Su Panamos vėliava plaukiojantis „MV Ever Given“, plukdantis krovinius tarp Azijos ir Europos, antradienį įstrigo šiame siaurame, žemyninę Afriką nuo Sinajaus pusiasalio skiriančiame kanale.
Išlaisvinti laivą bandoma žemsiurbėmis, kasimo darbais ir jūros potvyniais, tačiau kol kas pastangos bevaisės.
Incidentas veikia milijardų dolerių (eurų) vertės krovinius. Pasaulinį sąmyšį dėl šio Sueco kanalo užblokavimo iliustruoja ir tai, kad laivo savininkai japonai ketvirtadienį pateikė rašytinį atsiprašymą.
„Esame pasiryžę toliau labai stengtis kuo greičiau išspręsti šią situaciją, – rašo „Shoei Kisen Kaisha Ltd.“. – Norėtume atsiprašyti visų šio incidento paveiktų šalių, įskaitant laivus, planuojančius plaukti Sueco kanalu.“
Egipto Sueco kanalo administracija (SCA) ketvirtadienį pranešė, kad „laikinai sustabdo laivybą“ vienu intensyviausiai naudojamų pasaulio vandens kelių, kol „MV Ever Given“ bus nutrauktas nuo seklumos.
„Laivybos pareigūnai sakė, kad 13 laivų iš šiaurinės vilkstinės, [plaukiančios] per Port Saidą, turėjo praplaukti, bet... lieka prišvartuoti tranzito rajonuose“, – sakė SCA atstovas George'as Safwatas (Džordžas Safvatas).
Egipto pareigūnai atsiuntė aštuonis didelius laivus įstrigusiam laivui nuo kanalo dugno pakelti.
Naktį darbai nevyko, bet ketvirtadienį ryte buvo atnaujinti, sakė vienas SCA pareigūnas, nesutikęs skelbti savo pavardės. Pasak jo, darbininkai tikisi, kad nereikės iškrauti konteinerių iš įstrigusio laivo, nes tam prireiktų daugelio dienų.
Kol kas žemsiurbės bando išvalyti dumblą aplink didžiulį laivą, o buksyrai bando jį išjudinti. Mažiausiai vienas ekskavatorius kasa smėlėtą kanalo krantą ir tai rodytų, kad laivo pirmagalys į jį įsirėžė.
„MV Ever Given“ valdanti kompanija „Bernhard Schulte Shipmanagement“ pranešė, kad laivo 25 narių įgula yra saugi. „Shoei Kisen Kaisha“ nurodė, kad visi įgulos nariai yra iš Indijos.
Tuo metu, kai laivas antradienį maždaug 7 val. 45 min. vietos laiku užplaukė ant seklumos, jame buvo du laivavedžiai iš SCA, sakė „Bernhard Schulte Shipmanagement“.
Kanalu plaukiančius klientus aptarnaujanti „Leth Agencies“ pranešė, kad mažiausiai 150 laivų laukia, kol „MV Ever Given“ bus nutemptas. Laukiančių laivų yra prie Port Saido Viduržemio jūroje, prie Port Taufiko Raudonojoje jūroje ir kanalų sistemoje prie Egipto Didžiojo Karčiojo ežero.
Prekiniai laivai, stovintys už „MV Ever Given“ pačiame kanale, bus nukreipti atgal į pietus, į Port Taufiką, nurodė „Leth Agencies“. Pareigūnai tikisi, kad galės ten pat nukreipti ir „MV Ever Given“.
Laivo operatorė, Taivane įsikūrusi „Evergreen Marine Corp.“, pareiškime nurodė, kad „MV Ever Given“, įplaukusį į kanalą iš Raudonosios jūros, nuo kurso nukreipė stiprus vėjas, bet nenuskendo nė vienas jo gabenamas konteineris.
Vienas egiptiečių pareigūnas, nenorėjęs skelbti savo pavardės, taip pat kaltino vėją. Egipto meteorologai sakė, kad tame rajone antradienį siautė smėlio audra, kurios vėjo gūsių greitis siekė 50 km per valandą.
Viename pradiniame pranešime buvo sakoma, kad laive prieš incidentą dingo elektra, bet „Bernhard Schulte Shipmanagement“ ketvirtadienį tai paneigė.
„Pradinio tyrimo metu atmesta bet kokia mechaninio ar variklio gedimo kaip užplaukimo ant seklumos priežasties galimybė“, – nurodė kompanija.
Garsus laivininkystės žurnalas „Lloyd's List“ nurodo, kad bendrai viena Sueco kanalo uždarymo diena sutrikdo daugiau kaip 9 mlrd. dolerių (7,6 mlrd. eurų) vertės prekių judėjimą šiuo vandens keliu. Ketvirtadalis kasdienio eismo Sueco kanalu yra susijęs su konteineriniais laivais, tokiais kaip „MV Ever Given“.
2018 metais pastatytas kone 400 m ilgio ir 59 m pločio „MV Ever Given“ yra tarp didžiausių prekinių laivų pasaulyje ir vienu metu gali gabenti maždaug 20 tūkst. konteinerių. Anksčiau jis buvo Kinijos uostuose ir plaukia į Roterdamą Nyderlanduose.
1869 metais atidarytas Sueco kanalas yra svarbus kelias naftai, gamtinėms dujoms ir kroviniams gabenti. Juo keliauja 10 proc. visų tarptautinės jūrų prekybos krovinių.
Pernai kanalą perplaukė 19 tūkst. laivų, gabenusių daugiau kaip milijardą tonų krovinių, nurodo SCA.
Kanalas išlieka vienu svarbiausių užsienio valiutos šaltinių Egiptui. Pernai šalis iš jo gavo 5,61 mlrd. dolerių (4,72 mlrd. eurų) pajamų.
2015 metais Egipto prezidentas Abdel Fattahas al Sisi (Abdel Fatahas Sisis) surengė dideles iškilmes atidarant per metus iškastą 35 km ilgio naują šaką, lygiagrečią senajam kanalui. Pastarojo 37 km ruožas taip pat buvo modernizuotas.
Nuo to laiko fiksuojami nauji pergabenamų krovinių kiekio ir praplaukiančių laivų dydžio bei skaičiaus rekordai.
„MV Ever Given“ užplaukė ant seklumos į pietus nuo šios naujosios kanalo atkarpos.
Antradienio incidentas yra dar viena iš virtinės kliūčių jūrininkams, iškilusių per koronaviruso pandemiją, kurios metu laivuose buvo įstrigę šimtai tūkstančių žmonių. Tuo metu laivininkystės paslaugų paklausa išaugo, padidindama krūvį jūrininkams.
Patraukti laivą gali prireikti kelių savaičių
Patraukti nuo seklumos didžiulį konteinerinį laivą, užblokavusį Sueco kanalą, gali užtrukti „kelias dienas ar net savaites“, pareiškė Nyderlandų gelbėjimo įmonės, pasiuntusios savo specialistuspadėti atlikti šią užduotį, vadovas.
„Smit Salvage“ komanda ketvirtadienį turėtų atvykti į įvykio vietą, kur laivas „Ever Given“ per kilusią smėlio audrą užplaukė ant seklumos, teigė patronuojančios bendrovės „Boskalis“ generalinis direktorius Peteris Berdowskis (Piteris Berdovskis).
„Tai tarytum sunkus banginis, išmestas paplūdimyje“, – trečiadienį Nyderlandų televizijos žinių laidai „Nieuwsuur“ kalbėjo P. Berdowskis, paklaustas apie iššūkius, kuriuos kelia laivo patraukimas.
„Nenoriu spėlioti, bet tai gali užtrukti kelias dienas ar net savaites“, – pridūrė jis.
P. Berdowskis teigė, kad komanda, vykstanti į šią vietą, įvertins daugelį veiksnių, spręsdama, kaip geriausiai patraukti 400 metrų laivą, plaukiojantį su Panama vėliava.
„Įvertinsime, kiek jame yra degalų ir kiek vandens – tai sudėtingi skaičiavimai“, – paaiškino jis.
„Smit Salvage“, kurį 2010 metais įsigijo „Boskalis“, dalyvavo vykdant keletą garsiausių gelbėjimo operacijų pastaraisiais metais, įskaitant Rusijos atominio povandeninio laivo „Kursk“ ir Italijos kruizinio laivo „Costa Concordia“ iškėlimą.
Įmonė teigia turinti „avarinio reagavimo bazes“ Roterdame, Hiustone, Keiptaune ir Singapūre, taip pat užsiima laivų gelbėjimu, nuolaužų iškėlimu ir pavojingų medžiagų perpumpavimu iš įstrigusių laivų.
Naujausi komentarai