Kaupiama patirtis
„Mokėjimas įkalti vinį ir sujungti kelias konstrukcijas atveria didžiulį spektrą galimybių“, – sako darželio Lampėdžių miško parke ugdytojas E. Lukošius, dažnai su vaikais kimbantis į jų sugalvotus projektus, kuriems prireikia nemažai naujų žinių ir rankų darbo.
Vienas įdomiausių projektų – medinis ekskavatorius darželio kieme. Nors gyvename pasaulyje, kuriame retokai prireikia įkalti vinį, paprasti darbai su įrankiais darželyje padeda vaikams geriau suprasti, kaip pasigaminti ar susitaisyti daiktus, susipažinti su konstravimo principais.
Smagiausia, pasak E. Lukošiaus, žiūrėti, kaip vaikai patys sugalvoja idėją, sprendžia iššūkius, susipažįsta su dėsniais. Projektuojant žaidimų namelį tenka išbandyti, kaip sujungti vamzdžius, kad jais bėgtų vanduo, išsimatuoti, kiek vietos užims baldai, apskaičiuoti, kiek reikės vinių. Nebūtinai vaikams užteks kantrybės sumanymą pabaigti iki galo, bet auganti patirtis leis vis savarankiškiau planuoti būsimas idėjas.
Kaip dirbti su įrankiais
E. Lukošius pastebi, kad šiais laikais įgūdžiai pataisyti sulūžusią kėdę, pačiam susimeistrauti stalą ar net susipjaustyti duoną tirpsta. „Didžioji dalis vaikų nebežino, kaip elgtis su įrankiais. Nesiekiu iš vaikų padaryti stalių, bet noriu suteikti žinių, kad jie vėliau galėtų pasirūpinti savimi, gebėti spręsti problemas“, – savo idėja dalijasi darželio auklėtojas.
Verta leisti vaikams susipažinti su įvairiais įrankiais, padirbėti, tik reikia išmanyti jų savybes ir vaikų raidą. Pradėti – nuo grėblių, kastuvų ir panašių sodo įrankių, leisti pajausti jų skirtumą nuo plastikinių smėlio kastuvėlių ir grėbliukų.
Svarbiausia – nepalikti vaikų be priežiūros. Taip pat – atsirinkti įrankius. Vienas dažniausiai naudojamų įrankių – peilis, kuriuo vaikai mokosi drožinėti.
„Peilis turi atlikti peilio funkciją, nes įsivaizdavimas, kad saugiau dirbti plastikiniu ar imitaciniu peiliu, vaikui suteikia apgaulingą saugumą, – įspėja E. Lukošius. – Aštrus peilis, mano manymu, saugesnis: jis pjauna geriau, mažiau reikia naudoti jėgos.“
Svarbu, kad peilis, nors ir aštrus, nebūtų smailus. Darželio vaikai naudoja bukus peilius, kurie puikiai tinka drožinėti.
Nuo stalo iki tramplino
Įrankių naudojimas yra vienas iš įdomiausių mokymosi procesų, kurį patirti vaikai užsidega stebėdami, kaip jais dirba suaugę. Kuo anksčiau susipažįsta su įrankiais, tuo geriau perpranta, kaip jie veikia.
„Susižeidimų rizika mažėja, kai geriau pažįsti aplinkinius daiktus, daugiau situacijų patiri. Reikia nors kartą įsipjauti peiliu, nes jei uždrausime, apkabinsime apsaugais, neaišku, kada sustoti. Kuo geriau vaikai išmoksta naudotis įrankiais, tuo labiau skiriasi elgesys su jais, vaikai žino, kokie iššūkiai laukia, būna atsargesni, prašo ir draugų atsargiau elgtis“, – per praktiką įgyjamą pažinimą apibūdina E. Lukošius.
Jis mato, kad, dirbdami su įrankiais, vaikai susipažįsta su medžiagomis: kodėl pjūklas pjauna medį, nors jis daug didesnis ir sunkesnis? Per norą pažinti gimsta užsidegimas tyrinėti, kurti.
Šalutinis pasaulio pažinimo per meistravimą poveikis – besikeičiantis vaikų požiūris į daiktus. Jie pabando praktiškai pritaikyti tvarias idėjas, labiau saugo savo pačių sugalvotus ir savo rankomis sukurtus daiktus.
Naujausi komentarai