Vilniaus apygardos administracinis teismas (VAAT) panaikino Vilniaus savivaldybės sprendimą dėl keliolikos mažų rajono mokyklų jungimo prie didesnių.
Penktadienį teismas patenkino Vyriausybės atstovo Vilniaus apskrityje skundą Vilniaus rajono savivaldybės tarybai. Teismas panaikino dalį kovo 24 d. sprendimo, kuriuo buvo nustatyta klasių komplektų skaičius penkiolikoje Vilniaus rajono mokyklų.
Vyriausybės atstovas Vilniaus apskrityje kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą prašydamas panaikinti dalį Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2010-03-24 sprendimo „Dėl 2010-2011 mokslo metų klasių komplektų nustatymo", kuriuo buvo nustatytas klasių komplektų skaičius 15-oje Vilniaus rajono savivaldybės įsteigtų bendrojo lavinimo mokyklų.
Pareiškėjo manymu, sprendimas prieštarauja Vyriausybės 2004-06-14 nutarimu patvirtintų Bendrojo lavinimo, specialiojo ugdymo, profesinio mokymo mokyklų, pagalbą mokiniui, mokytojui ir mokyklai teikiančių įstaigų steigimo, reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo kriterijų sąrašo (toliau – Kriterijų) nuostatoms.
Vilniaus rajono savivaldybės taryba mano, kad savivaldybės teritorijoje gyvenančių vaikų iki 16 metų ugdymas yra savivaldybės prerogatyva, todėl tik savivaldybės, kaip savo teritorijos šeimininkės, turi teisę įgyvendinti šią funkciją.
Pasak Vilniaus rajono savivaldybės tarybos, jeigu klasės būtų komplektuojamos taip, kaip to reikalauja pareiškėjas bei teisės aktai, tektų uždaryti mokyklas, būtų pažeidžiamas Švietimo įstatymas, kiekvienam asmeniui laiduojantis švietimo prieinamumą.
Vilniaus rajono savivaldybės taryba prašė teismo kreiptis į Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar Kriterijų nuostatos, kurių vykdymas, pasak atsakovo, veda prie mokyklų uždarymo, neprieštarauja Švietimo įstatymui ir Konstitucijai.
Vilniaus apygardos administracinis teismas, išnagrinėjęs administracinę bylą priėjo išvadą, kad bendrojo lavinimo mokykloms nustatydamos klasių komplektų ir priešmokyklinio ugdymo grupių skaičių pagal vykdomas programas, savivaldybės privalo vadovautis Bendrojo lavinimo, specialiojo ugdymo, profesinio mokymo mokyklų, pagalbą teikiančių įstaigų steigimo, reorganizavimo, likvidavimo ir pertvarkymo kriterijų sąrašo, patvirtinto LR Vyriausybės 2004-06-14 nutarimu Nr. 746, nuostatomis, kurios taikomos visų savivaldybių teritorijose.
Nors įgyvendindamos savo funkcijas savivaldybės turi Konstitucijos ir įstatymų nustatytą sprendimų iniciatyvos, jų priėmimo ir įgyvendinimo laisvę ir yra atsakingos už savarankiškųjų funkcijų atlikimą, savivaldybių veiklą saisto įstatymų nustatyti reikalavimai ir tvarka, kuri, kai tai numatyta įstatymuose, nustatoma ir kituose teisės aktuose. Teismo sprendime pažymima, kad reikalavimai, keliami mokyklų klasių komplektų sudarymui, turi būti vykdomi atsižvelgiant į mokinių skaičių bei kitas LR švietimo įstatymo, Kriterijų sąrašo nuostatas, o aplinkybė, kad asmenys turi galimybę rinktis kito steigėjo mokymo įstaigą, klasių komplektavimui reikšmės neturi.
Vilniaus apygardos adminitracinis teismas patenkino Vyriausybės atstovo Vilniaus apskrityje skundą ir panaikino Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2010-03-24 sprendimo kai kuriuos punktus, kuriais buvo nustatyta klasių komplektavimo tvarka penkiolikoje Vilniaus rajono mokyklų. Teismas atmetė Vilniaus rajono savivaldybės tarybos prašymą kreiptis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar atskiros Kriterijų nuostatos neprieštarauja švietimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos Konstitucijai, nes šioje administracinėje byloje sprendžiami klausimai, susiję su klasių komplektų skaičiaus bendrojo lavinimo mokyklų nustatymo teisėtumu, o ne su tokių mokyklų reorganizavimu ar likvidavimu.
Naujausi komentarai