Nuo arklių traukiamų vagonų
Šiuo atžvilgiu Čekija pirmauja. Arklių traukiamų vagonų linija, jungianti Pietų Čekijos Česke Budejovicus ir Austrijos Lincą, kur anuomet nebuvo valstybių sienos, buvo viena pirmųjų Europoje.
Traukinių eismas čia prasidėjo 1828 m. XIX a. geležinkelių transportas sparčiai vystėsi. Šiandienėje Čekijoje pirmieji garo traukiniai bėgiais pajudėjo 1839 m. Pirmoji Imperatoriaus Ferdinando Šiaurės geležinkelio – toks pavadinimas suteiktas naujai statomam keliui – atkarpa iš Vienos į Bržeclavą buvo atidaryta 1839 m. birželio 6 d. 1841 m. jau veikė geležinkelis iš Bržeclavo į Pršerovą ir toliau į Olomoucą, kur šalies geležinkelis įsijungė į tarptautinį tinklą.
Kaip buvo plėtojamas geležinkelis Prahoje? Pirmasis traukinys čia atvyko 1845 m. rugpjūčio 20 d., vos užbaigus statyti visiškai naują Prahos geležinkelio stotį. Šiandien ši stotis vadinama Prahos-Masaryko stotimi, ir nors nuo pirmojo traukinio atvykimo į Prahą praėjo daugiau kaip 170 metų, jos pastatai – beveik nepasikeitę – galėtų liudyti apie reikšmingą geležinkelio metamorfozę nuo perversmą sukėlusios technikos naujovės iki kasdienio transporto priemonės.
Neskaičiuojant nostalgiškų ekskursijų, specialių renginių ir vasaros išvykų geležinkelio entuziastams ir vaikams, garo traukinių eismas Čekijoje baigėsi tik 1981 m. Tačiau tuo metu jau beveik 80 metų veikė Pietų Čekijos geležinkelis, jungiantis Taboro ir Bechynės miestus, – tai pirmoji visiškai elektrinė geležinkelio trasa Čekijos Respublikoje. Ji buvo atidaryta 1903 m.
Siaurukas – idėja išvykai
Ne visos geležinkelių trasos buvo tiesiamos taip, kad atitiktų standartus. Todėl ir šiandien Čekijoje galite rasti keletą siaurojo geležinkelio trasų. Ir netgi, dažniausiai vasaros sezono metu, galite pasivažinėti garinio lokomotyvo traukiamu traukiniu, kaip darė mūsų seneliai. Kai kam tai naujovė, o kai kam – grįžimas į vaikystę.
Kur keliauti siauruku? Viena iš ilgiausių siaurųjų bėgių geležinkelio trasų veda prie Jindržichūv Hradeco Pietų Čekijoje. Iš viso trasa siekia keliasdešimt kilometrų.
Nedidukės stotys ir stotelės, primenančios senus atvirukus, dažniausiai pasislėpusios nuo civilizacijos miškuose arba krūmynuose, suteikia kelionei dar daugiau romantiškumo. Viena iš gražiausių stočių laikoma miške įsikūrusi Kaprouno stotelė. Nuo stotelių raizgosi tankus turistinių ir dviračių takų tinklas, sujungiantis kitus įdomius lankytinus objektus apylinkėje. Kai kuriose stotyse įrengti nakvynės namai, o kai kuriais siauruko vagonais galima gabentis ir dviračius.
Įspūdinga: Čekijos geležinkelis veda per 7 tūkst. tiltų, kai kurie jų – paveldo perlas. / Shutterstock nuotr.
Turi būrį gerbėjų
Geležinkelis Čekijoje turi daugybę gerbėjų, save vadinančių šotoušiais (iš anglų k. shot – foto-, kino kadras – vert. past.). Jie susibūrę į klubus ir domisi įvairiausia informacija, susijusia su geležinkeliu. Pavyzdžiui, mielai fotografuoja visokiausias geležinkelio įdomybes.
Čekijoje geležinkelis veda daugiau kaip per 160 tunelių ir 7 tūkst. tiltų. Ilgiausią Čekijoje geležinkelio tiltą rasite Prahoje. Tai Negrelio viadukas, jungiantis jau minėtą Masaryko stotį ir kairįjį Vltavos upės krantą. Jo ilgis beveik 1 100 m.
Aukščiausiai virš jūros lygio įsikūrusi traukinių stotis yra Šumavoje, Kubova Hutėje (995 m). Trasa iš Strakoničių, kurias iš Prahos taip pat patogiai pasieksite traukiniu, į Kubovą Hutę ir tolyn iki pat Volarų, labai populiari tarp turistų.
Nors čia nevažinėja panoraminiai traukiniai kaip, pavyzdžiui, Šveicarijoje, įsigiję bilietą, galite pasimėgauti lėtu važiavimu per kalvomis nusėtą Šumavos kraštą.
Kur ieškoti gražių stočių
Geležinkelis buvo tiesiamas ir plečiamas nuo XIX a. vidurio iki XX a. vidurio. Istoriniai stočių pastatai šiandien rekonstruojami arba pritaikomi XXI a. keliautojų poreikiams.
Itin sėkminga rekonstrukcija neseniai atlikta Moravijos Brno miesto centrinėje stotyje. Tai viena seniausių stočių Čekijoje, savo dabartinį pavidalą įgavusi apie 1905 m. Šiandien ji vėl blizga švara ir naujumu.
Prahos centrinė stotis taip pat išgyveno įspūdingą metamorfozę. Dabartinis stoties pastatas buvo užbaigtas 1909 m., taigi jo stilius – ankstyvasis art deco, bet XX a. 8-ajame dešimtmetyje buvo nuspręsta po stotimi įkurti požeminę halę. Senojo moderno ir tuomet madingo brutalizmo stiliaus mišinys įdomus: iki šiol čia išlikusios stilingos sienų apdailos plokštės, restauruoti to laikotarpio šviestuvai. Į traukinius lipsite po stogu iš kniedytų plieninių sijų, nuo kurių tik neseniai nuvalytos apnašos, kurias paliko garo lokomotyvų dūmai.
Muziejų turtai
Čekijos geležinkelio muziejus Lužnėje prie Rakovniko Vidurio Čekijoje yra didžiausias šalyje geležinkelio muziejus. Jame pastatytas 800 mm pločio bėgių žiedas, kur lankytojai gali pasivažinėti siauruku.
Čia pamatysite išblizgintus garinius lokomotyvus – nuo seniausio iki naujesnių, daugybę keleivinių ir krovininių vagonų, įvairiausių geležinkelio istoriją liudijančių daiktų, pavyzdžiui, signalizavimo ir saugumo techniką, jau nebenaudojamų specialių įrankių, traukinių modelių ir geležinkelio dirbtuves, kuriose taisomi ir atnaujinami senieji eksponatai.
Bet jei norite likti Prahoje – nenusiminkite. Nacionalinio technikos muziejaus Letnoje ekspozicijoje galima pamatyti, pavyzdžiui, imperatoriaus Pranciškaus Juozapo I vagoną-svetainę arba du garinius lokomotyvus.
Naujausi komentarai