Pereiti į pagrindinį turinį

Viduržemio jūroje sudužo „EgyptAir“ lėktuvas, kuriuo skrido 66 žmonės

2016-05-19 18:34 diena.lt inf.

Virš Viduržemio jūros ketvirtadienį sudužo oro bendrovės „EgyptAir“ lėktuvas. Įtariama, kad tai galėjo būti teroristų išpuolis. 

Siunčia žvalgybos lėktuvą

Didžioji Britanija siunčia karo laivą ir lėktuvą padėti ieškoti dingusio bendrovės „EgyptAir“ lėktuvo. Britų gynybos ministras Michaelas Fallonas (Maiklas Folonas) sakė nurodęs Karališkojo laivyno paramos laivui „RFA Lyme Bay“, esančiam Viduržemio jūroje, ir lėktuvui „C-130 Hercules“ Karališkųjų oro pajėgų bazėje Akrotyre Kipre prisidėti prie Egipto vadovaujamų pastangų rasti dingusį lėktuvą.

„Esame pasirengę teikti ir daugiau paramos“, jei prireiktų, pridūrė jis.

Tuo tarpu JAV karo laivynas paieškoms skyrė strateginės paskirties žvalgybos lėktuvą „P-3 Orion“.

„JAV Šeštojo karo laivyno vadas sutarė su Bendruoju gelbėjimo koordinavimo centru Graikijoje ir JAV gynybos atašė Atėnuose, kad dingusio Egipto lėktuvo paieškai padėtų JAV karo laivyno lėktuvas „P-3 Orion“, – sakoma KJP pranešime.

Žvalgybos lėktuvas pakilo iš Sigonelos karinio jūrų laivyno aviacijos bazės Sicilijoje.

JAV prezidentą Baracką Obamą (Baraką Obamą) apie tyrimus, kas įvyko su aerobusu A320, sudužusiu skrendant iš Paryžiaus į Kairą, nuolat pranešinėja kovos su terorizmu štabas.

„Prezidentas prašė, kad jam būtų pateikiama naujausia informacija apie situaciją ir nurodė administracijos pareigūnams susisiekti su savo kolegomis užsienyje ir pasiūlyti paramą bei palaikymą“, – sakė Baltųjų rūmų atstovas Ericas Schultzas (Erikas Šulcas).

Kas kaltas?

Egipto aviacijos ministras pareiškė neatmetąs, kad bendrovės „EgyptAir“ lėktuvas nukrito dėl išpuolio ar techninio gedimo, kai skrido ketvirtadienį virš Viduržemio jūros.

„Aš neneigiu hipotezės apie teroro išpuolį ar kažkokią techninę priežastį. Dar per anksti“, – sakė per spaudos konferenciją ministras Sherifas Fathy (Šerifas Faty).

Vis dėlto, atsakydamas į reporterio klausimą, Sh.Fathy nurodė, kad teroro akto tikimybė esanti „stipresnė“ negu techninis gedimas.

Jis paaiškino nenorįs daryti išvadų, bet faktų analizė nurodo didesnę terorizmo tikimybę.

Prieš dingimą krito 6,7 km

„EgyptAir“ lėktuvas, ketvirtadienį paryčiais dingęs virš Viduržemio jūros rytinės dalies, prieš pranykdamas iš radarų ekranų krito 22 tūkst. pėdų (6,7 km) ir staigiai pasuko, pranešė Graikijos gynybos ministras.

„Lėktuvas atliko 90 laipsnių posūkį į kairę, po to apsisuko 360 laipsnių kampu į dešinę, krisdamas iš 37 tūkst. į 15 tūkst. pėdų (iš 11,2 km į 4,6 km aukštį), o signalas buvo prarastas apie 10 tūkst. pėdų (3 km) aukštyje“, – ministras Panas Kamenas (Panos Kammenos) sakė per spaudos konferenciją.

Sudužo prie salos

Pasak Egipto pareigūnų, „tikimybė, kad lėktuvas sudužo, buvo patvirtinta“, nes jis nenusileido nė viename iš aplinkinių oro uostų. Pareigūnai kalbėjo anonimiškai, nes neturi įgaliojimų teikti informacijos žiniasklaidai.

Vienas Graikijos aviacijos šaltinis pranešė, kad „EgyptAir“ keleivinis laineris sudužo Viduržemio jūroje prie Graikijos pietinės Karpato salos, būdamas Egipto oro erdvėje.

„Apie 0 val. 29 min. Grinvičo (3 val. 29 min. Lietuvos) laiku, kai lėktuvas buvo Egipto oro erdvėje, jis dingo iš Graikijos radarų ekranų. ... Jis sudužo už maždaug 130 jūrmylių (240 km) nuo Karpato salos“, – šaltinis sakė naujienų agentūrai AFP.

Pasak pareigūno, paskutinis kontaktas su pilotu įvyko likus trims minutėms iki lainerio dingimo, o jokio nelaimės signalo nebuvo gauta.

Graikijos gynybos ministerija nurodė pasiuntusi į tą rajoną du paieškų lėktuvus ir fregatą. Egipto kariuomenė taip pat pasiuntė orlaivius ir laivus ieškoti dingusio oro bendrovės „EgyptAir“ lėktuvo.

Pražuvo 66 žmonės

Reiso MS804 lėktuvas pakilo iš Paryžiaus 23 val. 9 min. vietos (ketvirtadienį 0 val. 9 min. Lietuvos) laiku, „skrisdamas į Kairą (ir) dingo iš radarų ekranų“.

Ryšys su lėktuvu nutrūko 2 val. 45 min. Kairo (3 val. 45 min. Lietuvos) laiku, kai lėktuvas jau buvo Egipto oro erdvėje, apie 11 km aukštyje. Jis tuo metu skrido virš Viduržemio jūros

Laineryje „Airbus A320“ buvo buvo 66 žmonės, tarp jų vienas vaikas ir du kūdikiai, taip pat 10 įgulos narių. Lėktuvu skrido 30 egiptiečių ir 15 Prancūzijos piliečių, taip pat britas ir kanadietis, alžyrietis, belgas, Čado pilietis, du irakiečiai, kuveitietis, portugalas, Saudo Arabijos pilietis ir sudanietis, pranešė oro bendrovė.

Skrydis iš Charles'o de Gaulle'o (Šarlio de Golio) oro uosto Paryžiuje į Egipto sostinę paprastai trunka kiek ilgiau negu keturias valandas. Laineris ten turėjo nusileisti 3 val. 5 min. vietos (4 val. 5 min. Lietuvos) laiku.

Tinklalapis „Flightradar24“ nurodė, kad MS804 reiso lėktuvas yra „Airbus A320-232“, kurį oro bendrovė įsigijo 2003 metais. Lėktuvo piloto skrydžių patirtis buvo 6 tūkst. valandų.

Teroristų išpuolis?

Mįslingas oro bendrovės „EgyptAir“ dingimas ketvirtadienį paryčiais pakeliui iš Paryžiaus į Kairą gali būti aiškinamas įvairiai, bet ekspertai sako, kad labiausiai tikėtina priežastis yra teroro ataka. Tiek Prancūzija, tiek Egiptas pastaraisiais mėnesiais buvo svarbūs islamo ekstremistų taikiniai.

Pernai spalį džihadistų judėjimas „Islamo valstybė“ (IS) prisiėmė atsakomybę dėl Rusijos užsakomųjų skrydžių bendrovės „Metrojet“ lainerio „Airbus A321“ susprogdinimo virš Sinajaus pusiasalio pakeliui iš Egipto Raudonosios jūros kurorto Šarm aš Šeicho į Sankt Peterburgą. Tąsyk žuvo visi 224 keleiviai ir įgulos nariai.

Pasak pareigūnų, maža tikimybė, kad „EgyptAir“ laineris ketvirtadienį dingo dėl mechaninio gedimo.

„Didelė techninė avarija – pavyzdžiui, variklio sprogimas – atrodo menkai tikėtina“, – sakė aeronautikos ekspertas Gerard'as Feldzeris (Žeraras Feldceris), pabrėždamas, kad tas lėktuvas „Airbus A320“ buvo „gana naujas“, eksploatuojamas nuo 2003 metų.

Be to, A320 yra žinomi kaip labai saugūs lėktuvai – jie yra populiariausi vidutinio nuotolio reisų laineriai pasaulyje. Pasak G.Feldzerio, pasaulyje kas pusę minutės į orą pakyla po vieną tokio tipo lainerį.

„Tai modernus lėktuvas; incidentas įvyko skrydžio viduryje itin stabiliomis sąlygomis. Dėl lėktuvo techninės priežiūros kokybės ir lėktuvo kokybės šiuo atveju nekyla klausimų“, – radijui „Europe 1“ sakė buvęs Prancūzijos aviacijos tyrimų ir analizių biuro direktorius Jeanas-Paulis Troadecas (Žanas Polis Troadekas).

Be to, „EgyptAir“ yra bendrovė, turinti leidimą veikti Europoje – taigi, ji „neįtraukta į jokius juoduosius sąrašus“, pridūrė jis.

Ekspertai taip pat pažymėjo, kad mažai tikėtina, jog lėktuvas buvo numuštas nuo žemės paleista raketa, kaip nutiko su oro bendrovės „Malaysia Airlines“ reiso MH17 laineriu, kuris buvo susprogdintas virš Rytų Ukrainos 2014 metų liepą. Taip pat abejotina, ar tokia raketa galėjo būti paleista nuo jūros paviršiaus, kaip nutiko 1988 metų liepą, kai JAV karinės jūrų pajėgos per klaidą susprogdino Irano avialinijų keleivinį lėktuvą.

„EgyptAir“ laineris skrido 11 km aukštyje ir dingo už maždaug 130 jūrmylių (240 km) nuo Graikijai priklausančios Karpato salos. Tokiu atveju jis nebuvo pasiekiamas raketoms, paleidžiamoms iš nešiojamųjų zenitinių įrenginių, kurių, kiek žinoma, turi kai kurios Artimuosiuose Rytuose veikiančios kovotojų grupuotės.

„Negalime atmesti galimybės, kad jis per klaidą buvo numuštas kito lėktuvo, bet apie tai mes jau tikriausiai būtume sužinoję“, – pažymėjo G.Feldzeris.

Regionas ties Egipto šiaurine pakrante, įskaitant Izraelio ir Gazos Ruožo krantus, yra „vienas iš atidžiausiai stebimų regionų pasaulyje – taip pat iš palydovų. Būtų labai sunku nuslėpti tokio pobūdžio informaciją“, – pridūrė ekspertas.

Jokio nelaimės signalo

Tad labiausiai tikėtina teroristinė ataka, taip pat dar ir dėl to, kad iš lėktuvo, regis, nebuvo pasiųstas joks nelaimės signalas.

„Techninė problema, gaisras ar variklio gedimas nesukelia žaibiškos avarijos ir įgula turi laiko reaguoti, – nurodė J.-P.Troadecas. – Čia įgula nieko nepasakė“.

Jei bus nustatyta, kad sprogo bomba, tyrėjai aiškinsis, kaip ji buvo įnešta į lėktuvą, išskridusį iš intensyviausiai Prancūzijoje dirbančio Paryžiaus Charles'io de Gaulle'io (Šarlio de Golio) oro uosto, kur saugumas buvo sustiprintas po pernai Prancūzijos sostinėje įvykdytų džihadistų atakų.

„Bomba, padėta lėktuve Ruasi ar Kaire, visuomet įmanoma, nes sunku padaryti oro uostą 100-u proc. hermetišką, net oro uostą su tokiu griežtu stebėjimu kaip Ruasi (Charles'io de Gaulle'io oro uostas)“, – sakė G.Feldzeris.

„Pirmiausia reikia rasti nuolaužas, kurios suteiks mums tam tikrų užuominų apie nelaimę, ... kad pažiūrėtume, ar yra kokių nors sprogmenų pėdsakų“, – pridūrė jis.

Lėktuvo pilotas per paskutinį kontaktą prieš orlaivio dingimą „neužsiminė apie jokią problemą“, pranešė Graikijos civilinės aviacijos administracija.

„Skrydžių vadovai susisiekė su pilotu orlaiviui skrendant 37 tūkst. pėdų aukštyje (netoli Atėnų)... Jis neužsiminė apie jokią problemą“, – televizijai „Antenna“ sakė Graikijos civilinės aviacijos administracijos vadovas Konstantinas Licerakas (Constantinos Litzerakos).

Krovinių negabeno

Oro bendrovės „EgyptAir“ lėktuve buvo trys Egipto saugumo pareigūnai, nurodė Prancūzijos susisiekimo ministras Alainas Vidalies (Alenas Vidaljė). Jo teigimu, tas laineris negabeno jokių krovinių.

Ministras sakė žurnalistams po neeilinio vyriausybės posėdžio, kad tame lėktuve buvo septyni įgulos nariai ir trys egiptiečiai saugumo pareigūnai, pridūręs, kad „tai yra įprasta praktika“.

Prancūzijos prezidentas Francois Hollande'as ir Egipto vadovas Abdel Fattahas al Sisi (Abdel Fatahas Sisis) „sutarė glaudžiai bendradarbiauti“, kad būtų kiek įmanoma greičiau nustatytos nelaimės aplinkybės.

„EgyptAir“ pareigūnai sakė, kad paieškos sutelktos į jūros rajoną, esantį į šiaurę nuo Egipto pakrantės, tačiau tikslesnės vietos nenurodė.

Prancūzijoje tebegalioja nepaprastoji padėtis po pernai lapkritį islamo ekstremistų išvykdytų išpuolių Paryžiuje, nusinešusių 130 žmonių gyvybių. Be to, džihadistų grupuotė „Islamo valstybė“ yra pažadėjusi surengti naujų atakų Prancūzijoje.

Būgštavimai dėl saugumo

Šis incidentas atnaujino būgštavimus dėl saugumo praėjus beveik septyniems mėnesiams po to, kai virš Sinajaus pusiasalio buvo susprogdintas Rusijos keleivinis lėktuvas. Kovą kitas „EgyptAir“ laineris, skridęs iš Aleksandrijos į Kairą, buvo užgrobtas ir priverstas nusileisti Kipre, kur „nestabilios psichikos“ užpuolikas pareikalavo suorganizuoti pasimatymą su jo buvusia žmona. Jis pasidavė po šešias valandas trukusios apsiausties oro uoste, kuri pasibaigė taikiai.

1999 metais į Atlanto vandenyną netoli Masačusetso salos Nantaketo nukrito 217 žmonių skraidinęs „EgyptAir“ lėktuvas. Niekam iš jų nepavyko išsigelbėti.

Galutinėje JAV tyrėjų ataskaitoje buvo rašoma, kad orlaivio antrasis pilotas išjungė autopilotą ir nukreipė „Boeing 767“ žemyn. Tačiau Egipto pareigūnai atmetė savižudybės versiją, tvirtindami, kad katastrofa įvyko dėl kažkokio mechaninio gedimo.

Mįslingas dingimas

Egipto laineris ketvirtadienį dingo praėjus daugiau negu dvejiem metams po vieno iš mįslingiausių incidentų per aviacijos istoriją.

Oro bendrovės „Malaysia Airlines“ reiso MH370 lėktuvas dingo 2014 metų kovo 8-ąją, skrisdamas iš Kvala Lumpūro į Pekiną. Jame buvo 239 keleiviai ir įgulos nariai, daugiausiai Kinijos ir Malaizijos piliečiai.

Pareigūnų nuomone, tas „Boeing 777“ nukrypo nuo kurso ir sudužo atokiame pietiniame Indijos vandenyno regione.

Brangiai kainavusios katastrofos vietos paieškų operacijos kol kas nedavė jokių rezultatų, bet penkios nuolaužos, kurios neabejotinai arba tikėtinai yra to lainerio dalys, buvo rastos už tūkstančių kilometrų nuo paieškų zonos, veikiausiai ten atneštos vandenyno srovių.

Buvo iškelta įvairių to lėktuvo dingimo teorijų – pavyzdžiui, dėl tikėtino mechaninio gedimo, užgrobimo arba teroristinio sąmokslo, taip pat dėl neprognozuojamų piloto veiksmų.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų