, neaišku, kokiais kriterijais remiantis jie atrenkami ir kokie detalesni kvalifikacijos, kompetencijos reikalavimai jiems taikomi.

„Taip pat galimai neužtikrinama interesų konfliktų prevencija – nėra nustatyti apribojimai, kad vadovėlių vertintojai nebūtų susiję artimais ar darbo santykiais su vadovėlių teikėju, jo vadovais / savininkais bei su jais artimus ryšius turinčiais asmenimis“, – teigiama STT pranešime.

Taip pat galimai neužtikrinama interesų konfliktų prevencija – nėra nustatyti apribojimai, kad vadovėlių vertintojai nebūtų susiję artimais ar darbo santykiais su vadovėlių teikėju.

Remiantis aprašu, teikiant vadovėlį Nacionalinei švietimo agentūrai (NŠA), atsakingai už į rinką patenkančių vadovėlių tinkamumo naudoti ugdymo procese priežiūrą, nėra privaloma pateikti atlikto vadovėlio vertinimo su detalia informacija, įrodančia, kad vadovėlio turinys atitinka nustatytus reikalavimus.

Pačios NŠA vėliau atliekamų vadovėlių, jau įtrauktų į NŠA sudaromą tinkamų ugdymo procese naudoti vadovėlių sąrašą, vertinimo procedūrų detalūs rezultatai taip pat nėra viešai skelbiami.

Gavusi informacijos dėl vadovėlyje ar mokymo priemonėje pastebėtų klaidų, NŠA privalo kreiptis į teikėją, prašydama ištaisyti klaidas ir informuoti apie tai mokyklas. Tačiau teisės akte nedetalizuojamas nei terminas, per kurį klaidos turi būti ištaisytos, nei pasekmės, kilsiančios neįvykdžius minėtų prievolių.

Apraše taip pat numatytas trejų metų terminas nuo mokymo programos pakeitimo, per kurį vadovėlis turi būti atnaujintas. Vertinimo metu nustatyta, kad vadovėlių atnaujinimo privalomumas siejamas ne su pakeistomis mokymo programomis, bet su teikėjo asmeniniu apsisprendimu juos atnaujinti, kuris galimai gali nesutapti su programos pakeitimo laikotarpiu. Be to, įvertinama labai nedaug vadovėlių (vos vienas ar keli per metus), nors apraše numatyta, kad NŠA tai turi daryti gavus skundą dėl klaidų arba teikėjui išleidus naują vadovėlį.

STT Antikorupcinio vertinimo išvadą pateikė Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai ir NŠA. Jos per du mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į STT pateiktas pastabas ir pasiūlymus.

Rugsėjį iš apyvartos buvo išimtas leidyklos „Šviesa“ rusų kalbos vadovėlis „V dobryj put“. Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė tuomet teigė, kad jame „yra vietos, kurios šlovina Rusiją, ir šiame, brutalaus karo kontekste, yra visiškai nepriimtinos“.

Po šio atvejo pranešta, kad Nacionalinė švietimo agentūra papildomai vertins visus rusų kalbos vadovėlius, priemonių turinį paprašyta įvertinti ir pačių leidyklų.

Ministerija savo ruožtu BNS informavo, kad atsižvelgusi į SST pastabas kartu su Nacionaline švietimo agentūra per du mėnesius, kaip yra įsipareigojusi, patikslins ir sukonkretins ugdymo mokymo priemonių ir vadovėlių vertinimo tvarką.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų