Klaipėdoje brandinamos dviejų naujų skulptūrų idėjos, svarstytos bendrame LAS Klaipėdos apskrities organizacijos architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybos bei Lietuvos dailininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus tarybos posėdyje, sulaukė skirtingų įvertinimų.
Rotary klubo „Concordia 1826“ sumanymas informaciniu ženklu pažymėti Buriuotojų krantinę ir svarstymui pateiktas informacinės rodyklės projektinis pasiūlymas (autorius G. Stasiulis) buvo įvertintas kritiškai. Tuo pat metu VšĮ „Vakarų istorijos fondas“ iniciatyva parengtas skulptūros pirmajam Klaipėdos krašto automobilių ir motorračių klubui įamžinti projektas bei jo autoriai – skulptorius A. Sakalauskas, architektai V. Balsys ir V. Dapkevičius – išgirdo daug komplimentų už patrauklią, įdomią bei motyvuotą naujo miesto meninio akcento idėją.
Buriuotojų krantinės ženklui nepritarta
Architektų ir dailininkų sąjungų nariams pristatytas informacinės rodyklės kairiajame Danės krante projektas - granito plokštė su virš jos montuojamomis stilizuotomis, vėtrungės silueto bronzinėmis rodyklėmis. Skulptūros matmenys - 1,5 x 2 m. Autoriaus teigimu, ant granito plokštės lietuvių ir anglų kalbomis būtų užrašytas krantinės pavadinimas bei informacija apie tai, kada ir kodėl ši vieta buvo taip pavadinta. Tinkamiausia vieta šiai skulptūrai, anot G. Stasiulio, veja prie septynaukščio biurų pastato Žvejų gatvėje.
Kadangi Buriuotojų krantinės paženklinimo idėja viešojoj erdvėj svarstoma ne pirmą kartą, autorius teigė rengęs ne vieną šio ženklo projektą, svarstęs ir kitas galimas jo pastatymo vietas. Pavyzdžiui, informacinę lentą montuoti prie Biržos tilto, tačiau tam nepritarę paveldosaugininkai.
Posėdžio dalyviai išsakė įvairių nuomonių apie informacinės rodyklės idėją. Abejota, ar prasminga vietos pavadinimą ženklinti granito monumentu. Esą tam pakaktų ir kuklesnių, prie bendros miesto vietovardžių žymėjimo stilistikos labiau derančių priemonių, pvz., informacinės lentelės, kuri galėtų būti įmontuota kad ir krantinės grindinyje.
Kritinių pastabų sulaukė ir pateiktas informacinės rodyklės meninis sprendimas. Esą tekstas ant skulptūros išdėstytas per žemai, žmonėms bus nepatogu perskaityt tekstus. Kai kurie posėdžio dalyviai autoriui ir idėjos iniciatoriams siūlė „aukštinti“ ženklą, jį montuoti ant šaligatvio, galbūt rinktis dvipusę kompoziciją, kad rodyklė būtų apeinama ir matoma iš visų pusių, tada skulptūra labiau atitiktų informavimo priemonės fukciją. Siūlyta stilizuotą vėtrungę padaryti judančia. Nors būta nuomonių, jog vėtrungės simbolis apskritai nebūdingas Klaipėdai, tai – Neringos ypatumas.
Galutinis LDS Klaipėdos skyriaus tarybos narių ir LAS Klaipėdos apskrities organizacijos Architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybos sprendimas – pateiktam projektiniam pasiūlymui nepritarti. Protokole fiksuota abejonė, ar krantinės pavadinimui pažymėti reikalingas tokios apimties monumentas. Projekto iniciatoriams bei autoriui rekomenduota ieškoti sprendimų, labiau derančių su aplinka bei atliekančių informacinės rodyklės funkciją.
Komplimentai baikerių iniciatyvai
Uostamiesčio baikerių iniciatyvą skulptūrine kompozicija Klaipėdoje įamžinti Lietuvos motociklizmo ištakas dailininkų ir architektų organizacijų autoritetai įvertino itin teigiamai. Komplimentų sulaukė tiek idėja, tiek meninis sprendimas – jiems posėdyje pritarta vienbalsiai.
Projekto autoriai teigė naują meninį akcentą matantys tik vienoje uostamiesčio vietoje – senamiestyje, ant esamo šaligatvio tarp Pilies, Sukilėlių ir Daržų gatvių. Prie judrios sankryžos esančiame plote šiuo metu stovi informacinis bokštelis, kurį siūloma iškelti, o jo vietoje formuoti „baikeriškos“ dvasios erdvę.
Architektas V. Dapkevičius teigė, jog vieta naujai skulptūrai siūloma ne atsitiktinai. Pagal istorinę medžiagą nustatyta, jog būtent šioje teritorijoje 1920-1940 m. veikė pradžią Lietuvos motociklizmo judėjimui davęs klubas.
Autorių pasiūlytas sprendinys: dangomis suformuotas klubo ženklas, jame įkomponuotas užrašas apie įamžinamą objektą, epicentre – žmogaus su motociklu skulptūra, aplink ją, ant grindinio, dabartinių šalies motociklininkų klubų ženklai.
Anot skulptūros autoriaus A. Sakalausko, kuriamos skulptūros prototipas – žinomas Lietuvos keliautojas, motociklininkas Antanas Poška, kadaise motociklu nukeliavęs net iki Indijos. Motociklo modelis – 1928-ųjų „Indian“, kuria važinėjo keliautojas. Neatmetama galimybė, jog juo jis buvo atkakęs ir į Klaipėdą. Menininkas teigė skulptūrą kursiantis iš akmens ir nerūdijančio plieno. Numatomas besisveikinančio žmogaus silueto aukštis – iki 2 metrų. Tiek motociklas, tiek žmogaus skulptūra, anot A. Sakalausko, bus ne abstraktūs, bet detalizuoti, dokumentinio pobūdžio.
Autoriai tikisi, jog skulptūra bus informatyvi ir patraukli tiek miestiečiams, tiek turistams. Neabejojama, jog ši vieta taps baikerių traukos tašku.
Palankiai įvertinto projekto autoriams ekspertai rekomendavo spręsti skulptūros apšvietimo ir planuojamoje vietoje esančių kelio ženklų išdėstymo problemas, o buvusios istorinės gatvės vietą išskirti – akcentuoti grindinio danga. Posėdį stebėjusiems baikerių klubo atstovams palinkėta sėkmės įgyvendinant jau dabar intriguojantį sumanymą.
Naujausi komentarai