Už kelionę nemokės
Marija autobusu atvažiavo į Trakų centrą – sakė, reikia į polikliniką. Ji gyvena už maždaug trijų kilometrų, tiek nueiti neleidžia sveikata.
„Mes – pensininkai, neturime mašinų, neturime jėgų“, – šnekėjo Marija.
Bilieto kaina nedidelė, bet Marijai reikalingas autobusas važiuoja tik tris kartus per dieną.
„Kainuoja labai pigiai, bet ne tas reikalas – mums reikia, kad važiuotų dažniau“, – sakė ji.
Vietinių laukia maloni staigmena – viešasis transportas nuo paskutinės vasario savaitės bus nemokamas.
„Trakų rajono ribose, aišku, ne išimtis yra ir miestas. O už rajono ribų kol kas yra numatyta, kad keliavimas bus mokamas“, – komentavo „Trakų autobusų“ direktorius Rolandas Lenkauskas.
„Paprastas žmogus sakys: valio, nemokamai. Bet gal bus didesni mokesčiai? Vis tiek iš kažkur kompensuoti tikriausiai reikės“, – svarstė viena gyventoja.
„Čia truputį juokinga, liks tik pažadai. Tegul meta į mane akmenį – nebuvo taip ir nebus“, – netikėjo kitas.
Visas reportažas – LNK vaizdo įraše:
Meras sakė, kad nemokamai galės važinėti tik Trakų rajono gyventojai, jie turės turėti trakiečio kortelę. Ji už kelis eurus bus parduodama tik rajone deklaravusiems gyvenamąją vietą.
Paprastas žmogus sakys: valio, nemokamai. Bet gal bus didesni mokesčiai? Vis tiek iš kažkur kompensuoti tikriausiai reikės.
„Mes, aišku, žiūrime į finansinį rodiklį, manome, kad bus tam tikra paskata deklaruoti savo gyvenamąją vietą čia. Kaip ir žinoma, iš deklaruotų gyventojų mes gauname dalį GPM“, – teigė Trakų rajono meras Andrius Šatevičius.
Transportas nemokamas, o ar bus važiuojančių? Trakuose dabar ir stoties nebeliko, ji statoma naujai. Dabar per metus „Trakų autobusai“ perveža apie 20 tūkst. keleivių, žadama, kad ir mieste kursuos daugiau autobusų, kad tik automobiliai atlaisvintų gatves. Vietiniai sakė: siaubinga, kad kai kurie kiemuose vietoje sodo ar darželio leidžia statyti automobilius atvykėliams ir ima už tai pinigus.
„Nepatinka, kad tiek daug automobilių stovi netoli pilies“, – piktinosi vienas gyventojas.
Numatoma, kad trakiškių nemokamos kelionės kainuos keliasdešimt tūkstančių.
„Biudžete šiais metais planuojame apie 30 tūkst. eurų „Trakų autobusams“ padengti nuostolingus reisus“, – kalbėjo savivaldybės administracijos direktorė Jolanta Abucevičienė.
Ne pirmas atvejis
Trakai – ne vieninteliai ir ne pirmieji, kurie gyventojams dovanoja nemokamą transportą.
„Dabar nėra didelės kainos, nėra brangu, bet ir tai yra kažkoks palengvinimas“, – manė Keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis.
T. Urbelionio / BNS nuotr.
„Nemokamo sūrio nėra, mes tą žinome“, – rėžė „Linavos“ generalinis direktorius Zenonas Buivydas.
Visgi pačią idėją pašnekovas palaikė ir vardijo, kur savivaldybės gali sutaupyti.
„Nereikia kontrolės, neapkraunami vairuotojai bilietuoti ir t. t. Jau yra paskaičiuota. Aišku, yra tam tikri klausimai dėl apskaitos“, – aiškino Z. Buivydas.
Pavyzdžiui, Tauragėje nemokamos kelionės jau apie 1,5 metų. Per pirmuosius mėnesius keleivių padaugėjo 60 proc., daugiau kursuoja elektrinių autobusų.
„Kai mes startavome, tas mokestis savivaldybei kainuodavo gal 80–90 tūkst. daugiau per metus“, – kalbėjo Tauragės autobusų parko vadovas Rimantas Martinavičius.
Nemokamas transportas didmiesčiuose?
Ar nemokamas transportas įmanomas didžiuosiuose miestuose? Pavyzdžiui, Vilniuje šiuo metu nemokamai važinėja mokytojai.
„Mes esame išdaliję apie 25 tūkst. vilniečių kortelių. Šiais metais taryba planuoja tokias pačias privilegijas suteikti socialiniams darbuotojams“, – teigė savivaldybės administracijos vadovė Lina Korizienė.
„Priklauso nuo savivaldybės biudžeto. Pavyzdžiui, Talinas tą sprendimą yra priėmęs 2013 metais, bet Talinas yra šiek tiek mažesnis už Vilnių. Ten pradžioje reikėjo apie 10 mln. papildomų lėšų, dabar reikia daugiau“, – tvirtino G. Nakutis.
Visgi vilniečiai kol kas vilčių gali neturėti. Anot savivaldybės, tokia dovana būtų per brangi.
„Visiškai nemokamo viešojo transporto neplanuojame, nes Vilnius – vienas didžiausių miestų, tai iš tikrųjų mums pakankamai nemažai kainuotų. Vien 2021 metais už viešojo transporto vilniečių kortelių pardavimą esame surinkę apie 20 mln. eurų“, – pripažino L. Korizienė.
Net ir tokia milijoninė lengvata kai kurių nepriverstų persėsti į viešąjį transportą. Tad, specialistai sako, verta pagalvoti ir apie kitas priemones.
Naujausi komentarai