Laiptai, kurių turėklai kainavo 60 tūkst. JAV dolerių (apie 153 tūkst. litų), durys, kurių spyna reaguoja į pirštų atspaudus, miegamasis, kurio 44 mm storio stiklinės sienos neperšaunamos, didžiulė lova ant besisukančios platformos – tai ruso milijardieriaus Andrejaus Melničenkos jachta.
"Jachtų kautynės"
Sukurta Philippe'o Starcko 394 pėdų (apie 118 m) ilgio jachta "A" (pirmoji A.Melničenkos arba jo žmonos, iš Serbijos kilusio supermodelio Aleksandros vardo raidė) tapo didžiausia sensacija jūrose, rašo verslo dienraštis "The Wall Street Journal", kurio korespondentas pabuvojo joje.
Tiesa, rusų milijardierių "jachtų kautynėse" netrukus turi sužibėti nauja žvaigždė. "Chelsey" futbolo komandos savininko Romano Abramovičiaus užsakymu gaminama 540 pėdų (162 m) ilgio "Eclipse" tikriausiai bus didžiausia jachta pasaulyje, bet apie A.Melničenkos "A" sukasi audringiausios kalbos, nors jis ir jo žmona nedažni svečiai ant denio.
Vien "A" avangardiška išvaizda – jachta labiau panaši į povandeninį laivą nei į tradicinius pramoginius laivus – negali netraukti žvilgsnio. O gausybė pagal užsakymą sukurtų įrangos ir apdailos detalių (kiekviena vonios rankenėlė kainuoja 40 tūkst. dolerių (102 tūkst. litų) rodo, kad prabangių jachtų pasaulio nepaveikė recesija.
Didžiulė paslaptis
2008 m. pabaigtas laivas kainavo 300 mln. dolerių (765 mln. litų). Kai kurios įmonės, prisidėjusios prie laivo statybos, bankrutavo, nes teko pagaminti išskirtines ir vienetines detales.
38 metų jachtos savininko veikla apima bankininkystę, metalo ir trąšų pramonę. A.Melničenka ypač saugo savo privatumą. Visi, tiek jachtos statytojai, tiek įgula, turėjo pasirašyti privatumo saugojimo sutartis. Todėl laivo vidaus nuotraukos yra tikra retenybė.
"The Wall Street Journal" žurnalistui ekskursiją surengė "A" projekto vadybininkas ir patyręs jachtų verslo veteranas Dirkas Kloostermanas.
Matematinis grožis
2195 kv. m jachtos gyvenamoji erdvė išskirtinė. Vietoj tradicinių kušečių ir raudonmedžio sienų, įprastų daugelyje jachtų, krištoliniai stalai, šviesios ir sidabrinės apdailos detalės. Daugelyje kambarių – veidrodžiai, nuo grindų iki lubų. Pasak jachtos dizainerio Ph.Starcko, tai sukuria matematinį grožį – atspindintį A.Melničenkos matematinį genialumą.
Vieno kambario sienos dekoruotos balta oda, kito – veršiukų kailiu. Pagrindiniame denyje – Michelio Haillardo sukurtos kėdės iš aligatoriaus odos ir Afrikos didžiosios kudu ragų.
Visos didžiulės jachtos yra vulgarus galios ir gerovės atspindys, bet "A" – tai harmonija su jūra ir gamta, įsitikinęs Ph.Starckas.
"Šis laivas yra elegantiškas ir išmintingas, jis nedemonstruoja pinigų", – sako dizaineris.
Apsaugota ir nepavejama
Kaip ir dauguma rusų turtuolių jachtų, "A" yra labai gerai apsaugota. Dėl išskirtinio dizaino į laivą labai sunku patekti nekviestiems svečiams, visoje jachtoje yra 44 vidaus ir daugiau nei 10 išorės stebėjimo kamerų su naktinio matymo ir reagavimo į judesius funkcijomis. Taip pat yra slapta pabėgimo iš laivo sistema, apie kurią įgulai draudžiama pasakoti.
Greitaeigis dyzelinis variklis yra 24 tūkst. arklio galių, ir beveik 6 t sverianti jachta gali pasiekti 24 mazgų greitį. T. y. "A" gerokai greitesnė nei dauguma tokio dydžio laivų.
Dvi gelbėjimo valtys, kurios labiau panašios į 36 pėdų (11 m) ilgio jachtas, kainavo daugiau nei po milijoną dolerių (2,55 mln. litų). "A" įgulą sudaro 35–37 žmonės – inžinieriai, patarnautojai, kulinarai, apsauga ar net banglenčių sporto, vandens slidinėjimo instruktoriai. Visi jie dėvi P.Starcko sukurtas uniformas – baltą dieną, o vakare juodą.
Jachtą išlaikyti kainuoja 20 mln. dolerių (51 tūkst. litų) per metus. Vien pripildyti laivo baką atsieina per 500 tūkst. dolerių (1,28 mln. litų).
Audringos diskusijos
Internete gausu diskusijų apie "A" grupių ir forumų. Kai kurie jų vadinasi "Baisiausia pasaulyje jachta" arba "Ar Ph.Starkas turėtų kurti jachtas?". Mat kai kurie jachtų dizaineriai mano, kad "A" išvaizda yra per daug futuristiška ir agresyvi.
"Aš buvau labai skeptiškas, – įspūdžiais su "The Wall Street Journal" dalijosi jachtų prekyba užsiimantis Jonathanas Beckettas. – Iš nuotraukų ji atrodė labai keistai. Bet kai ją pamačiau savo akimis Karibuose, buvau sužavėtas. Tai labai įspūdingas laivas. Nieko panašaus anksčiau nebuvo sukurta."
Įgula mėgsta juokauti apie A.Melničenkos spontanišką elgesį, kai dažnai tenka keisti kelionės maršrutus ar planus.
"Linksmiausia dirbant "A", kad niekad nežinai, ką atneš kita valanda, – pasakojo D.Kloostermanas. – Šis laivas visada ir visur nenuspėjamas."
Praėjusiais metais Melničenkos praleido kelis mėnesius Viduržemio jūroje, šiemet buvo pastebėti "užkariaujantys" Karibus.
Naujausi komentarai