Negalintys be kiaulienos
Honkonge gyvenantis Davidas Yeungas yra "OmniPork", ekologiškos įmonės "Žaliasis pirmadienis" atšakos, įkūrėjas. "OmniPork" – tai augalinės kilmės alternatyva mėsai. Dabar ši produkcija puikuojasi daugelio madingiausių Honkongo restoranų, viešbučių ir barų meniu.
Du dešimtmečius vegetarišką gyvenimo būdą propaguojantis D.Yeungas tvirtina, kad mėsos pakaitalai nėra vien tik tokių Šiaurės Amerikos prekių ženklų kaip "Impossible Foods" ir "Beyond Meat", kurie tapo gerai žinomi dėl savo mėsainių, vizitinės kortelės. Pasak jo, Azijos rinka taip pat alksta naminių mėsos alternatyvų.
D.Yeungo teigimu, beveik visur Azijoje – Japonijoje, Korėjoje, Vietname, Tailande, Singapūre, ypač žemyninėje Kinijoje – svarbiausia mėsa yra kiauliena. Išimtys sutinkamos tik musulmoniškose žemyno šalyse.
Ir iš tiesų – kinai sunkiai įsivaizduoja savo gyvenimą be kiaulienos. Beveik 1,4 mlrd. gyventojų turinti šalis suvartoja daugiau kiaulienos vienam gyventojui nei bet kuri kita tauta: pusė pasaulio kiaulienos suvalgoma būtent Kinijoje. Šios tendencijos pagreitis tikrai stebina. Septintajame dešimtmetyje kinai kasmet suvartodavo mažiau nei 5 kg vienam gyventojui. Remiantis JT duomenimis, devintojo dešimtmečio pabaigoje šis svoris augo iki 20 kg, o nuo to laiko patrigubėjo iki 60 kg žmogui per metus.
Beveik 1,4 mlrd. gyventojų turinti šalis suvartoja daugiau kiaulienos vienam gyventojui nei bet kuri kita tauta: pusė pasaulio kiaulienos suvalgoma būtent Kinijoje.
Tačiau masinės rinkos mėsos pramonė atnešė keletą labai aktualių problemų, o viena svarbiausių – ligos. 2019 m. dėl afrikinio kiaulių maro Kinijoje buvo masiškai skerdžiamos kiaulės, dėl šios priežasties mėsos kainos pakilo 25–30 proc. Neseniai Kinijos kiaulėms nustatyta nauja gripo rūšis, kuri, pasak ekspertų, gali sukelti pandemiją.
Dėl to šiuo metu labai daug dėmesio skiriama mėsos tiekimo grandinėms ir gamybai. Prie tokio požiūrio neabejotinai prisidėjo ir koronaviruso pandemija. Visame pasaulyje mėsos perdirbimo įmonėse atsirado lokalių šio užkrato protrūkių – net ir tose teritorijose, kur viruso paplitimas bendroje populiacijoje yra nedidelis.
Sugriežtinta patikra
Neseniai Kinija laikinai uždraudė maisto prekių importą iš trijų Ekvadoro bendrovių, ant šaldytų krevečių pakuočių aptikus koronavirusą. Mėginiuose, paimtuose nuo baltakojų krevečių pakuočių Daliano ir Siameno uostamiesčiuose, buvo aptiktas virusas, tačiau iš pakuočių vidaus ir pačių krevečių paimti mėginiai buvo neigiami.
Sugriežtintą importuojamų maisto prekių patikrą lėmė koronaviruso aptikimas ant pjaustymo lentelės, ant kurios Pekino didmeninės prekybos turguje "Xinfadi" buvo ruošiama importuota lašiša.
Kinija jau yra uždraudusi importą iš keleto užjūrio maisto gamybos bendrovių, kuriose užfiksuoti viruso židiniai – į bendrovių sąrašą įtrauktos JAV paukštienos eksportuotoja "Tyson Foods" ir Vokietijos mėsos įmonė "Toennies".
Šalyje taip pat vykdoma nacionalinio masto kampanija, skirta testuoti šaldytas maisto prekes, atkeliavusias iš didelės rizikos šalių. Kinijos muitinės pareigūnai ištestavo jau daugiau nei 220 tūkst. mėginių, paimtų iš maisto prekių, jų pakuočių ir iš produktus supančios aplinkos. Jokiose kitose prekėse nebuvo rasta viruso pėdsakų. Reikėtų pridurti, kad ekspertai sako, kad net jei tokių tyrimų metu ir būtų aptiktas virusas, tai nebūtinai reikštų, kad kyla grėsmė žmogaus sveikatai.
3D technologijos
COVID-19, aplinkosaugos problemos ir didėjančios sveikatos problemos Kinijoje – valstybėje, kurioje fiksuojama vis daugiau nutukimo atvejų, – visa tai paskatino augalinius baltymus gaminančių firmų bangą kurti naujus produktus. Pavyzdžiui, Pekine įsikūrusi įmonė "Zhenmeat" bando orientuotis į 3D produktų spausdinimo elementus, kad savo maisto gaminiuose galėtų sėkmingai imituoti kaulą ar raumenį.
Įmonės generalinis direktorius Vincentas Lu pabrėžia, kad kinai valgo daug ir įvairių kiaulės dalių. Pasak jo, Kinijos vartotojas mėgsta skirtingas šio gyvulio dalis skirtinguose patiekaluose, tačiau "Zhenmeat" daugiausia dėmesio skiria būtent vienam itin kinų pamėgtam patiekalui – vadinamajam Sičuano karštajam puodui.
Kompanija savo rinkodaroje ypatingai skatina Alternatyvių baltymų institute Pekine sukurtą kiaulienos nugarinės, neturinčios mėsos, alternatyvą, kuri yra labai populiari ir svarbi minėto patiekalo dalis. Pabrėžtina, kad tokios kiaulienos pjaustymo ir gaminimo būdas yra labai specifinis, V.Lu sako, kad visa tai yra įmonės strategijos dalis. Štai JAV rinka rodo, kad vartotojai išskirtinai mėgsta mėsainius – kinai renkasi karštąjį puodą.
Skonis visada paskatins vartotojus pakeisti savo elgesį. Tai nebus rūpestis dėl aplinkos.
Ar virs įpročiu?
Yra ir kita pusė: nė viena iš šių naujovių neatsieina pigiai. Matilda Ho yra "Bits x Bites", pirmosios Kinijos maisto technologijų rizikos kapitalo grupės, įkūrėja. Ji rėmė keturias skirtingas baltymų kompanijas, pradedant tomis, kurios savo produkcijoje remiasi augaliniais produktais, ir baigiant tomis, kurios kuria ląsteliniu pagrindu.
"Mes esame tik pradžioje", – sako ji ir tuo pat metu kelią klausimą, ar vienkartinis tokios naujovės įsigijimas, vartojimas galiausiai virs pakartotiniu pirkimu ir lojalumu produktui.
M.Ho išskiria, kad tokiuose miestuose kaip Šanchajus, Pekinas ir Čengdu vartotojai noriai eksperimentuoja, kai kalbama apie naujas maisto tendencijas. Tačiau tik nedaugelis eksperimentus paverčia savo vartojimo pokyčiais.
Ji taip pat sako, kad Kinijos vartotojams nuo gyvulinių baltymų perėjus prie augalinių, lengva paslysti ir pervertinti jų nerimą dėl klimato klausimų. "Skonis visada paskatins vartotojus pakeisti savo elgesį. Tai nebus rūpestis dėl aplinkos", – pabrėžė M.Ho.
Kinijos rinkos tyrimų grupės Šanchajuje generalinis direktorius Shaunas Reinas teigia, kad tokių produktų rinka vis dar maža, tačiau, atsižvelgiant į atvirą kinų virtuvės patiekalų pobūdį ir pirkėjų norą eksperimentuoti, potencialo tikrai yra. Skaičiuojama, kad augalinės kilmės vadinamosios mėsos rinka siekia per 800 mln. eurų. Kasmet ji turėtų augti apie 20–25 proc.
Taps pigesnė
Kaina tampa svarbia ilgalaikio vartojimo perspektyvoje, sako S.Reinas. Apklausus žemesnę kvalifikaciją turinčius ir mažesnes pajamas gaunančius darbuotojus paaiškėjo, kad būtent tokių produktų kaina jiems kelia didžiausią susirūpinimą.
Bruce'as Friedrichas yra mėsos alternatyvas tiriančio ir populiarinančio instituto "Good Food" (liet. "Geras maistas") vienas iš įkūrėjų. Jis įsitikinęs, kad kainų klausimas bus išspręstas: "Nors augalinė mėsa kainuoja šiek tiek daugiau nei įprasta, ji bus skirta žmonėms, kurie domisi pramoniniu gyvūnų mėsos gamybos būdu."
"Bet jei jūs galite užauginti augalus, kurie imituoja mėsos skonį, kvapą ir išvaizdą, ir proporcingai didinti jos kiekį, ji taps pigesnė nei gyvulinė mėsa. Tada ji taps reikalinga ne tik vegetarams ir tiems, kurie sumažina asmeninį mėsos vartojimą tam tikromis dienomis jos nevalgydami, bet visiems", – priduria B. Friedrichas.
FAIRR – tai pasaulinis investuotojų tinklas, kuris kelia esminius klausimus, susijusius su intensyviu gyvūnų naudojimu žemės ūkyje. Tinklo vykdomoji direktorė Maria Lettini sako, kad dėl susidūrimo su COVID-19 ateityje greičiausiai už mėsą mokėsime daugiau.
Tuo pat metu D.Yeungas iš "OmniPork" tvirtina, kad jo tiekiamo produkto kaina yra adekvati. Dabar šis prekės ženklas sutinkamas Jungtinės Karalystės "Pizza Express" įmonės gaminiuose Honkonge ir "Taco Bell" filialuose Azijoje. Tai žinomi vardai, tačiau ar ši naujoji baltymų pretendentų grupė taps pagrindine?
D.Yeungas nesitiki, kad visi taps veganais, tačiau tvirtina, kad iš tiesų intensyviai ruošiamasi šios pramonės augimui ir kad Azija vadovauja šiems pasauliniams pokyčiams. "Kalbama ne tik apie vartojimo tendencijas, bet ir apie klimato pokyčius, pandemiją, kiaulių marą. Vyriausybės turės į tai atsižvelgti ne tik kaip į vartotojų pasirinkimą ar tendenciją, bet ir kaip į planetos tvarumo klausimą", – tiki D.Yeungas.
Nebūtinai sveika
Nors mėsos pakaitalų vartojimas išgyvena akivaizdų pakilimą, augalinio šaldyto maisto prekės ženklo "Tattooed Chef" įkūrėja Sarah Galletti teigia, kad daugybė vegetariškų vadinamosios mėsos produktų nėra tokie sveiki, kaip vartotojai mano.
Kai kurie prekės ženklai deda daug pastangų mėgdžiodami mėsą: naudodami moksliškai modifikuotas faktūras, kvapus ir skonius, su tokiais ingredientais kaip sojos leghemoglobinas, kuris yra pagamintas iš genetiškai modifikuotų mielių, o šios naudojamos, kad suteiktų kraujo išvaizdą. Tokie produktai nebūtinai yra labai sveiki.
Tokie didieji pasauliniai greitojo maisto vardai kaip "Burger King" savo produktų linijose jau kurį laiką naudoja alternatyvą mėsai, tačiau tokiuose gaminiuose dažnai yra daug maltodekstrino, sojų baltymų izoliato, cukraus ir druskos, kurios kiekis viename mėsainyje kartais sudaro net apie ketvirtadalį visos dienos poreikio.
Atsižvelgiant į naujausius Maisto ir žemės ūkio organizacijos skaičiavimus, gyvulininkystė išmeta 14,5 proc. visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Iš jų 65 proc. išmetami mėsos ir pieninių galvijų auginimo, gamybos metu. Tai vienas iš svarbiausių mėsos pakaitalų šalininkų argumentų, kodėl reikėtų atsisakyti gyvulinės kilmės produktų.
Tačiau Oksfordo Martino mokyklos Maisto ateities programos vyresnysis tyrėjas Marco Springmannas teigia, kad tipinių augalinės mėsos alternatyvų gamybos metu į atmosferą išmetamas toks pats kaip ir naminių paukščių ir net penkis kartus didesnis teršalų kiekis nei daržovių ir ankštinių augalų gamybos atvejais.
Nepaisant to, kad augalinės kilmės mėsos gamybos metu išmetama dešimt kartų mažiau teršalų, nei vidutiniškai išmetama gaminant raudoną mėsą, Amerikos eksperimentinės biologijos draugijos federacijos atlikti tyrimai rodo, kad tarp mėsos pakaitalų būtent mėsainiai iš daržovių yra susiję su didžiausiu išmetamu anglies dvideginio kiekiu.
Naujausi komentarai