Sėkmingiausiai JAV rinkoje parduodamam hibridiniam automobiliui „Toyota Prius“ dar praėjusią savaitę buvo iškilusi didžiulė grėsmė.
Aleksas Severinskis, 65-rių metų emigrantas iš buvusios Sovietų Sąjungos, šiuo metu gyvenantis Floridoje, pareikalavo nutraukti hibridinių automobilių pardavimus dėl patento pažeidimų, praneša „Bloomberg“.
Susitarimas tarp A. Severinskio įkurtos ribotos atsakomybės įmonės „Paice“ (Power Assisted Internal Combustion Engines) ir automobilių gamintojo „Toyota“, nutraukęs šešis metus trukusį bylinėjimąsi, buvo paskelbtas posėdyje prieš pirmadienį turėjusį įvykti pirmąjį bylos svarstymą „Toyota“ prieš JAV Tarptautinės prekybos komisiją (ITC) Vašingtone. ITC yra nepriklausoma agentūra, įsteigta siekiant apsaugoti JAV rinkas nuo nesąžiningos prekybos veiklos. Kai nustatomas pažeidimas, ji turi įgaliojimus blokuoti produktų importą ir paprastai palaiko patentų savininkus, išskyrus sveikatos arba viešosios politikos ginčus.
Bendrai pasiekto susitarimo sąlygos nebuvo atskleistos, o anksčiau iškelti ieškiniai Teksase ir JAV Apeliaciniame teisme kitą dieną taip pat buvo nutraukti.
„Šalys susitaria, kad net jei tam tikri „Toyotos“ automobiliai buvo pripažinti kaip „Paice“ patento atitikmuo, „Toyota“ pati sugalvojo, suprojektavo ir sukūrė „Prius“, ir „Toyotos“ hibridinės technologijos yra nepriklausomos nuo jokių „Paice“ ir dr. A. Severinskio išradimų, o yra „Toyotos“ ilgamečio darbas rezultatas“, - taip abi kompanijos pateikė savose ataskaitose.
Susitarimu „Toyota“ perėmė teisę į visus išradėjo patentus iki paskutinio jų galiojimo pabaigos 2019 metais.
Milžiniška rinka ar išradėjo teisės?
„Paice“ įkūrėjas A. Severinskis buvo paskelbęs, kad jo 1994 m. užpatentuotą aukštos įtampos sistemą, paremtą benzino-elektros maitinimo metodu, hibridiniuose automobiliuose „Toyota“ panaudojo be sutikimo.
„Kai sumaniau hibridinį variklį, pasakiau sau, kad tai mano didžiausias išradimas. Jie vagys! Pagaliau žmonės supras vertę to, ką aš išradau, ir suteiks tam teisingą įvertinimą“, - pirmadienį prieš taikų susitarimą interviu „Bloomberg“ sakė A. Severinskis. - „Toyota“ yra pirmaujanti technologijų kompanija, ir galiausiai pripažins išradimo vertę“.
„Ford“, gaminantis „Fusion“ hibridą, sutarė dėl „Paice“ technologijos patento – apie tai kompanijos paskelbė liepos 16 d., tačiau sąlygų taip pat neatskleidė.
„Paice“ patentas apima būdą aprūpinti automobilio ratų sukimo momentą iš abiejų – elektros ir vidaus degimo – variklių, naudojant aukštos ir žemos įtampos srovės derinį.
Sovietų emigrantas, savo karjerą pradėjęs kaip prieštankinių ginklų kūrėjas, jau keletą metų iš Japonijos bendrovės reikalavo atlygio.
Tarptautinės prekybos JAV komisija turėjo apsispręsti, kas svarbiau: autorinių teisių apsauga ar galima ekonominė žala dėl „Toyota Prius“ pardavimų sustabdymo. „Toyota“, savo ruožtu, patikino teismą, kad modelyje „Prius“ įdiegtas hibridinis variklis, yra ilgalaikio bendrovės inžinierių darbo rezultatas ir prašė Tarptautinės prekybos komisiją JAV atmesti A. Severinskio ieškinį.
„Esame įsitikinę, kad vyriausybė apsvarstys visus galimus šios problemos padarinius. Nemanau, kad labiausiai parduodamo hibridinio automobilio uždraudimas – Jungtinių Valstijų interesas“, - prieš susitarimą su išradėju teigė „Toyota Motor“ Pardavimų JAV prezidentas Jimas Lenttsas.
ITC teisininkas Teodoras R. Essexas nurodė, kad „Toyota“ negali mėginti užginčyti patento galiojimo, ar jį pažeisti, o tokie atvirai reiškiami klausimai kaip – nors „Paice“ yra vidaus rinkos kompanija, svarbus visuomenės interesas – yra draudžiami. „Prius“ tapo populiariausiu hibridu ne tik JAV, bet ir Japonijoje.
2005 m. JAV Federalinis Teismas nurodė „Toyotai“ sumokėti išradėjui po 25 JAV dolerius (apie 66 litai) už kiekvieną jo technologija pagrįstą automobilį. Bet fizikui to nepakako. Emigrantas pareikalavo sumą padindinti iki 98 JAV dol. (apie 260 litų). Teisė ir vėl palaikė mokslininko pusę. Tačiau „Toyota“ nutarė nemokėti ir toliau bylinėtis.
JAV rinkoje vien per birželio mėn. parduoti 14 639 hibridiniai „Toyotos“ modeliai „Prius”, „Camry“, bei „Lexus“ hibridai – HS250h ir RX450h”. Jei teismas būtų patenkinęs A. Severinskio ieškinį, už vieną tokį mėnesį „Toyota“ būtų priversta mokėti išradėjui 1,4 mln. JAV dolerių (apie 3,7 mln. Lt).
Jei Tarptautinės prekybos Komisija būtų pripažinusi paskutinį A. Severinskio ieškinį pagrįstu, „Toyota“ galėjo prarasti apie 10 proc. pardavimų JAV rinkoje.
Išradimui skyrė dešimtmečius
1967 metais A. Severinskiui tuometiniame Charkovo radioelektronikos institute (dab. Charkovo valstybinis radioelektronikos universitetas, Ukraina) buvo suteiktas elektrotechnikos mokslų kandidato (dab. magistro) laipsnis. Po aštuonerių metų jis apsigynė daktaro laipsnį Maskvos radioelektronikos ir fizikos matavimų institute. 1978 m. iš tuometinės Sovietų Sąjungos, turėdamas 800 JAV dolerių, jis su šeima emigravo į JAV.
A. Severinskio susidomėjimo hibridinėmis transporto priemonėmis priežastis – kompiuteris. Visą 9-ąjį dešimtmetį jis sukūrė daug kurdamas nepertraukiamo maitinimo kompiuterines sistemas.
Patentas benzinu-elektra varomos transporto priemonės technologijai buvo suteiktas jau anksčiau, bet nepertraukiamo variklio sukimo momento klausimas liko neišspręstas. Ši kliūtis trukdė hibridą įsivaizduoti kaip įprastą automobilį, o ne keistą jungikliu iš/į- jungiamą dujomis arba elektrą varomą mechanizmą. Susidurta su abejonėmis apskaičiavimo galimybių ir būtiniausių automobilių sudedamųjų dalių įkainių.
Metai paieškų ir tyrinėjimų, paskatinimai už mokslinius tyrimus ir aukštos įtampos elektros puslaidininkių technologijų plėtotė paskatino A. Severinskį 1992 metais įkurti „Paice“ korporaciją. Jis pradėjo dirbti prie savo sumanymo.
1994 m. rugsėjo 6 d. JAV patentų ir prekės ženklų registravimo tarnyba suteikė patentą hibridinių transporto priemonių aukštos įtampos sistemai, paremtai benzino-elektros galios metodu. Metodą ir jį siejančią technologiją, išradėjas pavadino „Hyperdrive“. Tai buvo ilgo darbo ir mokslinių tyrimų rezultatas, leidęs suprasti, kad automobilių pramonės ateitis priklausys hibridams.
Paskutiniajame XX a. dešimtmetyje atpigę puslaidininkiai pagaliau leido A. Severinskiui užpatentuotas idėjas įkūnyti transporto priemonės prototipe. 1999 spalį savo technologiją jis pritaikė „Cadillac Coupe de Ville“ ir gavo gamintojų licenziją.
Praėjus trejiems metams nuo patento teisių įgyjimo, „Toyota“ išleido pirmosios kartos „Prius“ hibridą. Tai nebuvo pirmasis visuomenei skirtas hibridinis automobilis, tačiau buvo pripažintas etalonu. Antrosios kartos „Prius“ pardavimai pasiekė neregėtas aukštumas, o jis pramintas tiesiog „žaliuoju automobiliu“.
„Prius“ sujungė A. Severinskio technologiją į darnią visumą, tačiau buvo naudojamas be licencijos ir autoriaus leidimo, ir nors abi šalys jau pareiškė apie analogišką, tačiau vieną nuo kitos nepriklausiusį technologijos kūrimo procesą, savarankišką ir esą nežinant apie išradimą ar patentą, „Toyota“ iš pradžių atsisakė pripažinti bet kokį A. Severinskio indėlį.
Tuomet, prieš šešerius metus, ir prasidėjo bylinėjimosi procesas dėl patento pažeidimo tarp A.Severinskio ir „Toyotos“.
Ne ką mažiau „Toyota“ siekia apsaugoti ir savo gamybos technologijas. Daugiau nei 4000 patentų, susijusių su hibridinių automobilių technologija, gamintojas yra įregistravęs JAV – o tai 43 procentai visų patentų, susijusių su hibridiniais automobiliais. Bylinėdamasi su išradėju 2009 metais kompanija pareiškė pretenzijas į daugiau nei tūkstantį patentų vien „Prius“ modeliui.
Parengta pagal bloomberg.com, jalopnik.com, businessweek.com, news.auto.ru, paice.net.
Naujausi komentarai