Pastarajai itin sunkiai sekasi atliepti pakitusius vartotojų poreikius, tad atrodo, kad PMI taps lyderiaujančia tabako įmone Japonijos rinkoje, tačiau pasaulinės tendencijos, nors ir rodo tokių produktų paklausos augimą, vis dar išlieka labai netolygios, teigiama „Forbes“ pateikiamoje Japonijos rinkos apžvalgoje.
Japonų įpročiai keičiasi
Elektroninių ir kaitinamo tabako produktų rinka santykinai jauna. Viskas prasidėjo nuo vienos gamyklos Kinijoje 2005 m., o dabar, Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) teigimu, priskaičiuojama net 466 skirtingi prekės ženklai.
Šiuo metu Japonijos rinkoje populiariausias PMI sukurtas IQOS – įrenginys, kuriame naudojamas tabakas yra ne deginamas (kaip įprastose cigaretėse), o pakaitinamas iki tam tikros temperatūros. Į įkraunamą elektroniniu būdu kaitinantį vamzdelį dedamos trečdalio cigaretės dydžio tabako kaitrės, bet jų nereikia prisidegti, todėl nesusidaro degimo dūmai, kurie ir yra akivaizdus bei nemaloniausias šalutinis rūkymo efektas.
Gamintojų teigimu, IQOS inovatyvus ne vien dėl naudojamos nedegios technologijos, bet ir dėl išsamių tyrimų, kurie buvo atliekami kuriant šį produktą. Nuo 2003 m. kompanija į tai investavo beveik 3 mlrd. eurų.
Pernai rudenį Paulis Riley, PMI Japonijos padalinio prezidentas, atvirai įvardijo kompanijos ambicijas: „Mūsų tikslas, kad Japonijoje kiekvienas vartotojas pakeistų savo įpročius ir rinktųsi potencialiai mažiau žalingas rūkalų alternatyvas.“ Ši ambicinga pozicija nebuvo didelė staigmena, nes kiek anksčiau ją aiškiai deklaravo PMI globalios komunikacijos direktorius Tommaso Di Giovianni, pareikšdamas, kad kompanija sieks persiorientuoti prie sveikatai ne tokių žalingų mažesnės rizikos produktų gamybos plėtros, o ilgalaikė kompanijos ambicija – pasaulis be cigarečių dūmų.
Atrodo, kad planas pasiteisino. Kaitinamo tabako rūkymas Japonijoje nuosekliai populiarėja nuo tada, kai į rinką 2015 m. buvo įvestas IQOS. 2016 m. pradžioje kaitinamo tabako rinkos dalis siekė 1,8 proc., o iki metų pabaigos ji išaugo iki 5 proc. Japonijos sostinėje Tokijuje ji viršijo 7 proc. „Forbes“ teigimu, toks beprecedentis augimas labiausiai paaiškinamas tuo, kad japonai ne tik rūpinasi savo sveikata, bet ir yra itin imlūs technologinėms naujovėms. Kitose rinkose, tiesa, augimas yra gerokai kuklesnis.
Mokslininkai nesutaria
Vartotojams vis dažniau renkantis mažesnės rizikos produktus, PSO 2014 m. išplatinto ataskaitą, kurioje keliamas susirūpinimas dėl augančios elektroninių cigarečių rinkos dalies, esą toks patraukliai pateikiamas produktas gali tapti paskata pradėti rūkyti net ir nerūkantiems žmonėms. Savo pozicijos PSO iki šiol nepakeitė, šalys skatinamos atidžiai vertinti galimas naujų tabako formų gaminių rizikas sveikatai bei įvertinti tą faktą, kad dėl produktų inovatyvumo sunku spręsti apie tikrąjį ilgalaikį jų poveikį sveikatai.
Mokslininkų iki šiol atlikti tyrimai – prieštaringi. Vieni jų tvirtina, kad didžiausią žalą sveikatai kelia ne tabake esantis nikotinas, bet degimo metu susidarančios medžiagos. Būtent dėl to, produktai, kuriuose tabakas yra ne deginamas, o kaitinamas ar garinamas, laikomi potencialiai mažiau žalingais sveikatai bei priskiriami galbūt mažesnės rizikos produktų grupei.
Viena įtakingiausių studijų – „Nikotinas be dūmų: tabako žalos mažinimas“, kurią 2016 m. balandį publikavo Didžiosios Britanijos Karališkoji gydytojų kolegija, konstatavo, kad ilgalaikio elektroninių cigarečių vartojimo poveikis net 95 proc. mažiau žalingas nei įprastinių cigarečių. Džordžtauno vėžio tyrimų instituto mokslininkai JAV nustatė, kad elektroninių produktų vartojimas 21 proc. gali sumažinti su rūkymu siejamų mirčių skaičių ir 20 proc. pailginti rūkalių gyvenimo trukmę.
Europiečiai – kuklesni
Kiti Harvardo universiteto mokslininkų tyrimai rodo, kad pokyčiai bei galima naujos kartos produktų rizika sveikatai esanti visai kitokio pobūdžio ir siejama su menku medžiagų, naudojamų naujos kartos produktuose, ištyrimu. Tokios pat pozicijos laikosi ir Vokietijos vėžio instituto tyrėjai, sakantys, kad įrodymų, leidžiančių vienareikšmiškai įvertinti, ar naujieji produktai išties mažiau kenksmingi, trūksta. Jie siūlo elektroninių cigarečių atžvilgiu laikytis tokių pat nuostatų, kurios iki šiol taikytos paprastoms cigaretėms, t.y. laikyti jas tokiais pat rizikingais produktais, kol neįrodyta kitaip.
Nepaisant to, tarp vartotojų Europos rinkoje optimizmas dėl naujos kartos tabako produktų vartojimo auga, nors ir yra kur kas nuosaikesnis nei Azijos rinkoje. Kol Jungtinės Karalystės, Vokietijos ir Italijos vartotojai gana aktyviai pereina prie naujų produktų, gamintojams ir platintojams daugiausia galvos skausmo kelia teisinis ir mokestinis produktų reglamentavimas.
Ateityje dar didesnė kova užvirs dėl bene didžiausios ir mokiausios pasaulyje JAV rinkos dalies, tačiau dėl itin griežto rinkos reglamentavimo šio mūšio dar teks palaukti.
Naujausi komentarai