Kai 1981-aisiais Tatsuya Yoshimura nusipirko nenaują automobilį "Nisan Skyline", tėvas jį apkaltino išdavyste. Tai, kas visur kitur Japonijoje laikoma normalu, Tojotos mieste, kur įsikūrusi bendrovės "Toyota" būstinė, buvo nuodėmė.
"Toyota" – neatsiejama
"Tai išskirtinis miestas, – įtakingam verslo dienraščiui "Financial Times" teigė T.Yoshimura. Dabar jis valdo nedidelę fotoaparatų parduotuvėlę miesto centre ir kaip dauguma orių vietos gyventojų vairuoja "Toyotą Prius". Kaip ir kiti, jis ant savo sienos pakabinęs "Toyotos" kalendorių.
"Gerai tai ar blogai, bet bendrovės "Toyota" ir miesto santykiai labai glaudūs, – tvirtino Nagojos universiteto profesorius Makoto Nishimura. – Žmonės čia iš prigimties atsargūs ir viską daro iš lėto."
Nors pusė visų 420 tūkst. Tojotos miesto gyventojų dirba gamyboje (tai dvigubai daugiau nei šalies vidurkis), čia pramonės objektai per daug į akis nekrinta. Tarp miesto centro ir už kelių kilometrų esančios "Toyotos" būstinės plyti ryžių laukai.
Maža gerovės valstybė
Ši vietovė glaudžiai susijo su "Toyota" prieš 73 metus, kai bendrovė vietoj staklių gamybos ėmėsi automobilių. Tuo metu Koromu besivadinęs miestas (Tojota pervadintas 1959 m.) pasiūlė nemokamos žemės bendrovės gamykloms.
Nors tai buvo avantiūra, rizika pasiteisino. "Toyotos" sėkmė apsaugojo miestą nuo dešimto dešimtmečio ekonomikos krizės, suteikė vaikams nemokamą sveikatos apsaugą ir 40 tūkst. vietų stadioną. Kitaip tariant, "Toyota" valdo mažą gerovės valstybę, kuri savo gyventojams suteikia viską – nuo automobilių iki būsto.
Tačiau dabar "Toyotos" monopolija sukėlė grėsmę. Mat praėjusiais metais pirmą kartą nuo 1950-ųjų grynasis bendrovės pelnas sumažėjo. Rezultatai iškart pasijuto: per praėjusios vasaros festivalį buvo trečdaliu mažiau fejerverkų, buvo užšaldytas vietos meno muziejaus pirkimų biudžetas.
Dabar kilusi isterija dėl "Toyotos" automobilių saugumo taip pat nežada nieko gera. Mieste uždaryta daug parduotuvių ir restoranų, patalpų nuomos kainos krito 20 proc.
"Toyota" garsėjo patikimais automobiliais. Dabar viskas pasikeitė 180 laipsnių, – žurnalui "Time" tvirtino Tojotos gyventojas Sirou Hirayama. – Baiminuosi padarinių. Čia viskas priklauso nuo "Toyotos".
Lojalumas mažėja
Tojotos gyventojai įtaria, kad JAV žiniasklaida ir politikai specialiai išpučia "Toyotos" bėdas.
Tiesa, daugelis mano, kad bendrovė turėjo kitaip elgtis ir daug greičiau reaguoti į kaltinimus dėl akceleratoriaus bėdų.
"Jei parduodu drabužį, kuris turi defektų arba yra netinkamas, skubu kliento atsiprašyti," – teigė vietos drabužių parduotuvės savininkas Shintaro Matsuoka. Jis, kaip ir dauguma tojotiškių, mano, kad Akio Toyoda, bendrovės įkūrėjo anūkas, anksčiau turėjo atsiprašyti už tai, kas dabar išvirto į tai, kad visame pasaulyje atšaukta 8,5 mln. automobilių.
"Japonijoje privaloma atsiprašyti nuoširdžiai. Tik tada gali tęsti veiklą", – pasakojo Sh.Matsuoka.
Todėl nenuostabu, kad aklas lojalumas "Toyotai" – jau praeitis. Tojotos gatvėse vis dažniau galima išvysti automobilių "Honda" ar "Nissan".
"Aš vairuoju "Audi". Tai nedidelis pasipriešinimo aktas", – tvirtino vienas vietinis.
Naujausi komentarai