Automobilių detalių vagys savo „aukomis“ renkasi brangesnes mašinas: labiausiai nuo ilgapirščių nukenčia BMW, „Volkswagen“, „Audi“ ir „Mercedes-Benz“ markių automobiliai.
Draudimo bendrovės „PZU Lietuva“ duomenimis, 2011 metais buvo vagiamos brangesnės detalės nuo naujesnių, prabangesnių automobilių – vidutinė išmoka už tokias vagystes per metus padidėjo beveik penktadaliu (nuo 1 717 Lt 2010 m. iki 2 119 Lt 2011 m.).
„Mūsų dėmesį ypač patraukė keletas padažnėjusių sutapimų: jei mašina yra gausiai apvagiama, kaip taisyklė, jos savininkas nebūna vyresnis kaip 30 metų, be nuolatinių pajamų, pakankamai brangų automobilį būna įsigijęs prieš mėnesį, iš karto apdraudęs KASKO draudimu. Jis vagystę iškart užregistruoja policijoje ir, dar nepabaigus žalos bylos administravimo procedūrų, automobilį jau būna pardavęs. Neretai paaiškėja, kad automobilis yra “nesėkmingas” – jis jau buvo panašiai apgadintas tokiomis pačiomis aplinkybėmis, tik priklausė kitam savininkui“, - pasakoja „PZU Lietuva“ Žalų departamento direktorius Modestas Žilionis.
Pasak jo, neseniai vienas tokių „nukentėjusiųjų“ nuo vagių buvo nuteistas už bandymą apgaulės būdu pasipelnyti iš draudimo bendrovės.
27 m. panevėžietis D. T. kreipėsi į draudimo bendrovę dėl neva pavogtų BMW automobilio detalių, kurių vertė viršijo 20 000 Lt.
Ekspertams įtarimų sukėlė detalių nuardymo būdai, kurie visiškai nebūdingi vagims. Vėliau vagystę inscenizavęs nuteistasis prisipažino naktį pats sudaužęs automobilio stiklą, išardęs ir nuėmęs dalį detalių, o ryte apie įvykį pranešęs policijai.
Pasak draudimo žalų eksperto, tokie atvejai vis dažniau skatina draudikus kreiptis į teisėsaugos institucijas dėl galimų tyčinių vagysčių, siekiant pasipelnyti iš draudimo.
Šiuo metu „PZU Lietuva“ prašymu atliekami 5 ikiteisminiai tyrimai. Žala dėl pavogtų automobilio detalių svyruoja nuo 5 000 iki 55 000 litų.
Labiausiai vagių pamėgtomis detalėmis tampa veidrodėliai, parkavimo davikliai su bamperių apsaugos juostomis, vairaračiai su įmontuotomis saugos pagalvėmis, gamyklinės navigacijos sistemos. Anksčiau taip populiarių ratlankių dabar pavagiama mažiau.
Daugiausiai detalių vagių siaučia Vilniuje, Kaune ir Panevėžyje, o „aukas“ dažniausiai renkamasi nuošalesnėse vietose daugiabučių kiemuose, prie bendrabučių, pasitaiko atvejų, kai apvagiami nakčiai prie prekybos centrų ar kitų pasilinksminimo vietų palikti automobiliai.
M.Žilionio teigimu, kartais nukenčia ir mikroautobusai. Kadangi šie automobiliai yra aukštesni, vagims patogu išmontuoti brangesnes dujų išmetimo sistemos dalis – katalizatorius. Tam tikrais atvejais duslintuvai iškomplektuojami ne tik atsukant varžtus, bet tiesiog juos išpjaunant.
Ekspertams neretai šypseną sukelia ypatingas vagių išradingumas – katalizatorius buvo išpjautas prie daugiabučio aikštelėje paliktam „Honda“ markės automobiliui, kuris yra itin „žemas“ automobilis. Šis ir panašūs atvejai taip pat sukelia abejonių draudikams ir jie inicijuoja atskirus tyrimus vagysčių aplinkybėms ištirti.
Besikeičiant vagių interesams, gerokai ramiau šiuo metu gali miegoti populiarių markių automobilių savininkai – „Opel“, „Ford“, „Škoda“, „Peugeot“,“Mazda“ ir kt. pavadinimų mašinos keliskart rečiau patraukia ilgapirščių dėmesį.
Bet kuriuo atveju draudikai pataria tinkamai saugoti automobilius: nepalikti tamsiose nuošaliose vietose ir įsirengti tinkamą signalizaciją. Be to, reikėtų atidžiau atkreipti dėmesį ir į tuos asmenis, kurie tamsiuoju paros metu imasi „remontuoti“ stovinčio automobilio išorę – gali būti, kad prie kaimyno mašinos darbuojasi detalių vagys.
Naujausi komentarai