Pereiti į pagrindinį turinį

Į Žemę grįžo kosmose gimusios kirmėlės

2011-12-01 16:07
Į Žemę grįžo kosmose gimusios kirmėlės
Į Žemę grįžo kosmose gimusios kirmėlės / NASA nuotr.

Planuojant žmonių keliones į kitas planetas, susiduriama su problemomis. Svarbiausios iš jų – padidėjęs radiacijos kiekis ir traukos nebuvimas. Nors apsaugai nuo radiacijos kosminio skraidymo aparatams jau yra sukurti įvairūs antiradiaciniai skydai, gravitacijos trūkumas vis dar išlieka problema.

Dėl nepakankamo traukos lygio kelionės metu po truputį silpsta raumenys. Didžiausias poveikis pastebimas vadinamajai „antigravitacijos raumenų“ grupei – raumenims, skirtiems kompensuoti traukos poveikį esant Žemėje. Šiek tiek mažiau silpnėja ir kitos raumenų grupės, tarp jų ir širdis.

„Dėl nesvarumo ne tik rečiau naudojamasi raumenimis – jų viduje vykstančios cheminės reakcijos pradeda keistis“, - aiškino Nathanielis Szewczykas iš Notingemo universiteto, moksliniame žurnale „Journal of the Royal Society Interface“ publikuoto tyrimo autorius.

Dr. N. Szewczykas kartu su savo komanda į kosmosą išsiuntė ir tyrinėjo kirmėles. Ši gyvūnų rūšis su žmonėmis turi daug bendro genetinio kodo, tad tiriant kirmėles galima daug sužinoti ir apie žmones. Šiuo atveju tyrimas buvo atliekamas siekiant daugiau sužinoti apie ilgalaikį nesvarumo poreikį raumenims.

Dr. N. Szewcvyko kirmėlės kartu su NASA daugkartinio kosminio skraidymo aparatu „Atradimas“ (angl. k. „Discovery“) neseniai grįžo iš kosmoso. Nuo 2006 metų jos buvo specialiai pagamintoje talpykloje Tarptautinėje kosmoso stotyje, kur iki grįžimo į Žemę išaugo ir subrendo 12 kirmėlių kartų. Tai ilgiausias laikas, kurį iki šiol kosmose yra išgyvenusios kirmėlės.

„Mes sužinojome, kad kirmėlės kosmose galėtų išgyventi pakankamai ilgai, galbūt net iki kelionės pabaigos skrendant į kitą planetą. Tai leis su jomis vykdyti tolimesnius ilgųjų kosmoso kelionių poveikio tyrimus“, - sakė Dr. N. Szewczykas.

Kirmėlės augo ir dauginosi specialioje automatizuotoje talpykloje, kuri dalį kirmėlių atskirdavo nuo bendros grupės ir perkeldavo prie naujo maisto šaltinio. Kirmėlės buvo įdėtos į skystą terpę, todėl, kaip mano mokslininkai, jos ir  galėjo taip ilgai išgyventi. Talpykloje taip pat buvo sumontuota nuotolinio stebėjimo įranga. Tai būtų leidę mokslininkams gauti žinių apie nesvarumo poveikį kirmėlėms, net jei grąžinant jas į Žemę kosminis aparatas būtų sudužęs ar sudegęs atmosferoje.

Tai, kad kirmėlės tiek ilgai išgyveno, mokslininkų nuomone, yra geras rezultatas. Tai reiškia, kad, bent tam tikromis sąlygomis, raumenys ilgą laiką gali išlikti iš esmės nepažeisti.

Tolimesniems tyrimams planuojama kirmėlių koloniją išsiųsti į kelionę toliau nuo Žemės, taip siekiant sužinoti, kaip jas paveiks kosminė radiacija.

Naujausi komentarai

Komentarai

• HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

• HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti