„Morgan“ – paskutinė automobilių kompanija, kuri priklauso šeimai. Ir štai ši miniatiūrinė įmonė – laisva ir nepriklausoma – švenčia savo šimtąjį gimtadienį. Stebuklas? Mažas – tai tikrai.
Paskutinis išgyvenęs „Morgan“, pagamintas iš ketaus. Paskutinis tikras britų rodsteris, tikriems vyrams, besimaudantiems po šaltu dušu ir su plaukais ant krūtinės. Tai bastionas prieš išlepimą, važiuojantis jau 100 metų – tokį jį pažįsta pasaulis. Žurnalistai iš „Autobildo“ labai nustebo, kai pasikalbėti sutikęs Charlesas Morganas juos pasitiko vilkėdamas ne seną lėktuvo piloto striukę ir apsauginius akinius, rašo autobild.lt.
Šis 56-erių vyras, trečios kartos įmonės savininkas vilkėjo puošnų verslininko kostiumą ir kalbėjo: „Mes turime ir ateities viziją, ir planą“.
„Morgan“ turi vizijų? Skamba taip pat įtikinamai kaip ir elektrinio židinio ugnis. Netrukus šeimininkas paaiškina savo žodžius: „Mūsų vizijos pagrindas yra senosios „Morgan“ vertybės – mažas svoris ir paprasta, efektyvi technika, – teigė Ch.Morganas: – Mes ir ateityje gaminsime automobilius ilgais variklio dangčiais tam, kad būtų galima šauti į priekį lyg iš gerai subalansuoto šautuvo. Ir toliau bus sėdima ant galinės ašies – taip pavyks išsaugoti šimto metų senumo pojūčius. Automobilyje žmogus jausis taip, lyg apsiavęs pačius patogiausius batus“.
Šeimos gamyklos tradicijų tęsėjas priduria: „Mes ir toliau liksime šeimos įmonė ir jokiu būdu netapsime kokia nors gobšia kompanija“. Taip, už tokius žodžius Ch.Morgano tėvas Peteris ir senelis Harry patapšnotų jam per petį.
Amžina: ilgas variklio dangtis ir nepriklausoma pakaba
Diplomuotas traukinių inžinierius Harry Frederickas Stanley 1909 metais padėjo kertinį Morganų šeimos verslo akmenį – iš plonyčių detalių jis sukonstravo triratį. Ši vienvietė transporto priemonė buvo valdoma smeigtuką primenančiu vairu, pasiekdavo 7 AG, svėrė tik 80 kilogramų ir greitėdavo tarsi pasiutusi. Visi, kas tik pamatydavo šį triratį, tuoj pat priskirdavo jį sportiniams automobiliams. Negana to ši transporto priemonė puikavosi moderniausia nepriklausoma pakaba. Morganų šeima ja buvo taip sužavėta, kad ši pakaba naudojama dar ir šiandien. Pavyzdžiui, V6 rodsteryje ji susidoroja su 200 AG.
„Tačiau tai nereiškia, kad „Morgan“ įmonėje visi laikrodžiai sustoję“, –pasakoja anūkas Charlesas. Priešingai – už antikinių degtų plytų mūrų siaučia pažanga. Tai įrodydamas šeimininkas atvairavo „Aero Super Sport“ automobilį. Tai naujausias „Morgan“, kaip ir „Aero 8“, bet turintis dviejų dalių „Targa“ stogą. Ir jam paklūsta 325 AG. Juokinga, bet kartu ir kieta – atrodo lyg būtų atkeliavę iš kitos planetos.
Garbės reikalas: rankų darbas vietoj konvejerio
Netrukus pasirodo ir senelio meistriškumo įrodymas. „Morganų“ kolekcininkas Chrisas Boothas nutarė šį ypatingą kūrinį prikelti antram gyvenimui, išsaugodamas jį iki kaulo smegenų originalų, net su tikru „Peugeot“ gamybos V2 varikliu. Vienai šio unikalaus „Morgan“ arklio galiai tenka tik po 12 kilogramų – tai atitinka vidutinio „VW Golf“ galios ir kilogramų santykį. Atitinkamai vikriai triratis ir pajuda – prieš šimtą metų tokia dinamika buvo ypatingas pasiekimas. Jo vairo mechanizmas neįtikėtinai tikslus, prietaisų skydelio nėra, kėbulas ypač erdvus, o sėdėjimo pozicija labai atpalaiduojanti.
Naujajame „Super Sport Morgan“ gerbėjai gali jaustis per daug suvaržyti ir apsaugoti nuo vėjo – negi didžiulę pažangą patyręs „Morgan“ kažkur pametė savo dvasią? Charlesas pamoja ranka. Pasirodo, ji vis dar yra, klasikinio rodsterio dvasia, tokia pat kaip prieš 73 metus, kai buvo sukurtas pirmasis keturratis „Morgan“. Ir 1918 metais įrengtose dirbtuvėse vis dar dirba staliai, ten kalama, sukami varžtai, siuvama, vyrauja toks pat rankų darbas kaip tėvo ir senelio laikais. Tik viskas vyksta gal šiek tiek efektyviau, nes vietoj 40 valandų, dabar naujajam rodsteriui pagaminti užtenka 17 valandų. Per metus pagaminama 750 automobilių. „Tačiau be streso, – priduria Morganas III. – Darbuotojai visada turi laiko ir paplepėti.“
Morganas III: „Mes ne gobšuoliai“
Garsus BBC ekspertas, 1990 metais nuodugniai išanalizavęs šią įmonę, paskelbė triuškinančias išvadas. „Tie, kurie taip gamina automobilius, ilgai neišgyvens“, - nugriaudėjo televizijos ekranuose. Tačiau žiūrovai buvo kitos nuomonės: „Po šios laidos užsakymų padaugėjo 50 procentų”, – pasišaipė Ch. Morganas.
Gerai, tačiau kokios išgyvenimo galimybės šiandien? „Bus sunku. Mes turime gaminti lengvus, efektyvius sportinius automobilius, kurie teiktų malonumą, tačiau paskui save nepaliktų kenksmingų išmetamųjų dujų kamuolių. Mes turime būti gepardu tarp raganosių.“ Lygiai taip pat kaip prieš 100 metų buvo „Morgan“ triratis.
Vakar
Prieš 100 metų Harry Frederickas Stanley Morganas, trumpai vadinamas H.F.S., sukūrė pirmąjį rodsterį. Jo sumanyta koncepcija turėjo pasisekimą.
Šiandien
Dabar prie vairo sėdi anūkas: Charlesas Morganas savo dirbtuvėse, esančiose Malvern Link vietovėje, tiesia „geležinkelio iešmus“ kitiems 100 metų.
Naujausi komentarai