Gal ir pasirodys keista, tačiau kampaniją prieš seksą su robotais inicijavo ne romantiškai nusiteikę aktyvistai, o tyrimų centruose dirbantys mokslininkai bei psichologai. Ir nerimą jiems kelia ne robotai, o žmonės.
Ateities Eva
1886 metais prancūzų rašytojas Ogiustas Vilje de Lil-Adan sukūrė fantastinę apysaką „Ateities Eva“. Joje pasakojama apie išradėją Tomą Edisoną, kuris paprašytas draugo pastarajam sukūrė mechaninę moterį. Maždaug po 120 metų vienas dirbtinio intelekto ekspertų Davidas Levy parašė kitą knygą – „Meilė ir seksas su robotais“. Tiesa, jos fantastine jau nepavadinsi.
„Žmogus, jaučiantis sekso poreikį, tačiau neturintis, su kuo jį patenkinti, seksualinius troškimus malšina sumokėdamas vadinamiesiems profesionalams. Ateis laikas, kai žmonės pinigus mokės už tai, kad jų seksualinius poreikius tenkintų robotai. Tiesą pasakius, toks laikas jau atėjo“, - knygoje rašo D.Levy.
Kuo sekso robotas skiriasi nuo skalbiamosios mašinos
Reikia pasakyti, kad D.Levy įsitikinimai nėra iš piršto laužti. Štai australų tyrėjai įsitikinę, kad 2050 m. moterų prostitucija visiškai išnyks, nes seniausios pasaulyje profesijos atstoves pakeis robotės. Tad kampanija prieš seksą su robotais, kurios priekyje stovi moterų likimu susirūpinę mokslininkai, sulaukia vis didesnio visuomenės dėmesio. Tiesa, ne dėl to, kad būtų išgyvenama dėl prostitučių nedarbo.
Pasak roboetikos (disciplinos, nagrinėjančios robotų technikos naudojimo etinius aspektus) specialistės, vienos judėjimo „Campaign Against Sex Robots“ aktyvistės Katlyn Richardson, seksas su robotais visuomenėje formuoja liūdną tendenciją: požiūrį į moterį kaip į objektą.
„Kai seksas tampa prekybos objektu, iš moters, teikiančios tokias paslaugas, atimame jos žmogiškumą, paversdami ją bedvasiu daiktu“, - pasakoja K.Richardson.
Įdomu tai, kad su tokia nuomone nesutinka sekso pramonės atstovai ir jų teisių gybėjai. Judėjimo „Sex Workers Outreach Project“, ginančio sekso pramonės darbuotojų teises, aktyvistė Katerina Koster ginčijasi su K.Richardson. „Sekso paslaugų sferoje, priešingai nei daugelis mano, prievarta, paremta pinigais, ir valdžios požiūris nėra dominuojantys faktoriai. Todėl nemanau, kad sekso robotų atsiradimas byloja apie moterų, teikiančių sekso paslaugas, dehumanizaciją. Mes gi nesakome, kad skalbiamosios mašinos atsiradimas paverčia objektu moteris, užsiimančias buitimi.“
Naujos patirties vilionės
Sekso pramonės atstovės argumentas, pripažinkime, kritikuotinas. Juk tarp sekso ir skalbinių yra skirtumų. Tačiau kovotojų su sekso robotais nerimas dėl moterų dehumanizacijos taip pat atrodo šiek tiek perdėtas. Abejonių kelia ir jų įsitikinimas esą sekso robotai iškreips žmonių seksualumą bei sugebėjimą patirti empatiją (stiprią aistrą, įsijautimą). Tokios baimės jau buvo išsakytos atsiradus ne vienai naujai technologijai. Socialiniai tinklai vienu metu taip pat kaltinti tuo, jog žudo empatiją. Tačiau jų naudotojai reguliariai surenka didžiules sumas net nepažįstamų žmonių gydymui.
Turbūt teisingiausia būtų kalbėti apie tai, kad sekso robotų atsiradimas veikia ne tiek žmonių seksualumą ar požiūrį į moterį ateityje, kiek rodo šių dienų aktualijas.
Tam tikras žmonių, turinčių vienokių ar kitokių su seksu susijusių sunkumų, skaičius mielai naudojasi naujomis technologijomis. Štai nuo 2010 metų kompanija „True Companion“ nuolat tobulindama gamina moterį robotą Roxxxy. Turi ji ir vyriškąjį analogą – Rocky. Tiesa, statistika vienareikšmiška – didžioji dauguma sekso robotų pirkėjų yra heteroseksualūs vyrai.
Pernai Didžiojoje Britanijoje atlikta sociologinė apklausa parodė, kad 41 proc. respondentų mintis apie seksą su į žmogų panašiu robotu nėra priimtina. 14 proc. apklaustųjų mano, kad robotų iš viso negalima naudoti seksualiniams poreikiams tenkinti. Tik 17 proc. britų prisipažino mielai pabandytų užsiimti seksu su robotu. Todėl psichologams bei tyrėjams pirmiausia derėtų rūpintis tuo, jog daugėja žmonių, turinčių seksualinių problemų su gyvais partneriais, o ne tuos partnerius pakeičiančiomis mašinomis, mano psichologines.ru ekspertai.
Naujausi komentarai