Trečiojo reicho legenda
5.4 litro darbo tūrio variklis su aštuoniais vienoje eilėje išdėstytais cilindrais, kompresorius, tris tonas sveriantis šešių metrų ilgio kėbulas – pagrindiniai duomenys, apibūdinantys Mercedes-benz 540K Lang Tourenwagen. Ketvirtojo dešimtmečio viduryje ši speciali aštuonviečio limuzino versija buvo sukurta nacių vadovybei bei trečiojo reicho kariuomenės elitui. Nacių propagandinis Mercedes Benz buvo pristatytas 1936 metų pavasarį Berlyne, Tarptautinėje automobilių parodoje.
Vienas to meto žurnalistas taip taikliai ir lakoniškai apibūdino 540K išvaizdą - "agresyvus stilius ir teutoniška arogancija". Skirtingų šaltinių duomenimis tuometinei Vokietijos vyriausybei atiteko nuo trijų iki šešių šios specialios versijos automobilių.
Po to vyriausybė nusprendė, kad propagandai reikalingas dar didesnis automobilis, kuris vėliau buvo sukurtas ant Mercedes 770 platformos, kitaip dar žinomas Grosser Mercedes. Nežiūrint to, 540K tapo pačiu geriausiu prestižinės klasės automobiliu, pagamintu iki antrojo pasaulinio karo. Tuo metu jam prilygti negalėjo niekas, išskyrus nebent Duesenberg Model SJ ir Hispana-Suiza J12.
540K pirmtakas buvo keliais metais anksčiau pasirodęs taip pat kompresorinis modelis 500K (platforma W29). Penkialitris variklis pasiekdavo 100, o su kompresoriumi – visas 160 AG. Kompresorius įsijungdavo tik pilnai nuspaudus akseleratoriaus pedalą.
Gamintojas rekomenduodavo jį naudoti tik ekstremaliu atveju, kai reikėdavo greit užbaigti lenkimo manevrą, greitai prašokti sankryžą, įveikti staigų pakilimą ir laikyti įjungus ne ilgiau kaip vieną minutę. Tuo tarpu į Adolfo Hitlerio Mercedes-Benz automobilius buvo montuojami kompresoriai, galintys dirbti net 10 minučių – tai leistų pavojaus atveju pabėgti nuo persekiojimo.
Be to, šiame automobilyje buvo įdiegta nepriklausoma visų ratų pakaba, dviguba išmetimo sistema (po vieną išmetimo vamzdį keturiems cilindrams), hidraulinė stabžių sistema su stiprintuvu, keturių laipsnių mechaninė greičių dėžė su pusiau automatiniu perjungikliu. Automobilis buvo komplektuojamas 17 colių ratlankiais ir Dunlop padangomis.
Kompresoriniai 500K ir 540K tęsė S ir SS modelių, sulaukusių tarptautinio pripažinimo, tradicijas. Nors ir būdami neitin galingi, jie buvo elegantiški, komfortiški ir lengvai valdomi. Šio modelio automobiliai ypatingi tuo, kad turi didžiulę kėbulų įvairovę.
Daugiausia buvo pagaminta kabrioletų, o pats rečiausias kėbulo tipas yra Special Roadster, pagamintas Erdmann & Rossi.
Kiekvienas automobilis buvo komplektuojamas pagal individualų užsakymą, visi mazgai surinkti rankomis, naudotos pačios kokybiškiausios medžiagos. Jeigu kliento netenkindavo nė vienas iš devynių siūlomų variantų, jis galėdavo nusipirkti šio automobilio šasi su varikliu ir aušinimo radiatoriumi (įdomi detalė, kad 540K priekyje esančios grotelės yra ne kas kita kaip aušinimo radiatorius). Tuo metu buvo nemažai ateljė gamino automobilių kėbulus pagal individualius užsakymus. Visgi geriausiai perteikti šio modelio charakterį pasisekė Mercedes Benz gamyklinėms dirbtuvėms Zindelfingene.
Antrojo pasaulinio karo metu pagal spec. užsakymą buvo išleista šarvuota 540K versija AP (Action Protection) skirta vokiečių generalitetui fronto linijose. Įvairių šaltinių duomenimis 1943-44 metais jų buvo pagaminta nuo 2 iki 20 vienetų.
Kolekcininkų geidžiamiausias
Dėl mažo tiražo (viso buvo pagaminta 419 vnt.), kėbulų įvairovės (priskaičiuojama virš dešimties versijų ) ir sąsajų su istorinėmis asmenybėmis (Adolfas Hitleris, Eva Braun, Jozefas Gėbelsas, Hermanas Geringas, Džekas Vorneris, Rumunijos karalius Michajus I, Irano princas Reza Pechlevi) šis modelis patenka į brangiausių visų laikų automobilių dešimtuką. Džiugu, kad ir Lietuvoje yra tokių automobilių. Vieno iš jų – 1937 metų gamybos Mercedes Benz 540K Special roadster – savininkas yra Gintautas Žičkus. Anot Gintauto Žičkaus, tokios komplektacijos 540K visame pasaulyje yra likę tik penki vienetai!
Pagrindiniai duomenys
Gamybos metai |
1936-1940 |
Viso pagaminta, vnt. |
419 |
Variklio išdėstymas |
Išilgai priekyje |
Variklio konstrukcija |
8 cilindrai eilėje |
Variklio darbo tūris, kub. cm |
5'401 |
Maksimali galia, AG (kW) |
115 (85) - 3'400 min.-1 |
Maksimalus greitis, km/h |
174 |
Kėbulas |
Įvairūs variantai |
Rėmas |
Plieninių vamzdžių karkasas |
Kainos užfiksuotos aukcionuose bei privačiuose sandoriuose nuo 2001 iki 2006 metų
|
Kainos (konkreti priklauso nuo būklės), eurais |
Tarptautiniuose aukcionuose |
670'000-2'200'000 |
Privačiuose sandoriuose |
860'000-1'800'000 |
Pokytis nuo 2001 iki 2006 m. % |
+79-480 |
Investicinis patrauklumas (max. 140 taškų)
A. Emociniai kriterijai | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Išvaizda kaip klasikinio modelio | - | - | - | - | - | - | - | - | - | X |
Vertinimas tarp klasikinių modelių | - | - | - | - | - | - | - | - | - | X |
Raritetas, išskirtinumo taškai | - | - | - | - | - | - | - | - | - | X |
Kaip pageidaujamas oldtaimerių renginiuose | - | - | - | - | - | - | - | - | - | X |
Tinkamumas sportiniam važiavimui | - | - | - | - | - | - | X | - | - | - |
Techninis išskirtinumas | - | - | - | - | - | - | - | X | - | - |
Dizaino išskirtinumas | - | - | - | - | - | - | - | - | - | X |
Suma A = 65 |
||||||||||
B. Racionalūs kriterijai | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Restauravimo galimybės | - | - | - | - | - | - | X | - | - | - |
Detalės: pasiūla / likvidumas | - | - | X | - | - | - | - | - | - | - |
Gamintojo / klubo palaikymas | - | - | - | - | - | - | - | - | X | - |
Bendra pagaminimo kokybė | - | - | - | - | - | - | - | - | - | X |
Išlaikymo sąnaudos | - | X | - | - | - | - | - | - | - | - |
Vertės augimo potencialas | - | - | - | - | - | - | - | X | - | - |
Realizacijos galimybė | - | - | - | - | - | - | - | - | - | X |
Suma B = 49 |
||||||||||
Galutinis reitingas = 114 |
Naujausi komentarai