– Taigi, kaip neprarasti pusiausvyros spartėjančiame mokyklos ir popamokinės veiklos ritme?
– Streso kyla kiekvienoje šeimoje. Visai be jo neįmanoma sugrįžti į pamokų, būrelio, kito būrelio karuselę. Kaip elgtis, kad streso mūsų šeimose būtų mažiau? Tiek tėvai, tiek mažieji jo patiria daugiau, jei vaikai tik pradeda eiti į mokyklą, nepažįsta aplinkos, mokytojos, kitų vaikų, tvarkos, pamokų trukmės. Pakeisti gyvenimo ritmą, užimti naujus vaidmenis – mokinio, jo tėvelių – užtrunka. Tačiau nespauskime savęs ir vaikų šiuos vaidmenis atlikti tobulai. Juk kai situacija neatitinka mūsų lūkesčių, tada ir išgyvename stresą.
Kartais vaikai, dar nelankę mokyklos, bijo, nenori į ją eiti, nors dažnai negali paaiškinti, kodėl. Pirmokų streso lygis rudens pradžioje priklauso nuo to, ką jie žino apie mokyklą, ko tikisi, kai ten nueis. Svarbu nenuteikti vaiko, kad mokykla – kažkas baisaus, kad ten reikės tik sunkiai dirbti. Labiau padėtų žodžiai: „Mokykloje įdomu, ten susipažinsi su daug vaikų, ten visada šalia bus mokytoja, kuri išmokys daug ko įdomaus. Daug smagių dalykų ten nutiks, o grįžęs iš mokyklos viską galėsi papasakoti mums.“
Iš tiesų per didelis tėvų spaudimas gerai mokytis, lankyti per daug būrelių gali kelti didelį stresą vaikui.
Jei pastebite vaikų nerimą, pakvieskite ramiai pasikalbėti prie puodelio arbatos apie tai, kas kelia nerimą. Nerimo šaltinių gali būti daug ir įvairių, todėl geriausias vaistas – ramus, nemoralizuojantis pokalbis išklausant.
– Vaikai neretai neįveikia reikalavimų, tėvų spaudimo mokytis. Kaip jiems padėti?
– Vaikai kartais gyvena ne kaip vaikai, o kaip maži suaugusieji ir neretai būna, kad veiklų ir spaudimo patiria daugiau nei jų tėveliai. Dar reikėtų suprasti, kad mes, suaugusieji, turime galimybę pasirinkti, ką norime dirbti, kada atostogauti, ką šiandien valgysime pietums ar kokį drabužį šiandien pirksime. Vaikai dažniausiai šių pasirinkimų neturi, todėl gali priešintis mūsų spaudimui, taip rodydami savo galią, gebėjimą pasakyti „ne“.
Iš tiesų per didelis tėvų spaudimas gerai mokytis, lankyti per daug būrelių gali kelti didelį stresą vaikui. Supraskime, ne visi vaikai gali būti pirmūnai, nors ir labai nori. Vaikai, kurie mokosi puikiai, nebūtinai yra laimingesni už tuos, kurie mokosi vidutiniškai. Galbūt jūsų vaikas turi gebėjimų sportui, menui, literatūrai, o gal turi verslininko gyslelę ar moka puikiai vesti renginius. Svarbu padėti jam surasti sritį, kur galėtų pajusti laimėjimą, įgyti pasitikėjimo savimi, kelti savivertę.
– Jei vaikas nesako, kad jam per sunku, kaip atpažinti?
– Tuomet kūnas pradeda siųsti signalus. Dažnai vaikų stresas gali pasireikšti įvairiais nemaloniais kūno pojūčiais – psichosomatiniais skausmais – galvos, pilvo, pykinimu, nemiga, gali nusilpti imunitetas, regresuoti net vaiko raida. Taip pat vaikų stresą galime pastebėti, jei matome, kad įprastai judrus linksmas vaikas tampa pasyviu, irzliu, nebesidomi dalykais, kurie anksčiau domindavo, vengia su mokykla susijusių pokalbių, namų darbų, kyla pykčio, agresijos protrūkiai. Taigi, jei vaikas vis skundžiasi įvairiais negalavimais, galbūt jam reikia poilsio, nes nebepajėgia atlikti visko, ką jam suplanavo tėvai.
– Kartais tėvai, žvelgdami į penkerių metų pyplį, jau mato būsimą gydytoją, teisininką ar verslininką – tą, kuo patys kažkada netapo. Kodėl blogai primesti vaikui savo susikurtą stereotipą?
– Kartais tėvams gali atrodyti, kad jie geriau žino, kas vaikui geriausia, kuo jis turi būti, kas jį daro laimingą. Jei jūs vaikystėje svajojote tapti gydytoju, bet nepakako motyvacijos mokytis ar balų įstoti į universitetą, jums gali atrodyti, kad būtent jūsų vaikai turi išpildyti jūsų neįgyvendintus norus ir taip taps laimingi. Juk taip gaila, kad jums nepavyko.
Deja, retai kada mūsų stereotipas, koks bus mūsų vaikas, sutampa su tuo, kam jis iš tikro gabus ir ko jis pats nori. Turbūt žinome tą nemalonų jausmą, kai mums kažkas liepia daryti tai, ko mes nemėgstame, ir mes iš pareigos ar mandagumo tai padarome. Tuo metu jaučiamės bejėgiai atsisakyti, tarsi prarandame savo gyvenimo kontrolę, tampame aukomis, galinčiomis nebent tik pykti ir reikšti nepasitenkinimą. Leiskite patiems vaikams surasti veiklą, kuri jiems atneša laimę. Būti laiminga virėja yra geriau nei nelaiminga teisininke. Taigi, nestebina, kad dabar labai daug suaugusių žmonių keičia savo profesijas, nes iki tol jautė, kad tai, ką dirbo, dirbo dėl tėvų, artimųjų, visuomenės lūkesčių, o ne savo.
– Ar tėvai, norėdami išauginti supervaiką, kartais neperspaudžia?
– Mūsų visuomenėje vyksta geriausių tėvelių varžybos. Mamos jaučia spaudimą būti geromis mamomis, lyginasi tarpusavyje su kitomis. Taip atsiranda įtampa, dažnai perkeliama ant vaiko pečių. Su vaiku elgiamasi kaip su nuosavybe, o ne asmenybe. Tačiau vaikai labai skiriasi pagal tai, kaip jie nori leisti laisvalaikį. Vieni visai nenori jokio būrelio, kiti nori eiti į keturis, nors žino, kad tai užims daug laiko. Iš tiesų, jei jūsų vaikas nori lankyti daug būrelių ir jei turite galimybę, leiskite jam juos lankyti – taip vaikas atsirinks labiausiai jam patinkančias veiklas, kur geriausiai atsiskleidžia jo gabumai, talentai. Taip, laikui bėgant, turėtų atsisijoti ir likti keli pagrindiniai užsiėmimai.
Blogiau, jei vaikas visai nenori tų keturių būrelių, bet jų reikia tėvams. Tada norėtųsi paklausti: gal norite apsikeisti vietomis su savo vaiku? Balerina norite būti jūs ar jūsų vaikas? Iš tiesų vaikui užtenka ir vieno papildomo užsiėmimo ar būrelio, kur galėtų atsiskleisti. Svarbu, kad vaikas turėtų erdvę bendrauti su bendraminčiais, kelti savo savivertę užsiimdami veikla, kuri tiesiogiai nesusijusi su pamokomis. Ir čia labai tinka posakis – „Daugiau – nebūtinai reiškia geriau.“
– Priešingas atvejis, kai tėvai palieka vaiką daugiau nei pusei dienos niekieno neprižiūrimą namuose ir jis gali veikti bet ką. Kokie pavojai slypi, kai vaikas turi labai daug laisvo laiko?
– Prisiminkime savo vaikystę. Turbūt daugelis iš mūsų turėjome laisvus pusdienius po mokyklos, kai galėjome veikti bet ką. Ir tikrai būdavo dienų, kai tiesiog žiūrėdavome filmukus per TV, tačiau vis dėlto daugiau laiko praleisdavome lauke su draugais žaisdami, tyrinėdami pasaulį, mokydamiesi suprasti pasaulio veikimo principus ir kaip mums į jį reikėtų reaguoti.
Mūsų visuomenėje vyksta geriausių tėvelių varžybos. Mamos jaučia spaudimą būti geromis mamomis, lyginasi tarpusavyje su kitomis. Taip atsiranda įtampa, dažnai perkeliama ant vaiko pečių. Su vaiku elgiamasi kaip su nuosavybe, o ne asmenybe.
Turėti daug laisvo laiko nėra nieko blogo. Manau, blogiau neturėti laisvo laiko ir įsivaizduoti, kad visas jis turi būti praleistas prasmingai, smegenims dirbant 100 proc. – juk jei sustosime, pasaulis mūsų nelauks. Leisdami vaikui turėti laisvo laiko, mes rodome, kad pasitikime juo, jo gebėjimu pačiam atrasti veiklas, kurios jam malonios, susiplanuoti savo veiklą. Ir turbūt reikėtų pradėti nuo savęs. Jei mes turime laisvo laiko ir gebame jį susiplanuoti, to išmoks ir vaikas, tik pasitikėkime juo. Žinoma, nenoriu pasakyti, kad vaikui nereikia lankyti kažkokio būrelio ar užsiimti papildoma veikla, tačiau palikime laiko tiesiog būti, ne tik veikti.
– Ar vaikams apskritai reikia palikti laiko nieko neveikti?
– Visur reikalinga pusiausvyra. Tarp veikimo ir neveikimo – taip pat. Kai vaikai sako, kad neturi, ką veikti, nereikėtų to suprasti kaip įsakymo surasti vaikui veiklą, jį linksminti, tarsi būtume visą parą užsakomi klounai. Tai proga vaikams pasitelkti kūrybiškumą, patiems sugalvoti, kuo galėtų užsiimti. Tik reikia tikėti, kad jie tai gali. Jei kaskart, kai vaikas neturi ką veikti, apkrausime jį veikla, pramogomis, vaikas išmoks, kad gyvenime visi kiti turi už jį sugalvoti, ką jam veikti. O kam galvoti pačiam, jei gali sugalvoti kitas? Tačiau mes juk norime, kad užaugtų savarankiškas, kūrybiškas žmogus, nelaukiantis iš pasaulio linksmybių, o pats jas kuriantis.
– Neretai, kai vaikas gali veikti bet ką, jis imasi išmaniojo telefono, planšetės, kompiuterio. Kaip jį atplėšti nuo visų mobiliųjų įrenginių?
– Čia reikėtų atkreipti dėmesį ir į savo interneto naudojimo įpročius. Kartais ir suaugusieji pernelyg pasineria į virtualų gyvenimą, todėl nenuostabu, kad vaikas, matydamas tėtį ar mamą nuolatos maigančius telefoną, planšetinį kompiuterį ar kitą prietaisą, išmoksta, kad tai yra normalus, tinkamas ir kartu labai linksmas laiko leidimo būdas, kuriame tiek daug nematytų dalykų.
Jei vaikui nelabai sekasi socialinėje aplinkoje, jis nemoka tęsti draugystės, sunkiai geba draugiškai žaisti su kitais vaikais, jis gali dar labiau norėti panirti į virtualų pasaulį, kur gali būti tuo, kuo nori, gauti palaikymą ir apdovanojimus už gerą žaidimą, pasidalytą nuotrauką ir kur nereikia prie nieko taikstytis. Ir tai kaip užburtas ratas. Kuo daugiau vaikas laiko praleidžia internete, tuo jam sunkiau sekasi realiai bendrauti, ir kuo jam prasčiau sekasi socialinėje aplinkoje, tuo labiau norisi į virtualią erdvę, kur daug lengviau sulaukti pripažinimo, dėmesio.
Todėl, būdami tėvai, turime būti budrūs ir nutraukti šį užburtą ratą. Mano nuomone, vaikams būtina nustatyti žaidimų ir interneto naudojimosi limitą, nes galime nepajausti, kaip vaikas tapo priklausomas, kai niekas nebedomina, tik žaidimai, „YouTube“ ir pan. Žinoma, pradėkime nuo savęs. Jei patys naršydami feisbuke liepiame vaikui padėti telefoną, jam siunčiame klaidingą informaciją: aš galiu naudotis telefonu, nes man tai patinka, o tu negali, nes man tai nepatinka. Tokia informacija vaikui gali sukelti pyktį ir norą priešintis, todėl nebūtų keista, kad vaikas tada žaistų pasislėpęs ir tiesiog nesuprastų, kodėl reikia jūsų klausyti, kai rodote priešingą pavyzdį.
Taip pat savo pavyzdžiu turėtume rodyti, kokios kitos veiklos yra ne mažiau įdomios už žaidimus telefone. Vaikai mokosi iš to, ką mato, o ne iš to, ką mes jiems sakome. Veskimės vaikus į gamtą, žaiskime stalo žaidimus, leiskime vakarus ar sekmadienius be interneto ir kurkime ritualus, kur galime pabūti kartu.
– Kaip apskritai auginti laimingus vaikus?
– Nėra vieno teisingo atsakymo, kaip užauginti laimingus vaikus. Galbūt tokio tikslo ir nereikėtų kelti, nes jis per daug nerealus. Manau, gyvenime mums reikalingi visi jausmai. Verčiau galvokime, kaip užauginti vaikus, kurie būtų psichologiškai atsparūs ir, susidūrę su sunkumais, gebėtų juos įveikti.
Vertėtų suprasti, kad vaikai – mūsų veidrodžiai. Jei mes rūpinsimės savimi, vaikai irgi to išmoks. Jei mokėsime džiaugtis pasauliu, vaikai irgi džiaugsis. Jei išmoksime nusiraminti patekę į sudėtingas situacijas, vaikai irgi išmoks. Jei parodysime, kaip suklumpame ir atsistojame, vaikai irgi suklupę atsistos. Nereikalaukime iš vaikų daugiau, nei galime patys. O mes tikrai nesame visą parą laimingi.
Vis dėlto jie yra atskiros asmenybės ir savo gyvenimą nugyventi turės patys, tik pasitikėkime jais ir leiskime mokytis iš savo klaidų, suklupti ir vėl atsistoti. Kai žinai, kad gali įveikti viską, gyventi nėra taip baisu, ir tikrai neprivalai vaikytis idėjos „turiu būti laimingas“.
– Kaip mes, suaugusieji, galime sumažinti stresą, nerimą, kuris neišvengiamai kyla susiklosčius kai kurioms situacijoms?
– Manau, kad, patiriant stresą, reikėtų savęs paklausti: ar aš galiu šiuo metu kažką padaryti, kad situaciją pakeisčiau, ar ne? Nuo atsakymo priklausys, ką daryti toliau. Jei atsakymas „taip“, reikėtų orientuotis į problemų sprendimą: planuoti veiklas, svarstyti apie geriausius problemų sprendimo būdus, jiems pasiruošti. Jei situaciją galiu pakeisti, tačiau jaučiu, kad vienam per sunku, vertėtų kreiptis pagalbos į tuos, kurie gali padėti. Taigi, galint situaciją pakeisti, streso energiją vertėtų nukreipti tinkama problemų sprendimo linkme.
Vis dėlto, jei stresą keliančios situacijos pakeisti negalime, reikia elgtis kitaip. Padėti gali emocinė iškrova, pavyzdžiui, sportas, kūryba, tačiau ne išsiliejimas ant vaikų ar sutuoktinio. Taip pat reikėtų klausti, jei situacijos dabar negaliu pakeisti, galbūt galiu pakeisti savo emocinę būseną, sąmoningai užsiimant dėmesį nukreipiančia veikla, pomėgiu, stengiantis atidėti problemos sprendimą iki tada, kai galėsiu tai padaryti.
Nedidelio streso bijoti nereikia, jis padeda susikoncentruoti į tai, kas mums svarbu. Na, o apibendrinus viskas gyvenime yra laikina, tad, jei dėl kažko nerimaujate, atsiminkite, kad ir tai praeis.
Svarbus amžiaus tarpsnis
7–11 metų periodas lemia, ar vaikas bus pasitikintis savimi, ar stengsis, kad kažko pasiektų. Tokio amžiaus vaikas eina į mokyklą. Jei vaikui sudaromos galimybės kiek įmanoma dažniau išgyventi sėkmę, jis patiki – jam pavyks. Svarbu, kad vaikas gautų įvertinimą ne tik už galutinį rezultatą, bet ir už pastangas. Nuo to priklauso, ar jis patikės, kad gali daug. Su tuo susijęs ir aukštas savęs vertinimas arba nepasitikėjimas savimi. Jei vaikas nuolat kritikuojamas, nesusiformuoja jo motyvacija mokytis, dėti pastangas. Jei gauna teigiamą įvertinimą iš tėvų ir mokytojų, patiki, kad jis gali.
Pradinukų tėvų pagrindinė užduotis – sudaryti galimybes, kad vaikas atskleistų savo polinkius, interesus, gebėjimus. Kad tėvai už jį negalvotų, bet sudarytų galimybes atsiskleisti.
Psichologai pastebi, kad kartais vaiko gebėjimai būna dideli, bet pasitikėjimas savimi – menkas, dėl to prastesni tampa ir mokymosi rezultatai. Jei vaikas nepasitiki savimi, jis bijo, nerizikuoja. Dėl to nekelia rankos net ir žinodamas atsakymą. Pasitikėjimas savimi priklauso ir nuo pradinių klasių mokytojo, ir nuo tėvų. Jei šie sako: gali, moki, tau pavyks; suklydai – nieko tokio, pasitaisysi; šiandien padarei geriau nei vakar, ir vaikas patiki: moku, galiu, man pavyks. Kiti vaikai girdi: nelįsk, nemoki, sugadinsi; palik, aš padarysiu geriau. Tada jie galvoja: nemoku, negaliu, man nepavyks; kiti tai gali. Jie nerizikuoja, nebando, neleidžia sau suklysti. Labai svarbu, kad vaikas leistų sau klysti, kad žinotų: jei pasisekė – puiku; jei nepasisekė – analizuotų priežastis, galvotų, kodėl taip atsitiko. Apmąsčius priežastis, reikėtų bandyti siekti užsibrėžto rezultato dar kartą.
Naujausi komentarai